خبرگزاری کار ایران

احتمال رسیدن مصرف بنزین به 120 میلیون لیتر

asdasd
کد خبر : ۸۴۹۸۱۴

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خودروهای تولیدی کشور و ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیازمند ارتقا و به‌روزرسانی هستند تا در کنار اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، شاهد توسعه پایدار، کاهش آلاینده‌ها و رفع نیازهای مردم باشیم.

به گزارش ایلنا، سید مصطفی میرسلیم، در همایش «سی‌ان‌جی، فرصت توسعه پایدار» در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف، درباره سیاست‌های انرژی در کشور توضیح داد: از ۱۵ سال پیش مطالعات گسترده درباره انرژی آغاز شد، اما اکنون در پی تغییر و به‌روزرسانی مطالعات و سیاست‌های انرژی هستیم، زیرا در سال‌های اخیر بسیاری از شرایط کشور تغییر کرده است.

وی افزود: سال ۱۹۹۱ در اجلاس محیط زیست در ریو، توصیه‌ای به عنوان محصول اجلاس مبنی بر لزوم استفاده از سوخت سبز (گاز طبیعی) برای نجات کره زمین اعلام شد. با توجه به اینکه ایران صاحب یکی از بزرگ‌ترین مخازن گاز جهان است در سال‌های گذشته شاهد تغییر مصرف انرژی کشور از نفت به سوی گاز بودیم، به گونه‌ای که اکنون ایران از جمله کشورهایی است که شبکه ارزشمند سراسری گاز طبیعی را در اختیار دارد و گاز توانسته با موفقیت گسترش پیدا کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حدود ۲۶ درصد میزان مصرف سوخت کشور مربوط به بخش ترابری است، اظهار کرد: در سیاست‌های انرژی کشور، گاز به عنوان منبع اصلی انرژی کشور مورد تاکید قرار گرفته است، در حالی که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام‌های لازم را انجام نداده‌ایم. این در حالی است که آینده وابسته به انرژی‌های تجدیدپذیر است.

میرسلیم، بهترین روش استفاده از نفت و گاز را تولید محصولات بادوام و بدترین نوع استفاده از این منابع طبیعی را مصرف به عنوان سوخت، عنوان کرد و ادامه داد: خودروهای شخصی به منبعی برای اسراف سوخت تبدیل شده‌اند و در صورتی که طرح سهمیه‌بندی بنزین اجرا نمی‌شد، میزان مصرف روزانه بنزین به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر می‌رسید.

وی با اشاره به جایگاه حمل‌ونقل در توسعه پایدار، تصریح کرد: مردم گرایش و تمایل خود را نسبت به تحول در مصرف سوخت از بنزین به گاز نشان داده‌اند. این تحول میزان دی‌اکسیدکربن (CO2) را کاهش می‌دهد، این در شرایطی است که دی‌اکسیدکربن، افزایش گرمایش عمومی و پیامدهایی از جمله جلوگیری از بارش‌ها و... را به همراه دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: تولید خودروهای پایه گازسوز حدود ۱۰ سال پیش در دولت مطرح شد و این خودروها به مرحله تولید رسیدند، اما اکنون به ارتقا نیاز دارند تا هم توقع مردم برآورده شود و هم از میزان آلاینده‌ها در شهر کاسته شود. افزون بر این، توجه به توسعه و ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی، اجرای صحیح اصول معاینه فنی و سخت‌گیری در رعایت اصول محیط زیست، در رفع آلودگی شهرها، حفظ منابع طبیعی و توسعه پایدار کشور اثرگذارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز