خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به ایلنا:

انتشار ۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق رهن ثانویه در صورت مجوز بانک مرکزی/ صندوق پس‌انداز یکم با کسری مواجه شد

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۲۳۸

مدیرعامل بانک مسکن اظهار داشت: در بخش تسهیلات مشارکت مدنی، ۳۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که ۵۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است و با این تسهیلات ۵۶ هزار واحد ساخته شد که در این بخش رشد ۵۲ درصدی داشتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالقاسم رحیمی انارکی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هشتادویکمین سالگرد تاسیس بانک مسکن با بیان اینکه این بانک در طول عمر خود تامین مالی ساخت و خرید 10 میلیون واحد مسکونی را انجام داده است، گفت: از اول فروردین ماه امسال تا 14 دیماه 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخته‌ایم که رشد یک درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است.

وی افزود: 17 هزار و 100 میلیارد تومان آن در بخش مسکن بود که 4 درصد نسبت به سال گذشته در این حوزه کاهش داشتیم که علت آن رکود ساخت و ساز در کشور بوده است.

رحیمی انارکی با بیان اینکه 437 هزار واحد مسکونی از تسهیلات بانک مسکن از ابتدای سال تا 14 دیماه استفاده کرده‌اند، گفت: در این بخش هم با کاهش 8 درصدی مواجه بودیم.

رحیمی انارکی گفت: در بخش تسهیلات مشارکت مدنی، 3100 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که 50 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است و با این تسهیلات 56 هزار واحد ساخته شده است که در این بخش رشد 52 درصدی داشتیم.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه در مدت مذکور 5800 میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن ارائه شده است، اظهار داشت: 115 هزار واحد مسکونی با این تسهیلات خریداری شده که در این بخش هم کاهش 37 درصدی داشتیم.

وی افزود: 124 هزار میلیارد ریال در بخش جعاله هم تسهیلات دادیم که رشد 15 درصدی دارد.

رحیمی انارکی با اشاره به صندوق پس انداز یکم اظهار داشت: از ابتدای سال تا 18 دیماه 140 هزار واحد معادل 10 هزار و 90 میلیارد تومان تسهیلات از صندوق یکم پرداخت شده که 60 هزار واحد مسکونی را زوجین خریداری کرده‌اند.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه تاکنون 140 هزار فقره قرارداد خود را در صندوق پس انداز یکم فسخ کرده‌اند و مبلغ خود را بازپس گرفتند گفت: 642 هزار فقره سپرده صندوق یکم از ابتدای حیات این صندوق تا به امروز افتتاح شده که 110 هزار واحد آن واد شرایط دریافت تسهیلات نبوده و از سایر تسهیلات بانک مسکن استفاده کردند.

رحیمی انارکی ادامه داد: در حال حاضر 350 هزار فقره حساب فعال داریم و مجموع مانده حساب صندوق پس انداز مسکن یکم 4560 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: در 10 ماه گذشته 20 درصد از تعداد واحدهای مسکونی از محل این صندوق تامین مالی شده‌اند که نسبت به 10 ماه سال گذشته این رقم روند کاهشی داشته است.

مدیرعامل بانک مسکن درباره مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش تسهیلات مسکن از محل اوراق حق تقدم گفت: تسهیلات خرید یا ساخت مسکن انفرادی در تهران از محل اوراق حق تقدم از 60 به 100 میلیون تومان و برای زوجین از 100 به 200 میلیون تومان افزایش یافت. همچنین در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر این رقم از 50 به 80 میلیون تومان و برای زوجین از 80 به 140 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

رحیمی انارکی ادامه داد: در سایر شهرها این تسههیلات از 40 میلیون به 60 میلیون تومان و برای زوجین به 120 میلیون تومان رسید.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: این تسهیلات مختص واحدهایی با قدمت 25 سال است و اگر قدمت صدور پروانه آنها بیش از 25 سال باشد از تسهیلات جداگانه‌ای بهره‌مند می‌شوند. در تهران سقف این وام برای واحدهای 25 تا 30 سال 45 میلیون تومان بود که در حال حاضر برای هر فرد به 80 میلیون تومان و برای زوجین به 140 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: همچنین سقف وام جعاله از 20 میلیون به 40 میلیون تومان افزایش یافته است در بخش تسهیلات مشارکت مدنی هم به ازای هر واحد مسکونی تا 300 میلیون تومان به سا زنده از محل اوراق تسهیلات ارائه می‌شود.

رحیمی انارکی با اشاره به همکاری در طرح اقدام ملی ساخت و عرضه مسکن اظهار داشت: 140 هزار واحد مسکونی را پوشش تسهیلاتی می‌د‌هیم و از این رقم تا به حال تفاهم‌نامه تامین مالی 25 هزار واحد مسکونی با ستاد اجرایی حضرت امام منعقد شده است و برای تامین مالی 50 هزار واحد هم با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه در حال انعقاد داریم.

وی تاکید کرد:‌ در طرح اقدام ملی به ازای هر واحد 100 میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌شود.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز گفت: نرخ سود تسهیلات برای انبوه‌سازانی که با استفاده از فناوری‌های نوین نسبت به ساخت و ساز اقدام کنند یک درصد کمتر خواهد بود و نرخ سود تسهیلات آنها به 17 درصد کاهش می یابد.

وی ادامه داد: بیش از 80 درصد تسهیلات مسکن در قالب سنتی سازی‌ها است که این رقم در سال‌های گذشته چیزی حدود 93 درصد بود.

رحیمی انارکی با بیان اینکه افزایش سرمایه بانک مسکن از محل تهاتر بدهی بوده و تاکنون هیچ نقدینگی وارد بانک نشده است گفت:‌ قرار بر این است که این نقدینگی از سال 1402 به بعد از محل پرداخت اقساط وارد بانک شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر صندوق پس انداز یکم با کسری منابع مواجه است که پیش‌بینی این موضوع را می‌کردیم گفت: در حال حاضر مانده صندوق پس انداز یکم 46 هزار میلیارد تومان است اما در حال حاضر 109 هزار ملیارد تومان تسهیلات داده‌ایم و اقساط برگشت شده حدود هفت هزار میلیارد تومان است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه تابستان گذشته قرار بر این بود که از بسته‌ای با شش برنامه از سوی بانک مسکن برای بازار اجاره و افزایش سرمایه بانک رونمایی شود اما تاکنون این برنامه‌ها اعلام نشده است گفت: یکی از برنامه‌های این بسته موضوع کمک به بازار اجاره بود که پیشنهادی را به بانک مرکزی ارائه کردیم اما درباره نوع عقد قراردادها ابهاماتی وجود د اشت که بانک آنها را بررسی و مجددا به بانک مسکن بازگرداند و ما قالب جدیدی را برای ساماندهی بازار اجاره پیشنهاد دادیم.

رحیمی انارکی ادامه داد: این پیشنهاد در اختیار بانک مرکزی است و امیدواریم تا پایان سال پس از انجام مطالعات مجوز اجرای آن را به بانک مسکن بدهند تا بتوانیم در سال آینده قبل از آغاز فصل نقل و انتقالات مسکن این برنامه‌ها را در اختیار مستاجران و موجرها بگذاریم.

وی ادامه داد: بخش دیگر هم پیشنهادات ما برای انتشار اوراق رهن ثانویه است که در صورت مجوز بانک مرکزی 25 تا 35 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر  می‌کنیم البته هنوز بانک مرکزی مجوز این اقدامات را صادر نکرده است و پس از رفع ابهامات این ابزارهای جدید را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

مدیرعامل بانک مسکن با تاکید بر اینکه تا هشت سال سقف تسهیلات خرید 20 میلیون تومان ثابت مانده بود گفت:‌در سال‌ 94 سقف تسهیلات را افزایش دادیم و دیدیم که در این دوران فقط 10 درصد قیمت مسکن افزایش یافت این در ح الی است که عده‌ای مدعی بودند در صورت افزایش سقف تسهیلات شاهد افزایش نرخ تورم در بازار مسکن خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه اولین خانه‌ای که خریدم در محله گلبرگ یک واحد 50 متری 25 ساله بود گفت: متاسفانه باور غلطی در بین مردم در جریان است که باید حتما نسبت به خرید خانه نوساز اقدام کنند.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه با افزایش سقف وام‌ها توانسته‌ایم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم گفت: با توجه به افزایش سقف تسهیلات، وام مسکن در منطقه 18 تهران 49 درصد هزینه خرید را پوشش می‌دهد. در منطقه 20 تا حدود 47 درصد، در منطقه 17 تا حدود 43 درصد، در منطقه 15 و 12 تا حدود 41 درصد، در منطقه 16 و 19 هم 38 درصد و در منطقه یک تا حدود 10 درصد هزینه خرید وا حد مسکونی پوشش داده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز