خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران:

فاصله کیفیت آب جنوب با شمال تهران کم شد/ ۲ میلیون نفر از آب باکیفیت خوب برخوردار شدند

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۹۳۶

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: طی 10 سال گذشته مناطق بالاتر از خیابان انقلاب 90 درصد از آب سطحی و 10 درصد آب زیرزمینی مصرف می‌کردند اما طی این مدت بعد از این سال‌ها با اجرای طرح سلامت، توانسته‌ایم میزان استفاده از آب سطحی را در مناطق جنوبی انقلاب نیز افزایش دهیم و فاصله کیفیت 50 درصدی را به 30 تا 35 درصد برسانیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا بختیاری در نشست خبری بهره‌برداری از تصفیه‌خانه هفتم و رینگ آب جنوب تهران و شهرهای جنوب شرق تهران که فردا با حضور وزیر نیرو برگزار خواهد شد، اظهار داشت: با افتتاح این پروژه، جنوب و جنوب شرق تهران نیز به منابع آب سطحی وصل می‌شود و فاصله کیفیت آب شمال و جنوب تهران کم می‌شود.

اجرای عدالت اجتماعی در کیفیت آب تهران

وی با بیان اینکه با افتتاح مدول دوم تصفیه‌خانه هفتم به اضافه رینگ جنوب تهران 2 میلیون نفر از جمعیت تهران در جنوب و جنوب شرق از آب سطحی سد ماملو بهره‌مند خواهند شد، افزود: با اجرایی شدن این پروژه، کیفیت آب شهرهای قیامدشت، پاکدشت، قرچک، ورامین، پیشوا و مناطق 15، 16، 17، 18، 19 و 20 ارتقاء پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با اشاره به اهمیت این پروژه به لحاظ عدالت اجتماعی در شهر تهران و همچنین کم شدن فاصله کیفیت در شمال و جنوب شهر گفت: برای این پروژه 550 میلیارد تومان هزینه شده در حالی که ارزش روز آن بیش از 1000 میلیارد تومان است.

کیفیت آب 2 میلیون نفر بهتر شد

وی با اشاره به سه ویژگی مهم بهره‌برداری از مدول دوم تصفیه‌خانه هفتم به اضافه رینگ جنوب و جنوب شرق بستان تصریح کرد: با افتتاح این پروژه، آب از تصفیه‌خانه هفتم تا مناطق جنوب تهران مثل یافت‌آباد به صورت ثقلی منتقل می‌شود. علاوه بر آن کیفیت آب 2 میلیون نفر ارتقاء یافته و ضمن اینکه آب سطحی جایگزین آبهای زیرزمینی شده و با خاموش شدن چاه‌ها علاوه بر تعادل‌بخشی از فرونشست، در دشت ورامین نیز جلوگیری خواهد شد.

150 چاه خاموش شد

بختیاری با بیان اینکه در شهر تهران 70 درصد منابع آب سطحی و 30 درصد زیرزمینی است، خاطرنشان کرد: با افتتاح مدول دوم تصفیه‌خانه هفتم 80 درصد آب شرب سطحی و 20 درصد از منابع آب زیرزمینی خواهد بود. همچنین 150 چاه خاموش خواهد شد.

وی با بیان اینکه تهران 150 میلیون متر مکعب بیلان منفی آب دارد، از این رقم 80 میلیون متر مکعب مربوط به دشت ورامین و مابقی مربوط به جنوب شرق و جنوب غرب تهران است. با افتتاح این تصفیه‌خانه، بیلان به منهای 50 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با اشاره به کیفیت آب در تهران تصریح کرد: البته تا قبل از افتتاح این پروژه هم آب ناسالمی در تهران نداشتیم. نیترات آب زیر 50 درصد و در فصل تابستان بین 60 تا 65 درصد بوده که قابل قبول است و با وارد مدار شدن این تصفیه‌خانه، کیفیت آب جنوب تهران ارتقاء خواهد یافت.

بختیاری یادآور شد: طی 10 سال گذشته مناطق بالاتر از خیابان انقلاب 90 درصد از آب سطحی و 10 درصد آب زیرزمینی مصرف می‌کردند اما طی این مدت بعد از این سال‌ها با اجرای طرح سلامت، توانسته‌ایم میزان استفاده از آب سطحی را در مناطق جنوبی انقلاب نیز افزایش دهیم و فاصله کیفیت 50 درصدی را به 30 تا 35 درصد برسانیم.

وی همچنین به بحث شوری آب در شهری مثل قرچک اشاره کرد و گفت: در جنوب تهران شوری آب نداریم فقط در قرچک و ورامین به دلیل بالا بودن EC شوری آب داریم که اجرای این پروژه (تصفیه‌خانه هفتم) آب شیرین‌کن‌های این مناطق نیز جمع‌آوری خواهد شد.

1.5 میلیارد متر مکعب آب تهران به مصرف شرب می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با اشاره به میزان مصرف آب شرب در تهران تصریح کرد: 35 تا 36 درصد آب در تهران به مصرف شرب می‌رسد که به عبارت دیگر از 4.5 متر مکعب آب تولیدی در تهران 1.5 میلیارد متر مکعب برای شرب مصرف می‌شود. این در حالی است که در دیگر شهرهای کشور این رقم 4 تا 6 درصد است.

بختیاری همچنین از وارد مدار شدن تصفیه‌خانه ششم در خرداد و تصفیه‌خانه فاضلاب فیروز بهرام با 2350 میلیارد تومان هزینه‌کرد در بهمن ماه سال 99 خبر داد.

حذف 30 درصدی قبوض کاغذی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه تا پایان سال 30 درصد قبوض کاغذی مشترکین حذف خواهد شد، مشکل حذف قبوض آب را مشترک بودن کنتورها عنوان کرد. ضمن اینکه در استان تهران رشد جمعیت آنقدر سریع است که دستگاه‌های خدماتی همواره عقب‌تر از جمعیت حرکت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با بیان اینکه در حال حاضر 77 درصد شبکه فاضلاب در تهران اجرا شده است، افزود: در اجرای تصفیه‌خانه عقب هستیم اما یک سال است که آهنگ اجرای شبکه را کُند کردیم تا با تصفیه‌خانه‌ها همگون شوند.

60 درصد تهران به شبکه فاضلاب وصلند

بختیاری یادآور شد: در حال حاضر 60 درصد تهران به شبکه فاضلاب متصل است که تا سال آینده اجرای شبکه و تصفیه‌خانه برابر خواهد شد.

تهران؛ دومین شهر فقیر آبی

وی در ادامه با بیان اینکه استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان فقیرترین استان به لحاظ منابع آبی است، گفت: 18 درصد جمعیت کشور بر یک درصد مساحت متمرکز شده است. سرانه هر شهروند در تهران 350 متر مکعب است. این رقم در متوسط کشور 1300 تا 1400 متر مکعب و در دنیا 6000 تا 7000 متر مکعب است. یعنی سرانه ما یک‌ بیستم دنیا است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران افزود: اگر کشوری بیش از 40 درصد آب تجدیدپذیر را استفاده کند، وارد خط قرمز شده است و این در حالی است که متوسط کشور ما 85 درصد است.

بختیاری با بیان اینکه در تهران امسال 957 میلیون متر مکعب آب جهت شرب مصرف شد، این رقم سال قبل 47 میلیون متر مکعب کمتر بوده است.

وی گفت: این ذهنیت در مردم وجود دارد که بارندگی داشته‌ایم و سدها پر شده و وضع آب خوب است اما این انگاره غلطی است که در ذهن مردم وجود دارد که آنها را متقاعد می‌کند تا به راحتی آب را مصرف کنند.

تهرانی‌ها یک هفتادم پایتخت کانادا برای آب هزینه می‌کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با اشاره به هزینه تمام شده آب در تهران گفت: برای هر متر مکعب آب 2500 تومان هزینه می‌شود این در حالی است که فقط 600 تومان آن را دریافت می‌کنیم اما در کشور کانادا که 70 درصد آبهای شیرین دنیا را داراست، هزینه هر متر مکعب آب دریافتی از مردم در شهر اتاوا 70 برابر تهران است. آب تهران جزو بهترین آبهای دنیا است بنابراین مردم نیز باید کمک کنند تا مصرف بهینه باشد.

بختیاری با بیان اینکه 65 درصد جمعیت تهران زیر نرمال آب مصرف می‌کنند، به موضوع جریمه پرمصرف‌ها اشاره کرد و گفت: 20 درصد مشترکین شامل جریمه می‌شوند که باید 16 درصد بیشتر هزینه آب پرداخت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز