خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران:

فضای ناامیدی و نظم جهانی ما را وادار به شکل‌دهی آینده می‌کند/ رمزارزها جایگزین پول نمی‌شوند

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۰۰۶

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: فضای یاس و ناامیدی که امروز در جامعه وجود دارد ضرورت شکل‌دهی به آینده را دوچندان کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در نشست تخصصی «شکل دهی آینده سیاستگذاری پولی و مالی با رویکرد بخش خصوصی» حسین سلاح‌ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تشکر از کمیسیون پول و سرمایه اتاق به جهت برگزاری این نشست گفت: بحث شکل‌دهی آینده به تازگی وارد ادبیات راهبردی کشور شده اما می‌توان گفت که این بحث از زمان بشر مدرن در حوزه‌های دیگر مطرح بوده است. امروزه علاوه بر حوزه اقتصادی در حوزه‌های دیگر نیز روش‌های سنتی در حال فروریختن است و ضرورت دارد که ما همگام با نظم جهانی با بحث‌های مدرن همراه شویم از سوی دیگر فضای یاس و ناامیدی که امروز در جامعه وجود دارد ضرورت شکل‌دهی به آینده را دوچندان کرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه سیاست‌گذاری نظام پولی و بانکی باید از دو منظر مدیریت و فناوری این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد اظهار داشت: در حوزه پولی و مدیریت، نگاه به تجربیات گذشته و در حوزه فناوری نگاه به آینده می‌تواند به شکل‌دهی سیاست‌های پولی – بانکی ما کمک کند.

وی ادامه داد: در حوزه مدیریتی، بدون کنترل هزینه دولت و استقلال بانک مرکزی نمی‌توانیم هیچ قدم مثبتی برداریم و در حوزه آینده‌نگاری نیز فناوری بلاکچین تحلیل مسائل و استفاده از هوش مصنوعی و برنامه‌ریزی مالی باید در دستور کار قرار بگیرد.

سلاح‌روزی ادامه داد: در حوزه بلاکچین برخی ساده‌انگارانه به این موضوع برخورد می‌کنند که قرار است رمزارزها جایگزین پول شود. مطرح کردن این مسائل باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران می‌شود و نگاه دولت را به آن منفی می‌کند در حالی که واقعیت چیز دیگری است. در بحث کلان نیز پلن‌ریزی آینده با استفاده از داده‌ها نقش مهمی دارد. با توجه به اینکه زیرساخت‌های آن هم اکنون در کشور وجود دارند اما نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌ها هستیم این امر در نهایت می‌تواند تاثیر مهمی در بحث پولشویی و فرار مالیاتی داشته باشد.

نائب رئیس اتاق با اشاره به تامین مالی واحدهای اقتصادی گفت: متاسفانه بحث تامین مالی در کشور ما تماما بر روی دوش سیستم بانکی است و بخش‌های دیگر هیچ گونه همراهی ندارند. این وابستگی شدید و متمرکز بودن بحث تامین مالی باعث شده که ریسک زیادی برای بنگاه‌ها در نظام بانکی ایجاد کنند تصور ما این است که رشد کشور باید از طریق نظام بانکی ایجاد شود. این تصور باعث شده که سیاست گذاری پولی از نقش اصلی خود دور شود. پلن‌ریزی و شکل‌دهی آینده در حوزه مالی می‌تواند برای بنگاه‌های متوسط و کوچک کمکی بزرگ باشد اتاق بازرگانی نیز اخیرا به این موضوع ورود کرد و برنامه‌های جدیدی را دنبال می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز