خبرگزاری کار ایران

همتی:

فردا اولین حراج اوراق انجام می‌شود/ بازار ارز را پیش‌بینی پذیر می‌کنیم/ نگران بودجه هستم/ از هفته آینده طرح گام را آغاز می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۸۶۵

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: وظیفه اصلی سیاست پولی کنترل تورم است از همین روی تمرکز ما روی بازار پول خواهد بود و تمام اقدامات را برای کنترل تورم انجام دهیم. الان در بیشتر کشورها عمده سیاست پولی و کنترل نقدینگی از طریق عملیات بازار باز انجام می‌شود که یک ابزار بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عبدالناصر همتی در باره عملیات بازار باز گفت: بعد از سر و سامان بخشیدن به بازار ارز  که از طریق شوک‌های خارجی نوسان داشت، حالا بازار به ثبات نسبی رسیده است. الان وظیفه اصلی سیاست پولی کنترل تورم است از همین روی تمرکز ما روی بازار پول خواهد بود و تمام اقدامات را برای کنترل تورم انجام می‌دهیم. الان در بیشتر کشورها عمده سیاست پولی و کنترل نقدینگی از طریق عملیات بازار باز انجام می‌شود که یک ابزار بسیار مهم است.

وی ادامه داد: وقتی عوامل اقتصاد یک تورم انتظاری را پیش بینی می‌کنند و بر اساس آن نرخ سود کوتاه مدت بانکی باید تورم را جهت دهد. بنابراین از طریق خرید و فروش اوراق خزانه داری کشور می‌توانیم در نرخ سود بین بانکی یا همان سود معاملات شبانه بانک‌ها تاثیر گذار بود.

وی با بیان اینکه این سیاست به لوازم نیاز دارد گفت: یکی از آنها این است که بازار از عمق کافی برخوردار باشد که الان این بازار کم عمق است یعنی میزان اوراق مبادله شده نسبت به برنامه‌های که ما می‌خواهیم روی نرخ سود تاثیرگذار باشد، کم است. همچنین از لوازم دیگر، خروج بانک‌ها از ناترازی است.

 همتی با بیان اینکه فعلا برنامه‌ای برای نرخ سود نداریم، گفت: در حال حاضر نرخ سود سپرده به تعادل نسبی رسیده است همچنین نرخ سود بین بانکی ۱۸.۵ درصد است که دو واحد درصد کاهش پیدا کرده است و به جز موارد اندک بانک‌ها بالای ۲۰ درصد سود نمی‌دهند. الان روی نرخ سود تمرکز نداریم و می‌خواهیم فردا برای اولین بار حراج اوراق را انجام می‌دهیم. 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تسهیلات اعطایی گفت: از اول سال تا کنون ۶٢۶هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که مثلا برای وام ازدواج ٢۴هزار میلیارد تومان بوده است. یا در بخش دانش بنیان بیش از ٨هزار میلیارد تومان و به بنگاه های مولد ٢٨هزار میلیارد تومان وام ارایه شده است. همچنین ۷۱درصد از وام‌های که به بخش صنعت داده شده سرمایه در گردش است و ١٠هزار میلیارد تومان به اشتغال پایدار تسهیلات ارایه شده که اشتغالزایی ٢٨هزار نفری داشته است. تجارت غیرنفتی مثبت شده و این نشان دهنده تاثیر گذاری تسهیلات است.

 وی خاطرنشان کرد: مردم تحت فشار هستند و ما این موضوع را می‌دانیم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: می‌دانیم بانک‌ها مشکل دارند اما ۹۰ درصد تامین مالی کشوری که جلوی آمریکا ایستاده است و نرخ رشد تورم آن نزولی شده توسط همین سیستم بانکی درحال انجام است.

همتی یادآور شد: یک سال و نیم پیش در اوج التهابات ارزی در همین برنامه گفتم که از فردا تحریم‌های آمریکا آغاز می‌شود اما به مردم قول مهار بازار ارز را می‌دهم و امروز این افتخار را دارم که توانستیم توطئـه دشمن در این زمینه را مهار کنیم. 

وی افزود: خوشبختانه توانستیم تجارت خارجی را به ثبات برساندیم و الان ١٠٠میلیارد دلار مازاد تجاری داریم و یک پیروزی بزرگ برای کشور است.

همتی ادامه داد:  گفتم ثبات نرخ ارز از خود نرخ ارز مهم‌تر است چراکه نوسان نرخ ارز در انواع بازارها بسیار تاثیر گذار است و سیاست ما این است که بازار را پیش‌بینی پذیر کنیم. در حال حاضر میانگین نرخ ارز نیمایی در ٧ماه گذشته تغییر نکرده و در حال حاضر حدود ١١هزار و ۵٠٠تومان است. از ابتدای سال ٢٠ میلیارد دلار ارز صادرات غیرنفتی وارد کشور شده، بنابرین روند برگشت بسیار خوب است و اگر سودی هم کرده‌اند نوش جانشان.

 رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بی‌سابقه‌ترین تحریم علیه ایران وضع شده و صادرات نفت کاهش یافته است، افزود: باید واردات را تنظیم کنیم و بتوانیم به تولید داخل برسانیم. خوشبختانه بسیاری از داروهای وارداتی را توانسته‌ایم در داخل تولید کنیم. بنابراین چرا باید قطعات خودرو را وارد کنیم؟

وی ادامه داد: به ما فشار می‌آورند که خودروهای گمرک را ترخیص کنیم و ما را بیچاره کرده‌اند. اما باید یک بار برای همیشه در این باره تصمیم بگیریم اما من به این دسته واردات ارز نخواهم داد. آنهایی که خودرو پیش فروش کرده‌اند یعنی دلار آن را از پیش گرفته‌اند. وقتی می‌گویند خودروی هیبرید بیاوریم یعنی ارز باید به آن اختصاص یابد، از کجا این ارز را دریافت کنیم.

 همتی در مورد ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه گفت: به تدریج دارایی‌های بانکی‌هایی که در حال ادغام هستند را ارزیابی می‌کنیم. در حال حاضر بیش از ۶٠درصد این بانک‌ها به بانک سپه منتقل شده‌اند و باید توجه داشت که این بانک‌ها امکان ابقا نداشتند.

وی درباره اصلاح بانکی گفت: اضافه برداشت از بانک متوقف شده است، اگر بانک‌ها بخواهند تخلف کنند با همه برخورد می‌کنیم. اینکه بانک‌ها به دنبال نگهداری اموال خود هستند و در آن شکی نیست. اما قیمت گذاری باید منصفانه باشد، نگرانی دارند که سهم‌ها مفت‌فروشی شود اما تمام دستگاه‌ها در حال کمک و همکاری هستند که شاهد این اتفاقات نباشیم.

همتی تاکید کرد: از بانک‌ها درخواست دارم که با افرادی برای وام ازدواج مراجعه می‌کنند نهایت همکاری را داشته باشند.

 رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: بنده وارث مجموعه‌ای با مشکلات زیاد بودم که ترامپ هم به آن اضافه شد. بنابراین برای ترمیم اوضاع زمان می‌خواهیم، اگر پول چاپ کنیم تورم ایجاد می‌شود که باز به نفع مردم نیست، از همین روی به دنبال رشد اقتصادی هستیم که با کاهش رکود به تولید رونق دهیم. باید توجه داشت تورم حذف شدنی نیست اما آن را کاهش می‌دهیم.

وی افزود: ما در شرایط ایده‌آل قرار نداریم و باید به اقتصاد فرصت احیا بدهیم. تمام تلاش ما این است که از چهار دهک اول حمایت کنیم. نرخ رشد نفتی منفی است اما نرخ رشد غیرنفتی اقتصاد از ۴/۵درصد منفی به نیم درصد مثبت رسیده است. امیدوارم تا پایان سال نرخ رشد غیرنفتی افزایش یابد.

همتی متذکر شد: نگران بودجه هستم اما با مدیریت آن در تلاش هستیم تا آثار منفی را کاهش دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه درباره رمز پویا ما هم گیج شده‌ایم، گفت: از هشتم بهمن ماه تمام بانک‌ها به سیستم پیامک وصل می‌شوند که این روش بسیار راحت‌تر است، هر بانکی هم اپلیکیشنی برای ارایه رمز پویا دارد. البته رمز ایستا تا سقف ١٠٠هزار تومان ادامه دارد چراکه میزان فیشینگ از ابتدای امسال تاکنون کمتر از ١۵٠٠مورد بوده است.

وی تصریح کرد: هفته آینده طرح گام را آغاز می‌کنیم که سقف آن فعلا ٧٠هزار میلیارد تومان است که هدف این برنامه رونق تولید است و برای تامین مواد اولیه بنگاه‌های مولد است. طرح پیشران در حال اجرا است و هدف ما این است که تولید رونق پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز