خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز ساخت داخل در پاسخ به ایلنا:

داخلی‌سازی قطعات خودرو الزاما منجر به کاهش قیمت نمی‌شود/ عدم استفاده از سامانه توانیران جرم است

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۵۵۵

رئیس مرکز ساخت داخل وزارت صمت گفت: ما امسال 9 میز ساخت داخل برگزار کردیم که نتیجه آن 1.2 میلیارد یورو داخلی‌سازی انواع قطعات و ماشین‌آلات بوده است

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز محمدمهدی هادوی رئیس مرکز ساخت داخل وزارت صمت در نشست خبری، راه‌اندازی سامانه توانیران را اعلام کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص راه‌اندازی میزهای ساخت داخل و انعقاد چندین قرارداد با شرکت‌های مختلف برای داخلی‌سازی قطعات به ویژه در حوزه خودروسازی و اینکه چرا این داخلی‌سازی منجر به کاهش قیمت خودرو نشده است، گفت: در بحث داخلی‌سازی قطعات الزاما این اتفاق منجر به کاهش قیمت نخواهد شد. ما در این خصوص صرفا به دنبال کاهش قیمت نیستیم بلکه هدف اصلی ما رونق تولید و افزایش اشتغال است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما وقتی قطعه‌ای را داخلی‌سازی می‌کنیم بازهم مجبوریم مواد اولیه آن را از خارج از کشور تهیه کنیم که با توجه به تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال بانکی هزینه آن بیش از شرایط عادی است ضمن آنکه بحث تیراژ نیز مطرح است. ما به دنبال این هستیم که مردم با داخلی‌سازی حس کنند که مشکلات کارگری و بیکاری کمتر شده و پس از آن به دنبال کاهش قیمت‌ها باشیم.

رئیس مرکز ساخت داخل وزارت صمت در خصوص سامانه توانیران گفت: در این سایت که با هدف تشریح توانمندی‌های واحدهای صنعتی کشور است، کلیه اطلاعاتی که مربوط به یک واحد تولیدی است از شماره تلفن و آدرس گرفته تا تولیدات و حتی امکانات و توانمندی‌ها در آنجا درج شده و عموم مردم می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

هادوی ادامه داد: براساس قانون، کالایی که در این سامانه ثبت شده به هیچ عنوان برای واردات آن ثبت سفارش صورت نمی‌گیرد و اگر چنین اتفاقی رخ دهد پس از یک بار اخطار بحث جرم‌نگاری مطرح می‌شود و ما به عنوان ناظر پرونده را به قوه قضاییه ارسال می‌کنیم.

وی با اشاره به داخلی‌سازی صورت گرفته در سال جاری گفت: ما امسال 9 میز ساخت داخل برگزار کردیم که نتیجه آن 1.2 میلیارد یورو داخلی‌سازی انواع قطعات و ماشین‌آلات بوده است. براساس قانون، در این سامانه باید اطلاعات کالاهای مصرفی بادوام نیز ذکر شود و علاوه بر شرکت‌های دولتی آن دسته از شرکت‌های بخش خصوصی که از تسهیلات دولتی استفاده کرده‌اند مکلف هستند که نیاز خود را از طریق این سامانه تامین کنند.

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت ادامه داد: بانک‌ها، دانشگاه‌ها و مناطق ویژه اقتصادی نیز مشمول این قانون هستند. هدف اصلی سامانه توانیران ایجاد تعامل اقتصادی بین تولیدکنندگان و کارفرمایان است.

هادوی تصریح کرد: پروژه‌های کلان کشوری نیز در این سامانه بارگذاری خواهند شد و هر طرحی که اجرای آن مصوب می‌شود باید در مدت یک ماه تمام اطلاعات آن بارگذاری شده و حداکثر سه ماه به تولیدکنندگان فرصت داده می‌شود تا با افرادی که می‌خواهند خرید خارجی داشته باشند، ارتباط برقرار شود.

به گزارش ایلنا، سامانه توانیران براساس جزء یک بند الف ماده 4 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب 15 اردیبهشت ماه سال 98 به منظور معرفی توانمندی‌های داخلی اعم از کالا و خدمات راه‌اندازی شده است و متقاضیان می‌توانند به آدرس tavaniran.ir دسترسی پیدا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز