خبرگزاری کار ایران

سی.ان.جی مسیری برای افزایش درآمد 10 میلیون دلاری

asdasd
کد خبر : ۸۴۹۷۹۸

دو میلیون خودرو از سی ان جی استفاده می‌کنند اگر این تعداد باقیمانده از سی ان جی استفاده کنند ما می‌توانیم روزانه 20 میلیون لیتر صادرات بنزین داشته باشیم که 10 میلیون دلار برای کشور درآمد خواهد داشت و می‌توانیم اقتصاد را بدون نفت و جایگزین خام فروشی کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اسداله قره‌خانی در همایش سی ان جی فرصت توسعه پایدار با بیان اینکه  ضرورت استفاده از سی.ان.جی با توجه به قاچاق سوخت و آلودگی هوا بیشتر مشهود است اظهار داشت:‌ ما سرمایه‌گذاری خوبی در پارس جنوبی د اشته‌ایم و چنانچه از فاز 11 نیز بهره‌برداری شود یک میلیارد متر مکعب در روز تولید گاز داریم که یا باید به مصرف خانگی رسید،ه صادر شود و یا به مصرف سوخت برسد. در حال حاضر در صادرات که مشکل داریم، در زمینه خوراک پتروشیمی‌ها نیز 60 تا 70 درصد پتروشیمی‌ها زمین‌گیر بوده و نمی‌توانیم در این بخش مصرف کنیم مصرف سی ان جی نیز دانش فنی نداریم و علیرغم سرمایه‌گذاری چند 10 میلیاردی مصرف نمی‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما در سی ان جی این است که پالایشگاه‌های ما قدرت تنفس ندارند و امکان تولید مواد متنوع ارزشمند را ندارد باید بنزین تولید کنند که نیاز داخلی را برطرف کند بنابراین سی ان جی می تواند به پالایشگاه‌ها تنفس بدهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ما در حال حاضر هشت کارخانه ساخت مخزن سی ان جی د اریم و نصف ظرفیت 40 میلیونی جایگاه ها بدون استفاده مانده است. چهار میلیون خودروی دوگانه سوز داریم که از این تعداد 50 درصد یعنی دو میلیون خودرو از سی ان جی استفاده می‌کنند اگر این تعداد باقیمانده از سی ان جی استفاده کنند ما می‌توانیم روزانه 20 میلیون لیتر صادرات بنزین داشته باشیم که 10 میلیون دلار برای کشور درآمد خواهد داشت و می‌توانیم اقتصاد را بدون نفت و جایگزین خام فروشی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت استفاده از سی ان جی وجود دارد اما تمایلی به مصرف این سوخت دیده نمی‌شود حتی سیاست قیمتی نیز نتوانست استفاده از سی ان جی را ترغیب کند.

وی تاکید کرد:‌ باید مشوق‌هایی در نظر بگیریم و سراغ چهار میلیون خودرو برویم و به نقطه‌ای برسیم که سی ان جی یک کالای خدماتی و بنزین یک کالای رفاهی تلقی شود چرا که با ابزار قیمت نمی‌توانیم اهدافمان را پیش ببریم زیرا تفاوت معناداری بین قیمت سی ان جی و بنزین وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید خودروسازان را مجاب کنیم که 25 درصد تولید خودروی دوگانه سوز داشته باشند گفت: اگر می‌خواهیم دو هزار و 400 جایگاه سی ان جی مورد استفاده قرار گیرد باید ضمن رعایت استانداردها سیاست قیمتی را نیز اعمال کنیم.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز