خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی گفت:

در صورت همکاری تاصیکو افزایش سرمایه خواهیم داد/ امید صنعت کاشی به طرح ملی مسکن و اوراسیا است/ انتقال دفاتر شستا به کارخانه سود و زیان داشت

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۴۷۸

عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی گفت: چشم امید فعالان این حوزه در سال آینده به دو طرح است که می‌تواند تا حدودی این صنعت را نجات دهد. یکی طرح ملی مسکن است. با وجود آنکه این طرح در ابعاد مسکن مهر نیست اما می‌تواند مُسکن خوبی برای این صنعت باشد. طرح دیگر توافق تجاری با اتحادیه اوراسیا است. کشورهای عضو این اتحادیه نیاز زیادی به کاشی و سرامیک دارند. از طرف دیگر استانداردهای آنها بسیار سختگیرانه است پس شرکت‌هایی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند که کالا باکیفیتی تولید کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در بازدید خبرنگاران از مجموعه کاشی الوند مهدی فکری مدیرعامل کاشی الوند در نشست خبری این مجموعه با اشاره به رکود ساخت و ساز و وجود 148 شرکت تولیدکننده کاشی سرامیت در کشور گفت: سال 98 سال سختی برای فعالین این حوزه بود اما با این وجود ما توانستیم از فروردین تا آبان ماه 734 هزار متر مربع انواع مختلف کاشی به ارزش 20 میلیارد و 700 میلیون تومان به بازار عرضه کنیم و در آذر ماه با همت همکاران این عدد به یک میلیون و 4 هزار متر مربع و فروش به 30 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید.

فکری افزود: با وجود رکود در بازار، ما تمام تمرکز خود را برروی کیفیت کالا قرار دادیم زیرا تجربه نشان داده که مردم به کالای باکیفیت اهمیت می‌دهند. سختگیری‌های واحد کنترل کیفیت ما به حدی بود که بسیاری از استانداردهای جدید را در این صنعت تعریف کرد و ما توانستیم علاوه بر کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس به آلمان، روسیه و اروپای شرقی صادرات داشته باشیم. برنامه ما این است که به سمت تولید محصولات لوکس و سایزهای بزرگ برویم. در این صنعت سلیقه مشتریان دائما در حال تغییر است و ما امروز دومین شرکتی هستیم که می‌توانیم سایز 100x100 تولید کنیم.

عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در خصوص وضعیت تولید کاشی و سرامیک در کشور گفت: براساس سیاست غلط سالیان گذشته و صدور بی‌رویه مجوز ما شاهد مشکلات زیادی در این صنعت هستیم. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری عظیمی که در این حوزه صورت گرفته و اشتغال وابسته به آن به حدی است که نمی‌توان به راحتی از آن چشم پوشید.

وی ادامه داد: چشم امید فعالان این حوزه در سال آینده به دو طرح است که می‌تواند تا حدودی این صنعت را نجات دهد. یکی طرح ملی مسکن است. با وجود آنکه این طرح در ابعاد مسکن مهر نیست اما می‌تواند مُسکن خوبی برای این صنعت باشد. طرح دیگر توافق تجاری با اتحادیه اوراسیا است. کشورهای عضو این اتحادیه نیاز زیادی به کاشی و سرامیک دارند. از طرف دیگر استانداردهای آنها بسیار سختگیرانه است پس شرکت‌هایی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند که کالا باکیفیتی تولید کنند.

وی در خصوص برنامه‌های سال آینده کاشی البرز گفت: این شرکت چندین سال است که تجدید ارزیابی نداشته است به طور مثال واحد یک کاشی الوند ارزش آن 700 میلیون تومان ذکر شده در حالی که اگر تجدید ارزیابی صورت بگیرد بیش از 5 میلیارد تومان ارزش افزوده خواهد داشت. از سوی دیگر با هماهنگی‌های انجام گرفته با تاصیکو که هلدینگ مادر ما است، برنامه افزایش سرمایه را داریم که این آورده را برای تولید کالاهای جدید و باکیفیت سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در خصوص مشکلات فعالین این حوزه در بحث صادرات و اثرگذاری تحریم‌ها گفت: صدور بخشنامه شهریور ماه بانک مرکزی مبنی بر محاسبه ریالی صادرات به عراق و افغانستان بخش زیادی از مشکلات فعالین این حوزه کم شد اما در حوزه اروپا و آسیای شرقی ما همچنان مشکلات بانکی را داریم و لذا مجبور شدیم از راه‌های دیگر و واسطه‌ای پول صادرات خود را برگردانیم. به طور مثال با استفاده از برخی واسطه‌ها ارز حاصل از صادرات را به صورت قطعات یدکی و یا مواد اولیه مورد نیاز به کشور برمی‌گردد.ارز حاصل از صادرات به روسیه از طریق بانک ملی به داخل بازمی گردد، در بازاری مثل سریلانکا با عملیات تهاتر، معادل کاشی و سرامیک صادر شده، مواد اولیه، تجهیزات و اجناس مورد نیاز به کشور وارد می شود.

فکری همچنین به از دست رفتن بازار آفریقا در سال های گذشته از سوی برخی شرکت ها به دلیل نبود نمایندگی قوی در این کشورها اشاره کرد، اما گفت: با تلاش رییس انجمن دوستی ایران و آفریقای جنوبی، نفوذ در این کشور مهم قاره سیاه در دستور کار است که می تواند مرکزی برای صادرات کاشی و سرامیک به دیگر کشورهای این قاره باشد.

وی در خصوص بخشنامه مدیریت شستا مبنی بر انتقال و تعطیلی دفاتر مرکزی شرکت‌ها در تهران گفت: این تصمیم بسیار خوب و جسورانه بود زیرا بسیاری از دفاتر تبدیل به حیات خلوت شده بود و انتقال آنها به کارخانه توانست آورده خوبی برای واحدها داشته باشد اما برخی مشکلات برای شرکت‌هایی که کالای رقابتی دارند به وجود آمد زیرا تهران به عنوان قلب کشور مرکز تمامی تبادلات و معاملات است و شرکت‌ها نیاز دارند که یک دفتر مرکزی برای حضور در بازار داشته باشند.

وی در خصوص صادرات گفت: صادرات ما تا شهریور ماه یک میلیون و 200 هزار دلار بوده و کالاهای صادراتی از طریق بانک ملی روسیه به کشور وارد می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز