خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اخراج؛ پاسخ عراقی‌ها به مدعی ایجاد امنیت/ نصف شدن عرضه و سه برابر شدن قیمت نفت دستاورد ماجراجویی‌های آمریکا در خاورمیانه

asdasd
کد خبر : ۸۵۵۹۱۵

تداوم تنش و اختلال در عرضه نفت از حوزه خلیج فارس که حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز است، حتی می‌تواند میزان عرضه را تا نصف نیز کاهش و قیمت‌ها را به صورت غیر معقول تا ۱۵۰ دلار بالا ببرد.

علی اصغر زرگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره ایجاد تنش در خاورمیانه و افزایش قیمت نفت اظهار داشت: قیمت‌ها بیشتر از سوی بورس‌بازان و شرکت‌های درگیر حمل‌ونقل تغییر می‌کند، زمانی که فضای بین‌الملل ملتهب می‌شود هر اتفاقی ممکن است در بازار نفت بیفتد از جمله اینکه عرضه کاهش یابد و قیمت‌ها بالا برود.

وی افزود: تداوم تنش و اختلال در عرضه نفت از حوزه خلیج فارس که  حدود 20 میلیون بشکه در روز است، حتی می‌تواند میزان عرضه را تا نصف نیز کاهش و قیمت‌ها را به صورت غیر معقول تا 150 دلار بالا ببرد.

این کارشناس اقتصاد سیاسی تصریح کرد: اگرچه اکنون دست‌ها روی ماشه است و تنش بالا رفته اما هر گونه اشتباه محاسباتی، ماجراجویی و لغزش ورود به یک جنگ فراگیر است، هر چند ایران همواره به دنبال کاهش تنش و اختلال در منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه هر گونه تنشی قیمت نفت را 5 تا 10 درصد افزایش می‌دهد، گفت: بورس بازان، ریسکی که نفتکش‌ها باید بپذیرند و همچنین مسئله انبارش نفت خام مهمترین عامل در افزایش تقاضا و در نتیجه رشد قیمت است که اینها تماما به موضوع ناامنی در منطقه برمی‌گردد.

 زرگر با اشاره به حضور آمریکا در منطقه به بهانه دفاع از همپیمانان و با هدف تسلط بر بازار نفت خاطرنشان کرد: آمریکا همواره به همپیمانان خود از جمله عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام کرده که در قبال امنیت و دفاع از آنها تعهد دارد، به همین دلیل سعی کرده در این مناطق که از قضا نفت‌خیز هم هستند پایگاه نظامی داشته و نیروی نظامی مستقر کند. ایالات متحده ضمن ارائه یک پرستیژ مدافع از خود برای اعراب منطقه، به عنوان ابرقدرتی که بدنبال حفظ اسرائیل در منطقه است، نیز خود را نمایانده است.

وی یادآور شد: نباید فراموش کرد که آرامکو در واقع "عرب‌آمریکن‌کمپانی" است، بنابراین آمریکا در واقع برای حفظ منافع اقتصادی و منابع نفتی در عربستان پایگاه دارد و در سوریه و عراق رفت‌وآمد می‌کند و خود را برای این اقدامات محق می‌داند .

این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: آنچه واضح است اینکه فردی در آمریکا رئیس جمهور است که بیش از هر چیز به منافع اقتصادی اهمیت می‌دهد، او اکنون در معرض استیضاح است و همچنین بدنبال برنده شدن در انتخابات در مقابل دمکرات‌ها است بنابراین برای تامین خوراک داخلی کشورش نیاز به ایجاد یک تنش فرامرزی داشت تا بر مسائل داخلی خود سرپوش بگذارد، بنابراین همواره به دنبال چالش با ایران بوده است.

وی بیان کرد: قبلا صاحب‌نظرانی مثل چامسکی نیز اعلام کرده بودند ترامپ برای اینکه جایگاه خود را در مقابل دموکرات‌ها ارتقا دهد تنش را در خاورمیانه بالا می‌برد اما گاهی محاسبات درست از کار نمی‌آید چون ممکن است به یک گوشمالی و یا اتفاقی سخت‌تر از آنچه به اخراج نیروهای نظامی‌اش از عراق منجر شد، ختم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز