خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

کولبران اجیر عده‌ای شده‌اند و حداقل سود نصیب‌شان‌ می‌شود/ تامین امنیت کولبران با رسمی شدن معابر مرزی

asdasd
کد خبر : ۸۵۴۳۵۰

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: کولبری زندگی مردم منطقه را اداره می‌کند هر چند که حداقل سود نصیب کولبران می‌شود و در بخش کولبری لوازم خانگی سود اصلی را تهران نشینان می‌برند. از این رو در ساماندهی کولبری به بحث عدالت توجه جدی خواهد شد.

یحیی آل‌اسحاق در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره رسمی کردن معابر مرزی در بانه بین دو کشور ایران و عراق برای کولبران اظهار داشت: شرایط مرزنشینان از شهرهای جنوبی تا مناطق بانه و ... در حوزه‌هایی همچون نوع اقتصاد، محدوده‌ها و ضرورت‌هایشان بسیار  متفاوت است بنابراین ساماندهی این شرایط نیاز به سیاست‌های جامعی دارد.   

وی با تاکید بر اینکه کولبری را نه می‌توان نفی کرد و نه می‌توان موضوعات مرتبط با آن را رها کرد، گفت: بعد از انقلاب با معاملات مرزی و تجارت به شیوه‌های مختلف ته لنجی یا کولبری مواجه هستیم که باید سامان یابند.      

رییس اتاق ایران و عراق افزود:‌ روند کولبری در کشورمان باید سامان یابد. در حال حاضر کولبران توسط عده‌ای اجیر می‌شوند و از این قشر به عنوان قاچاق و شبه قاچاق سوء استفاده می‌کنند.      

آل اسحاق با بیان اینکه نمی‌توان و نباید جلوی کولبری را گرفت اما باید به آن سامان داد، گفت: در زمینه ساماندهی معاملات مرزی تجربه‌های زیادی در کشور وجود دارد اما اشکال در اجرا است که نمی‌توان ساماندهی درستی داشت. 

وی اظهار داشت: در حال حاضر تجارت مرزی و شیوه ته لنجی قانون و تاریخچه دارد. درباره کولبری هم وزارت کشور، تهمیداتی را در نظر گرفت اما در عمل نتوانستند این تمهیدات را اجرایی کنند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه رسمی کردن معابر در مسیرهای مرزی برای کولبران باعث امنیت کولبران می‌شود، تاکید کرد:  کولبری جزو اقتصاد و زندگی ساکنان این منطقه است و نمی‌توان زندگی آنها را نفی کرد. ساماندهی کولبری در چارچوب قوانین امکان‌پذیر است و برخوردهای تند افراط و تفریطی باعث سخت‌تر شدن شرایط می‌شود.

وی افزود: کولبری زندگی مردم منطقه را اداره می‌کند هر چند که حداقل سود نصیب کولبران می‌شود و در بخش کولبری لوازم خانگی سود اصلی را تهران نشینان می‌برند. از این رو در ساماندهی کولبری به بحث عدالت توجه جدی خواهد شد.

رییس اتاق ایران و عراق با بیان اینکه کولبری باید ضابطه‌مند باشد، گفت: باید ابتدا و انتهای واردات از طریق کولبری و نوع کالا مشخص شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز