خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

در بیشتر محصولات کشاورزی با کم‌آبیاری روبرو هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۵۹۹۲۳

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح تعیین مصرف آب کشاورزی برای 35 محصول در حال انجام است که اعداد و ارقام به دست آمده به ما نشان می‌دهد که ما در بیشتر محصولات کشاروزی با کم‌آبیاری روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه حاشیه افتتاح چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات و نهاده‌های کشاورزی که ظهر امروز در محل دائمی نمایشگاه بین‌الملی برگزار شد، با بیان اینکه تا امروز 90 هکتار از طرح آ‌بیاری نوین برای سال جاری اجرا شده است اظهار کرد: سطح در نظر گرفته شده برای اجرای طرح آبیاری نوین در سال جاری 220 هزار هکتار بود که تا امروز 90 هزار هکتار آن انجام شده 130 هزار هکتار آن در حال انجام است.

 وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که تا پایان سال مالی جاری یعنی تیرماه سال آینده موفق به اجرای طرح آبیاری نوین تا 200 هزار هکتار بشویم.

اکبری با تاکید بر اینکه روش‌های متنوعی برای آبیاری نوین در مزارع و باغات وجود دارد افزود: ما بیشتر از روش میکرو استفاده می‌کنیم چرا که با توجه به شرایط کم‌آبی در کشور این روش بیش از 90 تا 95 درصد بازدهی دارد.

وی اضافه کرد: بعداز روش میکرو ترجیح ما استفاده از سیستم کم‌فشار است که در این روش نیز مانند روش میکرو انتقال اب با لوله انجام می‌شود کمترین هدرروی آب را به همراه دارد.

اکبری تصریح کرد: هدف ما این است که از روش‌های ثقلی دور شویم و تا چند سال آینده به طور کلی روش‌های ثقلی را از آبیاری مزارع و باغات حذف کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت سیستم‌های نوین آبیاری در مناطق سیل‌زده اظهار کرد: شهر زابل اصلی‌ترین منطقه‌ای است که ما سیستم آبیاری نوین را در آن پیاده کردیم که در سیل چند روز اخیر کمترین آسیب را داشته است.

به گفته اکبری در حال حاضر بیشتر خسارات سیل به زیرساخت‌ها از جمله راه‌ها و پل‌ها وارد شده است که می‌تواند برای کشاورزان آن مناطق مشکل‌ساز باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره میزان مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: در حال حاضر میزان مصرف آب در بخش کشاورزی 65 تا 70 درصد است اما برای اطلاع از میزان دقیق آن طرحی با عنوان تعیین مصرف آب کشاورزی در حال اجرا است.

اکبری درباره این طرح گفت: در طرح تعیین مصرف آب کشاورزی میزان مصرف آب برای 35 محصول مورد بررسی قرار خواهد گرفت که تاکنون میزان مصرف آب 23 محصول تعیین شده که اعداد و ارقام ما نشان می‌هد که مصرف آنها کمتر از 70 درصد است.

وی ادامه داد: نتایج ما تاکنون نشان می‌دهد که در بیشتر محصولات کشاورزی با کم‌آبیاری روبرو هستیم که این موضوع موجب کاهش تولید و بهره‌وری شده است.

اکبری یکی از محصولات را پسته عنوان کرد و گفت: به طور مثال پسته در برخی مناطق میزان آبیاری آن کمتر از 50 درصد میزان مورد نیاز گیاه است که در کاهش تولید تاثیر زیادی دارد.

وی از دیگر محصولاتی که با کم‌آبیاری روبرو است گندم دانست و افزود: قریب به اتفاق کشاورزان و باغداران به دلیل کم‌آبیاری بسیار کمتر از متوسط تولید کشور محصول تولید می‌کنند ضمن اینکه این امر بر کیفیت و کمیت محصول نیز موثر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک در چه مرحله‌ا‌ی است گفت: پس از آنکه قانون حفاظت خاک در مجلس مصوب شد به دولت ابلاغ گردید و جهاد کشاورزی مکلف به تدوین آیین‌نامه اجرایی آن شد.

اکبری ادامه داد: ما موظف بودیم که طی شش ماه آیین‌نامه ا جرایی قانون حفاظت خاک را تنظیم و آن را به دولت ارائه دهیم که اکنون در مراحل پایانی آن هستیم.

وی با بیان اینکه برای تدوین آیین‌نامه مذکور از اساتید، دانشمندان و دستگاه‌های ذیربط کمک گرفته شد اظهار کرد: در تدوین این آیین‌نامه که اکنون در مراحل پایانی آن هستیم علاوه بر کارشناسان و دانشمندان دستگاه‌های ذیربط شامل سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت بهداشت و درمان و آمزوش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو و ... نظرات خود را ارائه و پس از جمع‌بندی آن را برای تصویب به دولت خواهیم برد.

اکبری با تاکید بر اینکه این کار بسیار مهم است افزود: قانون حفاظت از خاک می‌تواند از آلودگی خاک، فرسایش خاک و جلوگیری از قاچاق آن موثر باشد.

وی اضافه کرد: هر گونه برنامه‌ریزی برای آب بدون توجه به مساله خاک مفهومی ندارد چرا که خاک به عنوان مخزن آب است و تنها با مدیریت خاک است که می‌توان به بهره‌وری آب نیز دست یافت.

اکبری تصریح کرد: با حاصلخیزی خاک می‌توانیم تولید را تا دو برابر افزایش داده و بهره‌وری را تا حد بسیار زیادی بالا ببریم.

در پایان سخنان خود زمان احتمالی ارسال آیین نامه  قانون حفاظت از خاک به دستگاه‌های مربوطه را هفته آینده اعلام کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز