خبرگزاری کار ایران

رشد ۱۰۰ درصدی شاخص بورس ار ابتدای سال تا امروز

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۲۰۵

شاخص کل بورس تهران در نخستین ساعات معاملات امروز با رشد ۶۴۰۰ واحدی به بیش از ۳۶۳ هزار رسید و رکورد رشد ۱۰۰ درصدی از ابتدای سال را به ثبت رساند.

به گزارش ایلنا و به نقل از بازار سرمایه، با ثبت این رکورد تازه، سال ۹۸ نیز در فهرست سال‌هایی قرار  گرفت که در آن حداقل یک بار شاخص سهام دو برابر شده است. ورود پول‌های تازه به بازار سرمایه و نوسان دلار در روزهای اخیر از دلایل اصلی شکل‌گیری موج تقاضا و ثبت بازدهی بالا اعلام شده است. نگاهی به معاملات ماه گذشته نشان می دهد، شاخص سهام در آخرین ماه پاییز با تنها یک روز معاملاتی منفی، رشدی معادل ۱۶ درصد را به ثبت رساند که بیشترین رشد ماهانه این نماگر از مهر ۹۷ به‌شمار می‌رود. همچنین در آذر تقریبا هیچ صنعتی شاهد افت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه‌های خود نبود و تمام گروه‌های بورسی سبزپوش شدند. این در حالی است که بازارهای رقیب در مدت مشابه  بدون بازدهی قابل توجهی باقی ماندند.

رشد دوبرابری در سال ۹۷ ؛ سیر نزولی با سقوط دلار

 پیش از این در سال ۹۷ هم شاخص سهام تا اوایل مهر نسبت به ابتدای سال، رشدی بیش از  دو برابر را تجربه کرد و به عدد ۱۹۵ هزار واحد رسید .آمار معاملات بازار سرمایه به رقمی فراتر از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسید، شرکت های بزرگ بورسی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش سود را تجربه و سود خوبی به سهامداران خود پرداخت کردند.  

سال ٩٧ همچنین بازار سرمایه موفق به کاهش هزینه‌های معاملاتی شد که این اتفاق به نقدشوندگی بازار کمک کرد؛ ضمن اینکه اعمال نرخ صفر برای سود توزیع‌نشده از سوی سران سه قوه در سال قبل از آن مورد تصویب قرار گرفت و منجر به افزایش سرمایه ٦٣هزار میلیارد تومانی در بازار سرمایه شد.

 اگرچه شاخص سهام در ادامه مسیر، در سطوح بالایی اولیه دوام نیاورد و سقوط دلار، اصلاح قیمت سهام را به دنبال داشت، اما تحلیلگران بورسی، کارنامه نهایی بازار سرمایه ایران را در این سال درخشان توصیف کردند.

سال ۹۲ هم سالی شگفتی‌ساز برای بورس بود . شاخص کل بورس تهران در این سال  با ۴۰هزارو ۹۷۴ واحد افزایش، معادل ۱۰۷درصد رشد کرد ؛ ارزش معاملات از ۹۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفت و نسبت به سال ۹۱ که ۲۶ هزار میلیارد تومان بود، چهار برابر شد؛ به این ترتیب بازار سرمایه در سال ۹۲ یکی از بیشترین بازدهی ها را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورد. آن زمان، با افزایش قیمت رسمی دلار از هزار و ۲۵۰ تومان به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و رسیدن قیمت غیررسمی به بالای ۳ هزار و ۵۰۰ تومان ، شرکت‌های بورسی در پیش‌بینی بودجه سال ۹۲ خود با جهش مواجه شدند. این جهش هم بیش از هر چیز معطوف به تاثیر نرخ ارز بر شرکت‌های صادرات محوری بود که  دارایی ارزی قابل ملاحظه ای در اختیار داشتند .

بررسی معاملات بازار سرمایه در سال ۹۲ نشان می‌دهد که بورس در این سال در اختیار شرکت‌های پتروشیمی، گروه فرآورده‌های نفتی و صنعت بانکداری بوده است.

بازار سرمایه، بالانشین بازارها

پس از یک رالی قدرتمند،  اکنون توجه معامله‌گران به عوامل متعددی معطوف خواهد بود. بورس تهران که سومین فصل سال را صعودی پشت سر گذاشت ، آخرین فصل را هم پرقدرت کلید زد تا در رکود نسبی بازارهای موازی،  همچنان یکه‌تازی خود را حفظ کند.  

هنوز البته برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها در زمستان و روزهای منتهی به بهار ۹۹ دشوار است، با این همه، حفظ سطوح بالای ارزش معاملات می‌تواند نقشی تعیین کنننده در روند قیمت‌ها داشته باشد و دیگر عوامل را حداقل در کوتاه‌مدت خنثی کند. در این میان گزارش‌ عملکرد شرکت‌ها در آذرماه تا انتهای هفته جاری نیز در مرکز توجه فعالان بازار  خواهد بود. این موضوع به ویژه در خصوص سهام بنیادی و شرکت‌هایی که در گزارش‌های ۹ماهه، سود قابل ملاحظه‌ای اعلام خواهند کرد، بیشتر صدق می‌کند.

گفته می‌شود، بازار سهام به دلیل شفافیت و نقدشوندگی بالا،‌ قانون‌مدار بودن و همچنین تورم ساختاری که در بودجه سال آتی نیز قابل مشاهده است، می‌تواند شرایط مطلوب ۹ ماه ابتدایی سال را حفظ کند . با این فرض، بازار سرمایه در فصل پایانی سال نیز همچنان در فهرست گزینه های جذاب و پربازده‌ سرمایه‌گذاری بالانشین خواهد بود .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز