خبرگزاری کار ایران

تولید خودرو به ۲۵۰۰ دستگاه در روز رسید/ افزایش پایه تعرفه واردات قیمت خودرو را افزایش خواهد داد

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۳۵۰

مرتب مردم و مصرف کننده از قیمت بالای خودرو شکایت دارند اما اگر به جزئیات نگاه کنیم قیمت خودرو به نسبت افزایش قیمت ارز و مواد اولیه افزایش آنچنانی نداشته است و حالا با این شایعه قیمت‌ها باز هم افزایش خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شاپور سامعی نایب رئیس انجمن قطعه سازان در نشست خبری اعضا هیئت مدیره این انجمن با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی دو خودروساز اصلی کشور گفت: پس از جلسات فراوان مقرر شد ۵ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان پرداخت شود و اکنون در حال مشخص شدن و سهمیه بندی بانکها هستند مدیران خودروسازی تعهد دادند که تمام این مبلغ به مطالبات قطعه سازان اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: این پول باعث می‌شود آرامش به مجموعه قطعه سازی و کارگران برگردد و شب عید آرامی را داشته باشند ضمن آنکه کمک می‌کند تا موجودی مواد اولیه انبارهای ما نیز تقویت شود و بتوانیم برای سال آینده جهت تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان را داشته باشیم.

سامعی تصریح کرد: وضعیت خودروسازی نیز به نسبت سال گذشته بسیار بهتر شده اکنون در مرحله‌ای هستیم که روزی ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تولید دارند و برنامه افزایش برای سال آینده نیز در دستور کار قرار گرفته است به طوریکه به ما گفته شد آمادگی برای تامین روزی بیش از ۲۵۰۰ خودرو داشته باشیم.

وی افزود: این رقم در برابر سال گذشته جهش داشته است آنهم در شرایطی که تحریم بیشترین فشار را به این صنعت آورده است.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان در خصوص افزایش پایه تعرفه واردات و محاسبه نیمایی آن گفت: چند روزی است که این شایعه مطرح شده و باید بگویم که اگر چنین اتفاقی صورت گیرد قیمت تمام شده خودرو بسیار افزایش خواهد یافت که البته این افزایش شامل تمامی کالا خواهد شد.

وی افزود: این در حالی است که مرتب مردم و مصرف کننده از قیمت بالای خودرو شکایت دارند اما اگر به جزئیات نگاه کنیم قیمت خودرو به نسبت افزایش قیمت ارز و مواد اولیه افزایش آنچنانی نداشته است و حالا با این شایعه قیمت‌ها باز هم افزایش خواهد داشت. ما بارها اعلام کردیم واردات خودرو قیمت ارز و قیمت عرضه و تقاضا خودرو را آزاد بگذارند و منت واردات خودرو را روی سر ما نگذارند، همه می‌دانند اگر واردات خودرو صورت بگیرد بانک مرکزی نمی‌تواند قیمت دلار را ۱۴ هزار تومان نگه دارد ضمن آنکه کلاس تولید داخل با خودروهای وارداتی تفاوت دارد.

در ادامه این نشست مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به پیشنهاد این انجمن در جهت کاهش قیمت خودرو گفت: در جلساتی که با وزیر صمت و مدیران ایران خودرو و سایپا داشتیم پیشنهاد دادیم که مواد اولیه به قیمت تمام شده به خودروسازها و قطعه‌سازها عرضه شود تا بدین صورت قیمت خودرو کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مواد اولیه همچون ورق فولاد، مس و آلومینیوم با قیمت دلار به ما فروخته می‌شود این در حالی است که مدام شعار داده می‌شود که اقتصاد کشور نباید به دلار وابسته باشد. مطابق برآوردهایی که ما انجام دادیم در صورت تایید این پیشنهاد به طور میانگین قیمت هر خودرو 10 میلیون تومان کاهش خواهد داشت.

بیگلو با اشاره به ارزان بودن انرژی و نیروی کار و سایر مولفه‌های تولید در کشور گفت: قیمت تمام شده مواد اولیه در کشور ما بسیار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است. طبق صورت‌های مالی منتشره شرکت‌های حاضر در بورس گاهی اوقات تا 50 درصد فروش این شرکت‌ها سود اعلام می‌شود. این اتفاق در دنیای امروز چیز جیدی نیست و پیش از این در کشورهیای مانند کره جنوبی، چین و ترکیه نیز مواد اولیه تولید داخل با یارانه به تولیدکنندگان اختصاص پیدا می‌کرد.

وی تصریح کرد: اگر قیمت مواد اولیه داخلی جهانی باشد اما نرخ سود بانکی بیش از تمام کشورها داشته باشیم و فشارهای بیمه‌ای و مالیاتی بیشتر از کشورهای رقیب باشد دیگر توانی برای رقابت باقی نمی‌ماند.

وی افزود: هدف اصلی انجمن از دادن چنین پیشنهادی کسب رضایت مردم و همچنین رقابتی کردن بازار قطعه‌سازان است ضمن آنکه می‌توانیم بدین ترتیب به برنامه صادرات شش میلیارد دلاری در سال 1404 برسیم.

وی تصریح کرد: با وضعیت فعلی اگر خودروسازهای کره جنوبی تحریم‌هایی که امروز ما تجربه می کنیم را آنها درک می‌کردند به طور قطع می‌توانم این را بگویم که آنها نمی‌توانستند حتی یک فرغون تولید بکنند اما ما امروز روزانه 2500 دستگاه خودرو با آبشن‌ها و امکانات مناسب تولید می‌کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز