خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

عقب‌نشینی تجدیدپذیرها به نفع نیروگاه‌های آلاینده

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۸۷۹

کشور ما ۶۰ هزار مگاوت ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر را دارد که کمتر از ۱۰۰۰ مگاوت از این ظرفیت را استفاده می‌کند، بنابراین نه در حد بضاعت عمل کرده و نه به تعهدات بین المللی و برنامه ششم توسعه پایبند بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، تولید برق با استفاده از سوخت فسیلی منجر به آسیب‌های گوناگون بر محیط زیست و از جمله سلامت انسان می‌شود. آنچه واضح است کاستن از سهم مازوت و گنجاندن هر چه بیشتر گاز طبیعی به عنوان سوخت نیروگاه‌ها اثر قابل توجهی در کاهش سهم آلایندگی نیروگاه‌ها دارد اما آنچه بیش از گاز طبیعی و قابل اطمینان‌تر می‌تواند تولید برق بدون ایجاد آلایندگی داشته باشد، استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی از جمله خورشید، باد و حتی زباله است.

با توجه به ذخایر بالای نفت و گاز در کشور قسمت اعظم تولید برق با استفاده از انرژی فسیلی و توسط نیروگا‌ه‌های حرارتی صورت می‌گیرد هر چند استفاده از سوخت‌های پاک‌تری مثل گاز طبیعی رو به افزایش بوده اما به دلایل افزایش مصرف خانگی بخصوص در فصل زمستان استفاده از این سوخت را نیز در معذوریت‌هایی قرار می‌دهد، از انرژی‌های تجدیدپذیر هم  علیرغم غنی بودن کشور از این منابع و همچنین در نظر گرفتن برخی مشوق‌ها، به صورت افتان و خیزان استفاده شده تا همچنان هوا آلوده و نیروگاه‌ها در جایگاه یکی از متهمین اصلی باقی بمانند.

پیام باقری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در اینباره اظهار داشت: در حال حاضر عمده ظرفیت تولید برق در کشور ما مبتنی بر نیروگاه‌های حرارتی است که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، نیروگاه‌ها عمدتا سیکل ترکیبی و بخشی هم از مازوت برای سوخت مصرف می‌کنند، بنابراین سهم قابل توجهی از آلایندگی به نیروگاه‌های حرارتی مرتبط است.

وی افزود: هر قدر ظرفیت تولید برق از نیروگاه‌های حرارتی را کم و به تجدیدپذیرها اضافه کنیم، طبیعتا میزان آلایندگی هم کم می‌شود، ایران نهمین کشور آلوده کننده جهان است، در کاپ فرانسه تا 2030 به کنوانسیون‌های بین المللی متعهد شدیم که میزان آلایندگی را کم و سهم تجدیدپذیرها را در صورت تداوم تحریم‌ها به 4 هزار مگاوات و اگر تحریم‌ها برداشته شود به 10 هزار مگاوات برسانیم. بعبارت دیگر در صورت تداوم تحریم 4 درصد و در صورت لغو تحریم ها 12 درصد باید از میزان آلایندگی بکاهیم. در حال حاضر فاصله زیادی با این برنامه و حتی برنامه ششم توسعه که قرار بود سالی 1000 مگاوت نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار شود، داریم، ما اکنون فقط 800 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نصب شده داریم، با این سرعت حتی به تعهدات‌مان در برنامه ششم هم نمی‌توانیم برسیم.

نائب رئیس سندیکای صنعت برق با بیان اینکه 30 درصد سهم آلایندگی کشور مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است، تصریح کرد: کشور ما 60 هزار مگاوت ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر را دارد که کمتر از 1000 مگاوت از این ظرفیت را استفاده می‌کند، بنابراین نه در حد بضاعت عمل کرده و نه به تعهدات بین المللی و برنامه ششم توسعه پایبند بوده است و سهم آلایندگی نیروگاه‌های کشور هم به قوت خود باقی است.

وی گفت: ایران هشتمین کشور به لحاظ پتانسیل انرژی تجدیدپذیر محسوب می‌شود، ما 300 روز سال را در 80 درصد کشور منابع خورشید داریم و متوسط تابش ایران 4.5 تا 5.5 متر مربع در روز است و تا 60 هزار مگاوت امکان احداث نیروگاه تجدیدپذیر داریم، حداقل تابش ما از حداکثر تابش در اروپا بیشتر است اما این ظرفیت در کشور ما مغفول مانده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز