خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با ایلنا؛

مبادلات ایران و چین ۳۵ درصد کاهش یافت/ شیوع ویروس کرونا تاثیری در مبادلات نداشته است

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۵۲۵

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: تحریم‌های اخیر لطمه جدی به مبادلات دو کشور وارد کرده به طوری که تقریبا ۳۵ درصد مبادلات بین دو کشور کاهش داشته است.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد مبادلات اقتصادی ایران و چین گفت: در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شاهد کاهش صادرات ایران به چین و متقابلا چین به ایران بودیم چون بیشتر حجم صادرات ما به چین شامل نفت، گاز و میعانات است که تحریم‌های اخیر لطمه جدی به آن وارد کرده به طوری که مبادلات بین دو کشور تقریبا ۳۵ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: از سویی ایران واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا را ممنوع کرده است به طوری که در دو یا سه سال اخیر شاهد کاهش حجم واردات بوده‌ایم و بالطبع این موضوع بر روی مبادلات چین به عنوان شریک اول تجاری تاثیرگذار بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد احتمال تاثیر شیوع ویروس کرونا بر حجم مبادلات دو کشور گفت: همانطور که ذکر کردم بیش از ۸۰ درصد صادرات ما شامل انرژی و مواد خام و ۲۰ درصد باقی مانده زعفران، فرش و صنایع دستی است. از طرف دیگر بیشتر واردات ما از این کشور کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای هستند که با در نظر گرفتن این مورد می‌توان گفت که ویروس کرونا هنوز تاثیری در این موضوع نداشته است.

وی یادآور شد: البته نباید فراموش کرد که تاثیر این ویروس از تعطیلات سال نوی چینی قابل تفکیک نیست. در همه سال‌ها و در این ایام قیمت جهانی انرژی و سایر کامودیتی‌ها به دلیل کاهش تقاضای چین با افت قیمت روبه‌رو می‌شود بنابراین باید دو یا سه هفته صبر کرد تا نسبت به تاثیرات این موضوع و مبادلات دو کشور اظهارنظر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز