خبرگزاری کار ایران

دبیر فدراسیون واردات در گفت‌وگو با ایلنا:

تغییر نرخ دلار اظهارنامه‌های وارداتی منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد / شاهد حجم بالایی از کالاهای دپو شده در گمرک هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۲۴۳

دبیر فدراسیون واردات گفت: این اقدام سبب می‌شود قیمت مواد اولیه و واسطه‌ای نیز افزایش پیدا کند که در نتیجه بر قیمت تمام شده کالای نهایی اثر گذار است از سوی دیگر برخی کالاها در داخل به اندازه نیاز کشور تولید نمی شود و ناچار به واردات هستیم که آنها نیز افزایش قیمت خواهند داشت.

هومن حاجی پور در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص احتمال افزایش نرخ دلار اظهارنامه‌های کالاهای وارداتی از 4200 تومان به نرخ نیمایی و تاثیر آن بر قیمت کالاها گفت: به دلیل کسری بودجه دولت و کاهش فروش نفت دولت به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی است و به نظر می‌رسد این اقدام نیز در راستای افزایش درآمدهای دولت از محل حقوق گمرکی رخ داده باشد.

وی ادامه داد: با این روش دولت فکر می‌کند که درآمدش افزایش داشته در حالیکه عمده درآمد دولت از محل واردات خودرو بوده که واردات آن نیز ممنوع شده، یا لوازم آرایشی و بهداشتی که به دلیل سختگیری‌هایی که در واردات آن صورت می ‌گیرد اکنون شاهد حجم بالایی از کالاهای دپو شده در گمرک هستیم. در واقع عمده درآمد دولت از واردات این دو گروه کالایی بوده است که اکنون دیگر وجود ندارد.

وی در خصوص استدلال دولت برای افزایش پایه وارداتی گفت: دولت احتمالا با تفکر حمایت از تولید داخلی در مقابل کالای خارجی اقدام با افزایش پایه‌ها کند اما این اقدام سبب می‌شود قیمت مواد اولیه و واسطه‌ای نیز افزایش پیدا کند که در نتیجه بر قیمت تمام شده کالای نهایی اثرگذار است از سوی دیگر برخی کالاها در داخل به اندازه نیاز کشور تولید نمی‌شود و ناچار به واردات هستیم که آنها نیز افزایش قیمت خواهند داشت که در این صورت کالاهای تولید داخل نیز برای هماهنگ شدن با بازار قیمت خود را افزایش خواهند داد.

حاجی پور تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و در حالیکه واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه هستند این اقدام فقط باعث افزایش فشار به تولیدکنندگان خواهد شد و از سوی دیگر باعث افزایش قیمت تمامی کالاها اعم از وارداتی و تولید داخلی که به نحوی به مواد اولیه خارجی وابسته هستند خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز