خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد؛

روز شمار ژانویه ۲۰۲۰ و اجرای مصوبهIMO / آیا ایران جریمه می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۸۵۲۲۶۷

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد: ما باید یا تولید مازوت را متوقف و به جای آن قیر بیشتری تولید کنیم و یا اجازه دهیم وکیوم باتوم صادر شود.

حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره استفاده از سوخت کم سولفور در کشتی‌ها اظهار داشت: بر اساس تصمیم IMO حداکثر سولفور مصرفی در کشتی‌ها باید نیم درصد باشد و این در حالی است که مازوتی که پالایشگاه‌های کشور تولید می‌کنند 3.5 درصد سولفور دارد.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از کشورهای آسیای میانه، روسیه و اروپا این مشکل را ندارند و می‌توانند سوخت با سولفور پایین را تامین کنند، اما بیشتر کشورهای خاورمیانه در این خصوص مشکل دارند و تامین این سوخت برای‌شان بسیار مشکل است حتی سولفور سوخت در عراق بالاتر از ایران است. بنابراین همه کشورهای منطقه باید تلاش کنند این مشکل را حداقل در کشور خودشان حل کنند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: وزارت نفت برنامه‌ریزی کرده که با همکاری پالایشگاه اراک با ترکیب گازوئیل با سولفور بسیار پایین و مازوت بتوانند روزی 15 هزار تن تولید داشته باشند که حداقل نیاز خطوط کشتیرانی خودمان را تامین کنند، ولی قیمت مازوت با سولفور پایین آمده و به یکباره از 400 به 250 دلار رسید و قیمت سوختی که سولفور پایین دارد هم به شدت افزایش پیدا کرد و این مسئله برای پالایشگاه‌ها زیانده خواهد بود و قاعدتا روی حمل و نقل هم اثر می‌گذارد. 

وی درباره مازاد مازوت و موضوع بانکرینگ گفت: بسیاری از نیروگاه‌ها در آفریقا و آسیا هستند که مصرف‌کننده مازوت هستند که میزان سولفور هم برایشان مهم نیست، ضمن اینکه ما هیچگاه در بازار بانکرینگ حضور چندانی نداشته‌ایم ولی قطعا با این وضعیت بازار بانکرینگ را از دست می‌دهیم.

حسینی تاکید کرد: ما باید یا تولید مازوت را متوقف و به جای آن قیر بیشتری تولید کنیم و یا اجازه دهیم وکیوم باتوم صادر شود وگرنه اگر نتوانیم بازاریابی کنیم و مشتری غیر از بانکرینگ پیدا کنیم روزانه 55 هزار تن مازاد خواهیم داشت.

وی یادآور شد: درضمن باید گفت، اگر نتوانیم خودمان به میزان لازم تولید داشته باشیم، می‌توانیم از کشتی‌هایی که بانکر می‌کنند، خریداری کنیم، فرایند پیچیده‌ای نیست، می‌توانیم با ترکیب 25 درصد مازوت و مابقی از گازوئیل سولفور را به حد استاندارد برسانیم. علاوه بر این برخی کشورها اعلام کرده بودند امکان اجرای این مصوبه را در موعد مقرر ندارند بنابراین به کشورها فرصت داده می‌شود تا بتوانند خود را بروز کنند.

به گزارش ایلنا، بر اساس اعلام سازمان بین المللی دریانوردی( IM0 ) از یکم ماه ژانویه سال 2020 اجرای قانون محدودیت سوخت سولفور کمتر از نیم درصد لازم‌الاجرا خواهد شد به طوریکه این مسئله به میزان چشمگیری میزان اکسیدهای سولفور SOx منتشر شده از کشتی‌ها را کاهش خواهد داد. محدودیت انتشار اکسیدهای سولفور SOX از کشتی‌ها آلودگی هوا و ذرات جامد را کاهش خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز