خبرگزاری کار ایران

دبیر اتحادیه مالکان کشتی در پاسخ به ایلنا:

با تعلل وزارت نفت، ناچار به خرید سوخت کم‌سولفور از فجیره هستیم/ توقیف و جریمه کشتی‌های ایرانی به دلیل نداشتن سوخت استاندارد

asdasd
کد خبر : ۸۵۲۲۹۱

دبیر اتحادیه مالکان کشتی اظهار داشت: کشتی‌های ایرانی اگر از سوخت کم‌سولفور استفاده نکنند در بنادر خارجی توقیف می‌شوند و اجازه پهلودهی به ناوگان ایرانی داده نمی‌شود. همچنین در بنادر خارجی به کشتی‌هایی که از سوخت کم‌سولفور استفاده نکردند سرویس نمی‌دهند و آنها را جریمه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، یحیی ضیایی با اشاره به آغاز اجرای مصوبه سازمان جهانی دریانوردی مبنی بر استفاده از سوخت کم‌سولفور در ناوگان دریایی از ابتدای سال 2020 گفت: یکی از مصوبه‌های IMO زمینه کنوانسیون مارپل درباره حفظ محیط زیست بوده، مبنی بر اینکه از ابتدای سال 2020 ناوگان دریای در کل دنیا باید از سوخت کم‌سولفور یعنی با سولفور نیم درصد استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان سولفور مورد استفاده در سوخت کشتی‌ها 3.5 درصد است، اظهار داشت: این مصوبه از سال 2005 به تمام شرکت‌های کشتیرانی و سازمان‌های دریانوردی در دنیا اطلاع داده شده بود و در ایران هم مکاتبات زیادی برای آغاز تولید این سوخت با نهادهای مختلف انجام شد اما در آن زمان تولید سوخت کم‌سولفور را جدی نگرفتند.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی با تاکید بر اینکه بخشی از سوخت با سولفور نیم درصد را پالایشگاه شازند می‌تواند تامین کند، اظهار داشت: پالایشگاه شازند توانایی تولید ماهانه 45 هزار تن تولید سوخت با سولفور نیم درصد را دارد اما در حال حاضر با شرایط موجود می‌تواند 1500 تن تحویل دهد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات این است که شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده هر شرکتی که سوخت کم‌سولفور می‌خواهد باید برای تامین این سوخت به پالایشگاه شازند مراجعه کند، در این صورت ما مشکل حمل و جابه‌جایی این سوخت را تا بنادر داریم.

ضیایی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به سرمای هوا و عدم توانایی وزارت نفت در انتقال گاز به مناطق سردسیر، ناوگان وزارت نفت درگیر انتقال مازوت به مناطق مختلف کشور است و نمی‌تواند با ناوگان تحت اختیار خود سوخت کم‌سولفور را تا بنادر حمل کند.

وی با تاکید بر اینکه نیاز صنعت دریایی کشور به سوخت با سولفور نیم درصد 1.5 میلیون تن در سال است، گفت: به طور قطع تنها پالایشگاه شازند نمی‌تواند این مقدار سوخت را تامین کند.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی با اشاره به قیمت سوخت کم‌سولفور در کشورهای منطقه گفت: در حال حاضر سوخت با 3.5 درصد سولفور 300 تا 350 دلار در هر تن است که قیمت سوخت نیم درصد سولفور به 750 دلار می‌رسد و کشور سنگاپور این قیمت را برای فروش سوخت کم‌سولفور تعیین کرده است.

ضیایی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه در صورت تامین سوخت کم‌سولفور از کشورهای خارجی چه تاثیری در قیمت تمام شده کالا خواهد داشت، گفت: در حال حاضر حدود 60 تا 70 درصد هزینه‌های یک کشتی را هزینه‌های سوخت شامل می‌شود و با توجه به اینکه سوخت کم‌سولفور در کشوری مانند سنگاپور 750 دلار قیمت‌گذاری شده، تامین این سوخت از کشورهای خارجی 1.5 برابر قیمت‌ها را افزایش می‌دهد که این افزایش قیمت عیناً وارد قیمت تمام شده کالا خواهد شد.

وی تاکید کرد: 80 تا 90 درصد کالاها از طریق دریا وارد ایران می‌شوند که اغلب این کالاها هم از کالاهای اساسی هستند و اگر وزارت نفت و پالایشگاه‌ها نتوانند سوخت کم‌سولفور را در داخل تولید و تامین کنند، شرکت‌های کشتیرانی به ناچار باید این سوخت را از کشورهای خارجی بخرند که این باعث افزایش قیمت تمام شده حمل کالا می‌شود.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی با بیان اینکه هنوز وزارت نفت قیمتی برای سوخت کم‌سولفور اعلام نکرده است، گفت: به طور قطع قیمت سوخت کم‌سولفور 750 دلار نیست اما مشکل ما عدم ترمیم نیاز موجود از طریق پالایشگاه‌های داخلی است.

ضیایی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر خرید سوخت کم‌سولفور با توجه به تحریم‌های موجود گفت: چالش دیگر ما نحوه انتقال ارز برای خرید سوخت کم‌سولفور از سایر کشورها است. با توجه به تحریم‌های موجود، امکان انتقال ارز از طریق سیستم بانکی نیست و ما مجبوریم از صرافی‌ها این ارز را منتقل کنیم که آن هم 3 درصد گرانتر تمام می‌شود.

وی با اشاره به راهکارهای موجود برای تامین سوخت ناوگان دریایی گفت: یکی از راهکارها نصب اسکرابر است که با این دستگاه می‌توان سوخت با سولفور 3.5 درصد را تسویه و به سوخت با سولفور نیم درصد تبدیل کرد اما مشکل اساسی این است که اسکرابرها فقط قابلیت نصب در کشتی‌های مدل 2013 به بعد را دارند.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی افزود: همچنین می‌توانیم گازوئیل به جای سوخت با سولفور 3.5 درصد استفاده کنیم اما با توجه به اینکه هر لیتر آن 7500 تومان است، صرفه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر استفاده گازوئیل در طولانی مدت باعث ایجاد نقص در موتور کشتی‌ها می‌شود.

ضیایی با بیان اینکه برای رفع مشکل در این حوزه نامه‌ای را به شورای امنیت ملی ارسال کردیم، گفت: در این نامه خواستار این شده‌ایم که با وجود شورای امنیت، پالایشگاه‌های اصفهان و آبادان هم وارد تولید سوخت کم‌سولفور شوند. همچنین سازمان بنادر تنفس یک ساله برای استفاده از سوخت کم‌سولفور به کشتی‌های کاپوتاژی فعال در بنادر ایران بدهد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت در تولید سوخت کم‌سولفور تعلل کرده است، گفت: کشتی‌های ایرانی اگر از سوخت کم‌سولفور استفاده نکنند در بنادر خارجی توقیف می‌شوند و اجازه پهلودهی به ناوگان ایرانی داده نمی‌شود. همچنین در بنادر خارجی به کشتی‌هایی که از سوخت کم‌سولفور استفاده نکردند سرویس نمی‌دهند و آنها را جریمه می‌کنند.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی همچنین با اشاره به عدم ارائه سوخت کم‌سولفور در مراکز بانکرینگ ایران و بنادر کشورمان اظهار داشت: از آنجایی که بندر فجیره در نزدیکی ایران در حال تهیه سوخت کم‌سولفور است، سایر کشتی‌های خارجی برای اینکه بتوانند از سوخت کم‌سولفور استفاده کنند از ایران تغییر مسیر می‌دهند تا بتوانند از سوخت کم‌سولفور استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز