خبرگزاری کار ایران

سخنگوی صنعت برق مطرح کرد:

۱۰۶ میلیارد تومان تشویقی برای خوش مصرف‌های برق/ نیروگاه‌ها آلاینده نیستند

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۱۳۹

از ۲۴ میلیون مشترک که زیر الگو (۳۰۰ کیلووات ساعت) مصرف داشتند ۸ میلیون مشترک از سال گذشته نیز کمتر مصرف می‌کردند که برای این مشترکین در تعرفه ۱۰۶ میلیارد تومان تشویقی در نظر گرفته شد و این طرح برای سال آینده هم پیگیری خواهد شد چراکه توانسته مصرف بار خانگی را در زمان اوج مصرف کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی رجبی مشهدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از پیک 97 تا 98، 3250 مگاوات نیروگاه جدید به شبکه برق اضافه شد، اظهار داشت: ما توانستیم اورهال تمام نیروگاه‌هایی که نیاز داشتند انجام دهیم و برای تابستان آماده باشیم.

وی با بیان اینکه 3874 مگاوات مدیریت مصرف داشته‌ایم که یک رکورد محسوب می‌شود، افزود: طی سال گذشته 200هزار تفاهم‌نامه با مصرف‌کنندگان منعقد کردیم که در ساعات اوج مصرف میزان نیاز مصرف خود را کاهش دهند تا خاموشی برنامه‌ریزی شده نداشته باشیم، همچنین منجر به این شد که صادرات برابر تعهدات انجام شود و علاوه بر آن، نسبت به سال گذشته 120 درصد رشد صادرات داشته باشیم که ضمن حفظ منافع ملی، کشورهایی را که نیاز دارند همراهی کنیم.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در صورت عدم صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق نیاز به احداث 5000 مگاوات نیروگاه جدید با 7000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داشتیم، گفت: با پرداخت 350 میلیارد تومان تشویقی به مشترکین صنعتی و کشاورزی که مزایای آن 20 برابر سرمایه‌گذاری جدید بود، توانستیم از سرمایه‌گذاری 7000 میلیاردی جلوگیری کنیم.

وی گفت: ما هر سال 200 تا 300 ساعت محدودیت مصرف داریم که با مدیریت مصرف نیاز به سرمایه‌گذاری کاسته شده و منافع اقتصادی زیادی برای کشور حاصل خواهد شد.

106 میلیارد تومان تشویقی برای خوش مصرف‌ها

رجبی مشهدی در ادامه گفت: براساس آمار، از 29 میلیون مشترک خانگی در سال گذشته 24 میلیون مشترک زیر الگو مصرف داشتند که برابر تعرفه مصوب وزارت نیرو 7 درصد افزایش قیمت برق داشتند. 5 میلیون مشترک بیش از الگو مصرف کردند که 16 درصد افزایش بهای برق داشتند و در کل 23 درصد افزایش قیمت برق انجام شد. از 24 میلیون مشترک که زیر الگو (300 کیلووات ساعت) مصرف داشتند 8 میلیون مشترک از سال گذشته نیز کمتر مصرف می‌کردند که برای این مشترکین در تعرفه 106 میلیارد تومان تشویقی در نظر گرفته شد و این طرح برای سال آینده هم پیگیری خواهد شد چراکه توانسته مصرف بار خانگی را در زمان اوج مصرف کاهش دهد.

وی با اشاره به برنامه‌های سال آتی خاطرنشان کرد: برای سال 99 نیز بنا داریم که در زمان پیک، 3000 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم. همچنین تمام نیروگاه‌هایی که نیاز به تعمیر دارند با تعمیر خواهند شد و آماده پیک تابستان خواهند شد.

5 هزار مدیریت بار برای سال 99

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی توانیر همچنین گفت: برنامه‌ریزی کردیم که برای سال 99 در حوزه مدیریت مصرف 4000 مگاوات صرفه‌جویی داشته باشیم و علاوه بر آن از ظرفیت استارتاپها برای مدیریت مصرف 1000 مگاواتی استفاده کنیم که البته اشتغالزایی نیز به دنبال خواهد داشت. در کل با این برنامه‌ها 5000 مگاوات مدیریت بار خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه هر سال مصرف برق 5 درصد رشد داشته است، افزود: افزایش رشد مصرف در سال 98 نسبت به سال 97 یک درصد بوده است.

وی با بیان اینکه ما برای 300 ساعت به دلیل افزایش مصرف (تیر و مرداد) محدودیت مصرف داریم که باید مدیریت شود، افزود: برای سایر زمان‌ها امکان پاسخگویی به مصارف بیشتر را داریم و این امکان را داریم که تقاضا برای حمل و نقل برقی و موتورسیکلت‌ها را پاسخ دهیم.

تاثیر حذف قبوض بر تعرفه‌ها

رجبی مشهدی درباره شایعاتی مبنی بر افزایش تعرفه برق با حذف قبوض گفت: حذف قبوض تغییری در قیمت برق و روش محاسبه نداشته است. مشترکین می‌توانند تمامی مولفه‌ها و اطلاعات قبوض خود را در سامانه و سایت مشاهده کنند ضمن اینکه صنعت برق متعهد شده است چنانچه افزایش متعارفی دیده شود که ناشی از اشتباه محاسباتی باشد، مشترکان یک سال از پرداخت قبض معاف می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر 100درصد قبوض الکترونیکی بوده و از طریق پیامک قابل مشاهده و از طریق اینترنت و دستگاه‌های ATM قابل پرداخت است.

300 میلیارد تومان صرفه جویی با حذف قبض

این مقام مسئول گفت: با حذف قبوض کاغذی 300 میلیارد تومان در یک سال صرفه‌جویی شد. علاوه بر آن اطلاعات و داده‌های ارائه شده برای ما ارزشمند است که می‌تواند در بخش توسعه‌ای به ما کمک کند.

وی درباره وضعیت گازرسانی به نیروگاه‌ها اظهار داشت: در فصل زمستان 37 هزار مگاوات برق مصرف می‌شود که نسبت به تابستان 22 هزار مگاوات کمتر است. ما برای بعد از زمان پیک، برنامه‌ریزی می‌کنیم که تعمیرات 10هزار مگاوات نیروگاه را انجام دهیم.

نیروگاه‌ها آلاینده نیستند

رجبی مشهدی درباره آلایندگی نیروگاه‌ها گفت: ما در هیچ شرایطی راغب به استفاده از مازوت نیستیم. این سوخت در اولویت سوم نیروگاه‌ها قرار دارد. از ابتدای سال گذشته 50 میلیارد متر مکعب گاز، 5.6 میلیارد متر گازوئیل و 2.8 میلیون لیتر نفت کوره مصرف شده است. بنابراین فقط 15 درصد سوخت مایع مصرف شده است.

وی یادآور شد: عامل اصلی انتشار آلایندگی وسائل نقلیه سنگین و موتورسیکلت‌های غیربرقی هستند . 70 درصد مربوط به بخش حمل و نقل و 24 درصد آلایندگی مربوط به صنعت و نیروگاه‌ها است.

وضعیت صادرات برق

سخنگوی صنعت برق درباره صادرات برق نیز گفت: با همه کشورهایی که مرز خاکی داریم تبادل برق صورت می‌گیرد. 1000 مگاوات برق صادر شده که متناسب با آن از برق کشورهای همسایه هم استفاده می‌شود. در کل میزان صادرات برق در سال گذشته افزایش یافته است.

وی درباره صادرات برق توسط بخش خصوصی نیز گفت: در صورتی که متقاضی وجود داشته باشد، تولیدکنندگان برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر امکان صادرات را خواهند داشت.

تعرفه برق رمزارزها

رجبی مشهدی درباره تعرفه برق از استخراج‌کنندگان رمزارز نیز گفت: هدف دولت این است که مزارع بزرگ توسعه یابد که امکان مدیریت فراهم باشد. براساس مصوبه قیمت برق رمزارزها براساس متوسط صادراتی است اما این قیمت در 8 ماه سال 50 درصد خواهد بود یعنی در 8 ماه غیرگرم باید 480 تومان بپردازند.

وی افزود: در حال حاضر 320 مگاوات مراجعه‌کننده برای دریافت برق قانونی از سوی استخراج‌کنندگان رمزارز داشته‌ایم. تصور بر این است که 7 تا 8 هزار مگاوات مصرف برق رمزارز داشته باشیم که 10 درصد مربوط به ایران است.

وی ادامه داد: متقاضیان برق برای رمزارزها می‌توانند از تخفیف برخوردار شوند در صورتی که مصرف‌کننده بزرگ باشند، 20 درصد تخفیف در نظر گرفته شده و برای کسانی که از استخرهای داخلی استفاده کنند نیز 15 درصد تخفیف در نظر گرفته شده که با آنچه تولیدکنندگان رمزارز درخواست داشته‌اند، مطابقت می‌کند.

 11 هزار میلیارد تومان بدهی تسویه شد

وی درباره میزان مطالبات در سال گذشته گفت: 11 هزار میلیارد تومان از مطالبات تسویه شد که از این رقم 6000 تا 7000 میلیارد تومان مربوط به تولیدکنندگان بوده است. امسال هم بخشی از مطالبات تسویه می‌شود. برای سال 99 پیشنهاد دادیم که در لایحه بودجه همانند آنچه در لایحه بودجه 98 اعمال شد، عمل شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز