خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

پاسخ به ابهام خرید ارزان میوه‌های ذخیره شب عید از باغداران/ احتمال پوسیدن بخش زیادی از محصولات

asdasd
کد خبر : ۸۵۴۰۵۸

هر ساله با آغاز خرید میوه‌ ذخایر شب عید باغداران نسبت به قیمت پایین آن معترض هستند، اما امسال این اعتراضان بیشتر است چرا که به گفته باغداران هزینه تولید افزایش یافته است. با این حال اتحادیه باغداران که وظیفه خرید و تامین بخشی از ذخایر میوه شب عید را دارد قیمت‌ها را منصفانه می‌داند و اختلاف قیمت از خرید تا ذخیره را مربوط به هزینه‌های جانبی عنوان می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ یکی از میوه‌های که به عنوان ذخیره شب عید از باغداران خریداری می‌شود پرتقال است. عمده پرتقال مورد نیاز ایام نوروز از باغداران شمالی خریداری می‌شود که بیشتر از نوع تامسون است.  

به گفته باغداران شمال در حال حاضر هر کیلوگرم از محصولشان سر باغ با قیمت یک هزار و 200 تا یک هزار و 400 تومان خریداری می‌شود که منصفانه نیست.

به گفته باغداران؛ دولت قیمت حمایتی خرید هر کیلو پرتقال تامسون را برای شب عید 4 هزار و 500 تومان اعلام کرده است، اما نمایندگان اتحادیه باغداران محصول درجه یک را از آن‌ها حداکثر یک هزار و 700 تومان خریداری می‌کند.

باغداران اختلاف قیمت خرید از آن‌ها تا قیمت حمایتی تعیین شده توسط دولت را بسیار زیاد و غیر منصفانه می‌دانند.

اما محمدرضا شعبانی، مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا ادعای باغداران را رد و حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم پرتقال از باغداران را یک هزار و 700 و قیمت پرتقال درجه یک را دو هزار و 200 عنوان کرد.

وی افزود:  البته این قیمت خرید میوه در باغ است و ما هر کیلوگرم پرتقال را سورت شده، در سبد و تحویل درب انبار 4 هزار و 200 تومان از باغداران خریداری می‌کنیم.

 شعبانی در توضیح فاصله قیمت خرید از باغداران تا تحویل درب انبار، اظهار کرد: برای هزینه انبارداری، سورت، سبد و حمل و نقل یک هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم به قیمت پایه افزوده می‌شود، سپس برای هر کیلوگرم یک هزار تومان سود برای باغدار در نظر گرفته می‌شود به این ترتیب قیمت نهایی خرید حداقل 4 هزار و 200 تومان می‌شود.

وی زمان دریافت پرتقال از باغداران درب انبار را از ابتدای بهمن ماه اعلام کرد.

به گزارش ایلنا؛ به رغم توضیحات عنوان شده از سوی اتحادیه باغداران، بسیاری از باغداران از جمله باغداران خرد حاضر به تحویل محصول خود به اتحادیه نیستند و ترجیح آن‌ها این است که محصولشان را ذخیره کنند و منتظر بهبود قیمت در بازار باشند. از نظر کارشناسان بیشتر باغداران به ویژه باغداران خرد امکان ذخیره‌سازی مناسب مرکبات را ندارند و این امر می‌تواند خطراتی همچون پوسیدگی بخش عمده از محصولات را به همراه داشته باشد که نتیجه آن کاهش عرضه در ایام نوروز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز