خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با ایلنا:

مخالف تعطیلی بازار بورس هستیم/ هشدار ریزش بورس با هر تنشی را داده بودیم/ درصد ریزش قابل توجه نیست

asdasd
کد خبر : ۸۵۵۱۷۷

عضو شورای عالی بورس گفت: در هر کجای جهان، با وقوع انواع تنش‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی صف‌های فروش تشکیل می‌شود. بنابراین نگاه سرمایه‌داران در بازار سرمایه باید بلندمدت باشد و دچار تصمیمات هیجانی نشوند.

سعید اسلامی بیدگلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به آخرین وضعیت بورس و بازار سرمایه اظهار داشت: میزان ریزش شاخص از صبح امروز تاکنون 4.3 درصد بوده است. ریزش امروز از این بابت مورد توجه قرار گرفت که رقم شاخص 385 هزار است وگرنه درصد ریزش عدد قابل توجهی نیست.

وی با بیان اینکه روزهای دیگری هم ریزش 4 درصدی را تجربه کرده بودیم، گفت: هنوز هم بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی جذابیت بالاتری برای سرمایه‌گذاری دارد.

وی با اشاره به پیشنهاداتی مبنی بر تعطیل شدن بورس برای چند روز اظهار داشت: معتقدم این اقدام سیگنال بسیار بدی به بازار می‌داد و اقدام مناسبی نبود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه با توجه به اتفاقی که رخ داده پیش بینی ریزش وجود داشت، گفت: در این میان مهم‌ترین مساله این است که به نقد شوندگی بازار لطمه‌ای وارد نیاید و مردم هم باید این را بدانند که مسئولان و مدیران بازار سرمایه مسئول افت و خیز شاخص نیستند.

اسلامی تاکید کرد: اگر بخواهیم برای وقوع چنین اتفاقاتی بورس را برای چند روز تعطیل کنیم آن زمان هم که شاخص به صورت غیرطبیعی بالا رفت بازار باید تعطیل می‌شد چرا که رشد به صورت معقول نبود.

عضو شورای عالی بورس، با تاکید بر اینکه هر چند ریزش شاخص عدد قابل توجهی بود اما همچنان نمادهای بزرگ معامله می‌شوند، اظهار داشت: باید مراقب باشیم نقدینگی دچار چالش نشود.

وی ادامه داد: وسعت تنش روز گذشته سه کشور عراق، ایران و آمریکا را در برگرفت و این افت شاخص با این مقدار تا حدی طبیعی است البته بخشی از آن به رفتارهای هیجانی سهامداران در بورس برمی‌گردد و بخشی هم مربوط به مختصات بورس ایران است.

اسلامی افزود: اخیرا حقیقی‌ها در بازار سرمایه رشد قابل توجهی داشتند و به همین دلیل است که توان حقوقی‌ها در حمایت از بازار در برابر موج فروش حقیقی‌ها کاهش یافته است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه پول‌های جدیدی وارد بازار بورس شده است، گفت: باید به این موضوع توجه شود که پول و سرمایه موجود ترسویی است و با هر اتفاقی عقب‌نشینی می‌کند در این میان نه سازمان بورس و نه دولت نباید نسبت به اقداماتی از جمله تعطیلی بازار تصمیم‌گیری کنند.

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: این گونه تصمیمات اجازه و حق خرید و فروش سهام را که حق مالکیت است تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر اگر تنش‌ها افزایش پیدا کند سایر دارایی‌ها هم دچار نوسان می‌شود اما در این میان نوسانات بازار سرمایه مشهود است. این اتفاق شاید در بازار لوازم خانگی هم رخ دهد اما بررسی نوسانات آن به اندازه سرمایه مشهود نیست.

وی گفت: امیدوارم تنش‌ها به سرعت کاهش پیدا کند و عمق بازار سرمایه بالا برود.

وی افزود: معمولا در هر کجای جهان، با وقوع انواع تنش‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی صف‌های فروش تشکیل می‌شود. بنابراین نگاه سرمایه‌داران در بازار سرمایه باید بلندمدت باشد و دچار تصمیمات هیجانی نشوند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: زمانی که ما می‌گفتیم سهم یک شرکتی 200 تومان است و سهامدار نباید آن را با قیمت 2 هزار تومان خریداری کند، می‌دانستیم که ارزش این سهام با یک تلنگر می‌ریزد.

اسلامی افزود: در حال حاضر ارزش سهام برخی از شرکت‌های حاضر در بورس نه حباب است و نه واقعی. موضوع این است که در مقطعی نقدینگی قابل توجهی به سمت بازار سرمایه سرازیر شد و آنجایی که سایر بازارها چشم‌انداز خوبی نداشتند مردم سرمایه خود را وارد بورس کردند و انباشت تقاضا باعث رشد ارزش سهام شد.

وی تاکید کرد: توصیه من به سهامداران این است که نگاه بلندمدت‌تری در بازار داشته  باشند و اگر زمان و دانش سرمایه در بورس را ندارند، ورود مستقیم به بازار نداشته باشند و از مشاوره‌های سبدگردان‌ها استفاده کنند.

اسلامی ادامه داد: البته در پیشرفته‌ترین بازارهای مالی جهان هم شاهد رفتارهای هیجانی هستیم و انتظارات روزانه در افت و خیز شاخص بورس این کشورها هم تاثیر دارد اما باید این آموزش به سهامداران داده شود که با دید بلندمدت‌تر در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که ریزش شاخص بورس تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: این پیش‌بینی بسیار مشکل است چرا که با عدم تقارن اطلاعاتی مواجه هستیم. یک بخشی از تحولات بازار به آثار اقتصادی برمی‌گردد اما بخش مهمی از  آن از کنترل فعالان بازار خارج است چرا که از اطلاعات پشت پرده خبر ندارند و اساسا نمی‌دانیم هفته آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز