خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد:

لزوم اجرای طرح ۶۰ روزه صادرات دام زنده

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۸۷۱

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه گوشت قرمز دام سنگین به مرحله مازاد تولید رسیده و مشتری برای آن نیست، افزود: در شرایط کنونی راهکارهای خرید تضمینی یا خرید برای مصرف کننده عمده دیگر کارساز نیست و تنها راه نجات صنعت دامپروری اجرای طرح ۶۰ روزه صادرات است.

منصور پوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر اینکه فشار اقتصادی بر دامداران افزایش یافته است، اظهار کرد: در حال حاضر تنها دام‌های سنگین زیر 400 کیلوگرم مشتری دارند و دام‌های بالای این وزن بدون مشتری مانده است.

وی ادامه داد: دام‌های زیر 400 کیلوگرم نیز با قیمت مناسب از دامداران خریداری نمی‌شود و بسیاری از آن‌ها دام خود را با قیمت سربه‌سر یا به زیان می‌فروشند.

به گفته پوریان؛‌ قیمت خرید هر کیلوگرم دام سنگین تا وزن 400 کیلوگرم از دامداران 22 تا 25 هزار تومان است در حالی تولید هر کیلوگرم دام برای دامداران در یک دوره پروار از 25 تا 26 هزار تومان تمام می‌شود.

وی شرایط بازار برای دام سبک را نیز نابسامان توصیف کرد و گفت: تولید برای دامداران دام سبک نیز زیان‌ده شده است به نحوی که ادامه تولید برای آنان نیز مقرون به صرفه نیست.

پوریان قیمت خرید هر کیلوگرم دم سبک از دامداران را 32 تا 35 هزار تومان و قیمت تمام شده تولید را 32 تا 33 هزار تومان عنوان کرد.

وی با اشاره به پیشنهاده‌های مطرح شده برای خروج از صنعت دامپروری کشور از شرایط زیان اقتصادی،‌ افزود: تولید دام داخلی به مرحله‌ای رسیده که اجرای پیشنهادهای خرید تضمینی یا خرید برای مصرف کننده عمده دیگر کارساز نیست و باید به دنبال راهکارهای گشت که در کوتاه مدت بیشترین اثر را داشته باشد.

پوریان اجرای طرح 60 روزه صادرات را راهکار مناسب و سریع برای خروج صنعت پرواربندی دام از شرایط کنونی دانست.

وی افزود: صادرات موقت تنها راهکاری است که می‌تواند در مدت زمانی کوتاه صنعت پرواربندی کشور را از شرایط کنونی خارج کند.

پوریان با بیان اینکه نگهداری دام بیش از زمان دوره پروار در هر ساعت هزینه بیشتری را بر دامدار تحمیل می‌کند، اظهار کرد: هر روز به بحران در  صنعت پرواربندی کشور نزدیک‌تر می‌شویم، اما بحران بیشتر برای بازار گوشت قرمز در سال آیند خواهد بود.

به اعتقاد رئیس شورای تامین دام کشور؛‌ در صورت ادامه شرایط موجود در سال آینده با کاهش تولید داخل به دلیل عدم ادامه فعالیت دامداران روبه‌رو خواهیم شد که نتیجه آن کاهش عرضه و موج دوم گرانی گوشت قرمز خواهد بود.

پوریان اضافه کرد: نوع سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به نحوی است که ادامه تولید را برای دامداران سخت کرده و بازار گوشت قرمز را به بی‌راهه جایگزینی واردات به جای تقویت تولید داخل خواهد برد.

به گزارش ایلنا؛ مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز پیش تر در نشت خبری در پاسخ به ایلنا درباره نتایج انباشت دام در دامداری‌های کشور، گفت: در صورتی که با انباشت دام در دامداری‌ها جلوگیری نشود، موج دوم گرانی گوشت ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز