خبرگزاری کار ایران

از سوی رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای:

دستور راه‌اندازی مرکز داده‌کاوی حمل‌و‌نقل و مدیریت زیرساخت‌ها ابلاغ شد

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۶۸۷

طی حکمی از سوی معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، مسئولیت ایجاد و راه‌اندازی «مرکز داده کاوی حمل‌و‌نقل و مدیریت زیرساخت ها» ابلاغ شد.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حمزه ذاکری مسئول مرکز داده کاوی حمل‌و‌نقل و مدیریت زیرساخت‌ها هدف از راه‌اندازی این مرکز را پیاده‌سازی ابزارهای هوش تجاری و داده کاوی و ایجاد داشبوردهای مدیریتی به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های موجود و راه‌اندازی سامانه‌های برخط لازم برای تولید داده‌های جدید مورد نیاز برشمرد.

وی وحدت رویه، یکسان‌سازی و توسعه مدل‌های پیش‌بینی را از ماموریت‌های اصلی این مرکز عنوان کرد و افزود: مهمترین ویژگی هوش تجاری تصمیم‌سازی و ارتقاء سرعت پاسخگویی، بهینه‌سازی، شفافیت و کاهش هزینه‌ها است. همچنین به واسطه یکپارچه سازی مدیریت زیر ساخت‌ها امکان ارزیابی و مدیریت بهنگام المان‌های اصلی (راه، پل، تونل، علائم، ابنیه و....) تسهیل خواهد شد. 

وی پایش وضعیت و ارائه راهکارهای دانش‌محور در راستای ارتقاء عملکرد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را از جمله وظایف مرکز داده کاوی حمل و نقل و مدیریت زیرساخت‌ها عنوان کرد و افزود: در این راستا استفاده از تمام ظرفیت‌های علمی و فناوری کشور و سازمان در دستور کار قرار گرفته است. 

ذاکری با بیان اینکه حوزه‌های تخصصی مرتبط با فناوری و دانش با فاصله قابل توجهی نسبت به دیگر صنایع در حال رشد است و به حوزه طلایی سرمایه‌های ارزش آفرین سازمان‌ها تبدیل شده، افزود: حجم بالای داده‌ها و اطلاعات در دو حوزه معاونت‌ حمل‌و‌نقل و راهداری و لزوم تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها با استفاده از ابزارهای داده‌کاوی به منظور توسعه شاخص‌های کلیدی کاربردی، بهینه‌سازی عملکردها، یکپارچه‌سازی، ساده‌سازی، کاهش هزینه‌ها و بلوغ داده‌ها به سطح اطلاعات و دانش از یک‌سو و لزوم تجهیز پیشرفته و توسعه تیم‌های ارزیابی زیر ساخت‌ها و‌ یکپارچه‌سازی سامانه‌ها، توسعه مدل‌های مدیریتی و پیش‌بینی از سوی دیگر در این مرکز مورد توجه خواهد بود. 

وی از جمله اهداف این مرکز را شتاب‌دهی و بهبود در فرآیند تصمیم‌گیری، بهینه‌سازی فرآیندها، ارتقای بهره‌وری و کیفیت متناسب با تحولات و نیازهای کشور و ایجاد شفافیت و افزایش قابلیت و سرعت پاسخگویی برشمرد.

مسئول مرکز داده‌کاوی حمل‌ونقل و مدیریت زیر ساخت‌ها افزود: به‌دلیل ارتباط تنگاتنگ و ویژه این دو حوزه با رسالت‌های اصلی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای لازم است مرکزی وظیفه تجزیه و تحلیل و بررسی موضوعی فعالیت را به عهده داشته باشد که براساس خروجی فعالیت‌های حوزه قابل دستیابی باشد. بدین منظور براساس مبانی علمی و ابزارهای فناورانه و به کارگیری ظرفیت‌های موجود در سازمان و هم افزایی پتانسیل های کشور در گام نخست، نقشه راه، نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها در دستور کار قرار داده شده است.

ذاکری اظهار داشت: در سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای به‌دلیل تنوع گسترده خدمات با داده‌های بزرگ مواجه هستیم که پردازش و تحلیل این داده‌ها به دلیل ماهیت متنوع و تغییر پذیر داده‌ها،‌ از پیچیدگی محاسباتی برخوردار است که برای تحلیل آن نیاز به توسعه و بکارگیری ابزارهای ویژه است، بنابراین استخراج و توسعه الگوها می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در حوزه‌های اجرایی و تصمیم‌سازی به وجود آورد. 

وی درباره زیرساخت‌ها اظهار داشت: زیرساخت‌ها از سرمایه‌های اصلی و اساسی کشور محسوب می‌شود که نظارت، ارزیابی، برنامه‌ریزی و پایش سلامت زیرساخت‌ها از مهمترین وظایف سازمان است. در این راستا با توجه به تنوع بالای المان‌های موجود در زیرساخت‌ها از جمله راه، پل، تونل، علائم و... پایش مستمر، ارزیابی، اولویت‌بندی و در نهایت شاخص‌های کلیدی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با ایجاد هسته مرکزی تخصصی مدیریت زیرساخت‌ها و یکپارچه‌سازی ابزارهای کاربردی، توانمندی موجود در حوزه راهداری را مورد استفاده قرار داد. 

ذاکری درباره مشارکت معاونت‌ها و دفاتر تخصصی در اجرای این طرح افزود: اقدامات ارزشمندی در تمام معاونت‌ها و دفاتر تخصصی سازمان انجام گرفته که پیش‌بینی می‌شود این مرکز در استمرار،‌ توسعه و تکمیل این اقدامات نقش موثری داشته باشد. 

مسئول مرکز داده کاوی حمل‌و‌نقل و مدیریت زیرساخت‌ها درباره پیش‌بینی زمان اجرای این طرح گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود پس از ارزیابی سامانه‌های سازمان، نقشه راه، تدوین و طراحی ساختار و همچنین پیاده سازی پله‌ای تا پایان سال وارد مراحل اجرایی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز