خبرگزاری کار ایران

رفیعی‌پور در پاسخ به ایلنا:

دستورالعملی برای مواجه با بیماری کرونا نداریم/ خفاش و مار دو منشا شیوع بیماری

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۵۷۰

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سازمان جهانی بهداشت دام تا امروز دستوالعملی برای بیماری کرونا مشخص نکرده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیرضا رفیعی‌پور در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به منشا حیوانی بودن بیماری کرونا چه دستورالعمل و اقداماتی در این‌باره انجام شده، گفت: هنوز منشا مشخصی برای منبع بیماری کرونا یافت نشده اما احتمال اشتراک ویروس آن بین انسان و دام هست.

وی با بیان اینکه دستورالعملی برای مواجه بهداشتی با این بیماری نداریم، گفت: سازمان جهانی بهداشت دام نیز تا امروز دستوالعملی برای این بیماری مشخص نکرده است. در حال حاضر خفاش و مار دو حیوانی هستند که به‌عنوان منشا شیوع بیماری مطرح شده‌اند.

رفیعی‌پور با تاکید بر اینکه بسیاری از بیماری ابتدا در دام‌ها بروز کرده و سپس به انسان منتقل می‌شود، افزود: این بیمارهای مشترک انسان و دام پس از جهش در انسان می‌تواند شکل کشنده به خود بگیرد مانند آنچه درباره بیماری کرونا اتفاق افتاد.

 وی اضافه کرد: ویروس این بیماری سال پیش ابتدا در حیوانات شناسایی شد و در مواردی بروز انسانی نیز داشت اما اکنون با جهش به مرحله‌ای رسیده که منجر به مرگ انسان‌ها می‌شود.

به گفته رفیعی پور؛ اگر کنترل و مهار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور انجام نمی‌شد با توجه به شدت شیوع آن می‌توانست ویروس آن جهش یافته و تبدیل به یک تهدید جدی برای سلامت مردم شود.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه ما همیشه درباره بیماری‌های مشترک انسان و دام هشدارهای بهداشتی لازم در حوزه تخصصی و عمومی را داده‌ایم اظهار کرد: اکنون نیز هم مسئولان و هم مردم بدانند در زمان بروز بیماری‌های مشترک انسان و دام باید همگی ما چه تولید کننده و چه مصرف‌ کننده به توصیه‌های سازمان دامپزشکی توجه داشته باشند.

رفیعی‌پور ادامه داد: هم اکنون ما عضو اتاق امضا کنندگان مبادلات اطلاعاتی علمی در رابطه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان هستیم که در این اتاق اطلاعات مروط به بیماری‌های مشترک بین اعضا به اشتراک گذاشته می‌شود که بیماری کرونا یکی از آنها است.

وی نام ویروس کرونایی که اکنون در جهان شیوع یافته را 2019 – ام کرونا عنوان کرد و افزود:‌ ویروس این بیماری از طریق عطسه و سرفه از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌شود و آخرین آمار نشان می‌دهد که 51 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده و هزار نفر به آن مبتلا شدند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه سخنان خود درباره دلایل تلفات پرندگان در جزیره میان کاله اظهار کرد: هنوز علت واقعی تلفات مشخص نشده و تحقیقات در مورد دلیل این تلفات در حال انجام است.

رفیعی‌پور یادآور شد: عصر روز سه‌شنبه گذشته اولین گزارش از تلفات پرندگان مهاجر در جزیره مذکور به ما رسید و تاکنون تعداد تلفات پرندگان در این جزیره به دو هزار مورد بوده است.

وی ادامه داد: بررسی‌های میدانی ما با نمونه‌برداری از پرندگان تلف شده آغاز شده آزمایش‌ها درباره بیماری‌های احتمالی در حال انجام است.

رفیعی‌پور با رد احتمال تلفات در اثر شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد:‌ با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده از اکوسیستم منطقه به نظر می‌رسد دلیل این تلفات مسمومیت پرندگان با سم بوتولیسم باشد که ناشی از پوسیدگی ریشه‌های گیاهان از بین رفته در مرداب باشد.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته نیز موارد مشابهی در ارس دیده شد که منجر به تلفات پنج هزار قطعه پرنده مهاجر شده بود که دلیل آن مسمومیت پرندگان با سم بوتولیسم بود.

رفیعی‌پور پیش بینی کرد تعداد تلفات پرندگان مهاجر در جزیره میان کاله نیز به پنج هزار قطعه برسد.

وی با تاکید بر اینکه ما سایر احتمالات نیز مانند بیماری‌های انگلی و یا باکتریایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد گفت: طی یک هفته آینده نتایج آزمایشات و بررسی‌ها مشخص و اعلام عمومی خواهد شد.

رفیعی‌پور بیشترین تلفات را مربوط به فلامینگو، چنگر، مرغابی و گیلانشاه عنوان کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود درباره موضوعات مطرح شده مربوط به سم آفلاتوکسین در شیر اظهار کرد: مقدار مشخصی از سم آفلاتوکسین در مواد  غذایی وجودد ا رد اما این مقدار باید کمتر از حد استانداردهای تعیین شده در هر کشور باشد تا برای مصرف کننده ایجاد خطر نکند. در کشور ما خط استاندارد این سم پنج PPB است در حالی که حد استاندارد این سم در مواد غذایی در جهان بر اساس استاندارد 2002 20 PPB و بر اساس استاندارد آمریکا 30 PPB است.

رفیعی پور تصریح کرد: در کشور ما سدهای متعددی برای کاهش انتقال سم در فرآورده‌های تولیدی دامی است که اولین سد آن مربوط به خوراک‌های دامی می‌شود که از طریق واردات تامین می‌شود، سد بعدی در دامداریها با اجرای مدیریت بهداشت توسط دامداران است.

وی از دیگر سدها را آزمایش‌هایی عنوان کرد که در مراکز جمع‌آوری شیر و کارخانه‌های لبنی بر روی شیر خام انجام می‌شود.

رفیعی‌پور با تاکید بر اینکه سه دستگاه به صورت مستقل بر سلامت شیر و محصولات لبنی نظارت دارند افزود: سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد سه دستگاهی هستند که  به صورت دائم بر سلامت شیر خام و محصولات لبنی نظارت دارند.

رفیعی‌پور با اشاره به رتبه ایران در تولید شیر گفت: ایران با تولید 11 میلیون تن شیر خام در رتبه دهم تولید این ماده غذایی قرار دارد که از این میزان 800 تا 850 هزار تن آن را بر اساس بالاترین استانداردهای دنیا صادر می‌کند.

رفیعی‌پور وی اضافه کرد: اگر شیر و محصولات لبنی ایران مشکلی در سلامت و بهداشت داشتند امکان حضور و صادرات آنها به پنج قاره دنیا وجود نداشت.

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه به ارائه آماری از اقدامات انجام شده در این سازمان طی یک سال گذشته پرداخت و اظهار کرد:‌ با ارتقای سامانه‌ها و اصلاح دستورالعمل‌ها تعداد مراجعات به مراکز دامپزشکی تا 90 درصد کاهش یافته که نتایج آن صرفه‌جویی در زمان و هزینه مراجعین و بهبود کیفیت و کمیمیت خدمات است.

رفیعی‌پور با اشاره به سیل‌های اخیر در کشور افزود: در سیل‌های ابتدایی سال و روزهای اخیر ما اکیپ‌های واکنش سریع متعهدی را با همکاری بخش خصوصی در حوزه درمان و پیشگیری از بیماری‌ها به مناطق سیل زده گسیل کردیم.

وی ادامه داد: این اکیپ‌ها اقدام به دفن حیوانات تلف شده و ضد عفونی مناطق و در برخی موارد به درمان دام‌ها پرداختند.

رفیعی‌پور از تامین ارز مورد نیاز واکسن، دارو و مکمل و ریزمغذی‌های مورد نیاز دام و طیور خبر داد و گفت: هنوز سه ماه از سال ج اری باقی مانده اما ما توانسته‌ایم ارز مورد نیاز حوزه بهداشت و درمان دام و طیور کشور را تامین و در اختیار تولیدکنندگان واردکنندگان قرار دهیم تا در این حوزه هیچ گونه نگرانی نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات سازمان دامپزشکی در یک‌سال گذشته را بررسی بهداشتی دو میلیون و 200 هزار تن آلایش غیرخوراکی دام و طیور و همچنین 25 هزار تن پای و پنجه مرغ 120 تن آلایش مرغ و ... را می‌توان برشمرد.

رفیعی‌پور ادامه داد: در یک‌سال گذشته 16 هزار تن صادرات انواع محصولات لبنی و بیش از 9 هزار تن صادرات شیر خام و 27 هزار تن میگو و 46 هزار تن ماهی تازه و منجمد با نظارت دامپزشکی انجام شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی با یادآوری اینکه فاز اول طرح ملی ارتقای کیفیت گوشت مرغ اجرا شده، افزود: همچنین برنامه ارتقای کیفیت بهداشتی و ا فزایش تضمین سلامت تخم مرغ رونمایی شده و به‌زودی اجرا خواهد شد. همچنین با وزارت‌بهداشت تفاهم‌نامه‌ای را برای نظارت بر مراکز توزیع، عرضه و طبخ مواد غذایی و خوراکی به امضا رسانده‌ایم.

وی از تدوین ضوابط نامه ثبت خوراک دام و اجرای آن خبر داد و افزود: این ضوابط نامه نیز از جمله اقداماتی است که در راستای بهبود کیفیت و سلامت خوراک دام سال‌جاری تدوین و به مرحله اجرا رسیده است.

رفیعی‌پور تدوین و بازنگری در 14 مورد از قوانین و آیین‌نامه‌های حوزه نظارت را از دیگر اقداماتی سازمان دامپزشکی در یک‌سال گذشته عنوان کرد.

رییس سازمان دامپزشکی درباره آخرین وضعیت بیماری لکه سفید میگو در کشور  گفت: آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد بیماری لکه سفید میگو کنترل شده و اقدامات سازمان پزشکی برای جلوگیری از شیوع آن موافقت‌آمیز بوده است. در ارتباط با این بیماری برنامه راهبردی کنترل بیماری لکه سفید تدوین و به ادارات دامپزشکی استان‌ها ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا موردی از انتقال بیماری کی اچ وی آبزیان از عراق به کشور داشته‌ایم، اظهار کرد: اقدامات سازمان دامپزشکی برای جلوگیری از ورود بیماری کی اچ وی از کشور عراق به ایران نیز موفقیت‌آمیز بوده و به‌رغم خسارت زیادی که این بیماری به آبزیان رودخانه‌ای و پرورشی کشور همسایه زد ما گزارشی از ابتلا نداشته‌ایم.

رفیعی‌پور با تاکید بر این سازمان دامپزشکی در حوزه نانو و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اقداماتی در خور توجه داشته، افزود: سازمان دامپزشکی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از دو سال گذشته توجه به حوزه نانو و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده و از آن زمان تاکنون 18 محصول به کمیته نانو دامپزشکی ارجاع داده شده که یک مورد از آن به مرحله تولید محصول رسیده است.

رییس سازمان پزشکی در پایان درباره برنامه‌های این سازمان برای دهه فجر اظهار کرد: واکسینانسیون رایگان تب برفکی 15 میلیون رأس دام سبک عشایر در دهه فجر با توجه به قرارگیری در فصل شیوع این بیماری در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز