خبرگزاری کار ایران

خودکفایی در تولید سرنگ/ از خروج ۱۰ میلیون دلار جلوگیری شد/ رقابت داخلی‌ها به نفع امریکا و عربستان

asdasd
کد خبر : ۸۵۲۶۲۳

ولدخانی گفت: در شرایط تحریم با تولید سرنگ از خروج 10 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم ولدخانی در نشست خبری با اشاره به تولید یک میلیون و ۸۰۰ هرار تن محصول نهایی و میانی در سال گذشته، از خودکفا شدن در زمینه تولید سرنگ خبر داد و گفت: ما با تولید گرید سرنگ در شرایطی که هیچ کشوری دانش فنی را در اختیار ما قرار نمی‌داد، توانستیم از واردات این محصول جلوگیری کنیم.

وی افزود: با تولید سرنگ از خروج ۱۰ میلیون دلار جلوگیری کردیم.

مدیر عامل پتروشیمی شازند با بیان اینکه پتروشیمی یکی از صنایع کشور است که ما در آن مزیت نسبی داریم اظهار د اشت:  واحدهای پتروشیمی بیشترین خدمات را به کشور ارائه داده‌اند بخصوص در زمان تحریم نقش این واحدها بیشتر نمایان شد.

وی با اشاره به مزیت‌های صنعت پتروشیمی تصریح کرد:‌ پتروشیمی بخش قابل توجهی اشتغال بخصوص در صنایع پایین دستی به وجود آ‌ورده و بخش عمده تولید دارو و غذا از این صنعت است.

20 میلیون دلار ارزآوری در سال گذشته

وی با بیان اینکه سال گذشته 20 میلیارد دلار ارزآوری از این صنعت برای کشور داشته‌ایم، تصریح کرد: اگر واحدها اجازه داشتند، میزان صادرات قابل توجه‌تر بود، حتی نیازی به صادرات نفت خام نداشتیم رقم 20 میلیارد دلاری صادرات پتروشیمی در حالی است که صادرات نفت در سال گذشته 50 میلیارد دلار بوده است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با بیان اینکه یکی از اقدامات صنعت پتروشیمی جلوگیری از خام‌فروشی است خاطرنشان کرد: پتروشیمی می‌تواند در صنایع پایین دستی ارزش افزوده به وجود آ‌ورد و جلوی خام فروشی را بگیرد. مثلا در حال حاضر گرید نساجی به ترکیه می‌رود و این کشور با تولید پوشاک و ایجاد ارزش افزوده چند برابری همان محصول را به ما برمی‌گرداند.

وی در ادامه با بیان اینکه شازند یکی از متنوع‌ترین محصولات را در حوزه پتروشیمی تولید می‌کند یادآور شد: با توجه به اینکه خوراک ما مایع است و باید از اقصی نقاط کشور با کامیون حمل شود حاشیه سود ما بسیار پایین است این در حالی است که پتروشیمی‌هایی که خوراک گاز مصرف می‌کنند هفت تا 9 سنت بابت هر متر مکعب پرداخت می‌کنند که آن هم گاها هر چند ماه یک بار از آنها دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه محصولات ما در هیچ واحدی تولید نمی‌شود افزود: باید محصولات‌مان را با قیمتی که NPC تعیین می‌کند بفروشیم بنابراین در مقایسه با دیگر پتروشیمی‌ها سود قابل توجهی نداریم ولی رسالتی داریم که خیلی از محصولات در نقطه سر به سر و حتی زیر قیمت فروخته می‌شود چرا که معتقدیم باید صنایع پایین دستی را تغذیه کنیم.

ولدخانی با بیان اینکه 5 هزار واحد خوراک خود را از پتروشیمی شازند تامین می‌کنند افزود: ما صد هزار نیروی کار داریم و سهم خوبی در اشتغالزایی داریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته علاوه بر تامین نیاز داخلی 400 میلیون دلار ارز به نیما دادیم افزود: باید گفت تحریم از جهاتی برای ما نعمت بوده است چون اکنون به دنبال آن هستند که نفت بیشتری در اختیار ما قرار دهند.

صادرات 800 تن بنزین به افغانستان

وی با بیان اینکه بخشی از محصولات صادراتی ما به افغانستان می‌رود افزود: به رغم سیاست‌های حمایتی که باید صورت بگیرد هیچ حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد، روزانه 700 تا 800 تن محصول A80 (بنزین پتروشیمی) به افغانستان صادر می‌کنیم اما با توجه به قیمت بنزین و تحریم تحت فشار پالایش و پخش هستیم. یک واحد بزرگ مثل شرکت پالایش و پخش که روزانه حدود 108 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند با ما رقابت می‌کند.

رقابت داخلی‌ها بازارها را از ما می‌گیرد

مدیرعامل پتروشیمی شازند خاطرنشان کرد:‌ ما همیشه با خودمان رقابت می‌کنیم حتی در صادرات هم همین وضعیت را داریم در ترکیه آمریکا با ما رقابت می‌کند و محصولات را 80 تا 100 دلار پایین‌تر از قیمت ما عرضه می‌کند و یا سابیک عربستان شش ماهه می‌فروشد تا ما را از بازار خارج کنند حال ما انتظار نداریم که شرکت‌های داخلی هم با ما رقابت کنند. در آینده نزدیک این میزان عرضه پالایش و پخش باعث می‌شود که بازار از دست ما خارج شود.

وی با بیان اینکه بازارهای خارجی محدود است گفت: عراق و افغانستان که بازارهای کوچکی هستند باید به شرکت‌های کوچک داده شود بهتر است حال که صادرات بنزین تحریم نیست شرکت پالایش و پخش به مناطق دورتر مثل آفریقا جهت بازاریابی برود که محدودیتی هم در این زمینه ندارد. وقتی رقابت صورت می‌گیرد عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد و قیمت‌ها پایین می‌آید.

ولدخانی در ادامه تصریح کرد:‌ در سال جاری 17 واحد و چند واحد جانبی به اورهال رفت که در عمر شازند بی‌سابقه بوده است و یکی از دستاوردهای ما این بود که بدون حضور شرکت‌های خارجی صورت گرفت.

وی همچنین گفت: موضوع دیگر اینکه تامین بخش عمده‌ای از قطعات از داخل کشور بوده است ما توانستیم به دانش فنی توربوکمپرسور دست یابیم. این در حالی است که قبلا این دانش فنی از زیمنس گرفته می‌شد ما  آمادگی داریم نیروهای متخصص خود را در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار دهیم.

وی همچنین گفت: در گریدهای پلیمری مورد نیاز کشور از طریق مهندسی معکوس به دانش فنی دست یافتیم. 

خوراک را دو برابر قیمت محصولات نهایی خود می‌خریم

وی با بیان اینکه حاشیه سود ما به نسبت هزینه‌هایی که داریم 10 تا 12 درصد است گفت:‌ما نفتا را 95 درصد فوب خلیج فارس دریافت می‌کنیم و وقتی از ستاره خلیج فارس می‌آوریم با هزینه حمل و نقل قیمت تمام شده به 110 درصد فوب خلیج فارس می‌رسد.

ولدخانی یادآور شد: در حال حاضر قیمت خوراک 106 درصد افزایش یافته در حالی که قیمت محصولات 67 درصد رشد کرده است.

وی همچنین به اجرای طرح کهاب اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح از هدررفت معادل 4 هزار لیتر بخارات بنزین جلوگیری شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز