خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز تحقیقات بتن:

کاهش ۴۵ درصدی ساخت جاده‌ها با استفاده از رویه بتنی/ به دلیل عدم نظارت، هیچ اطلاعی از کیفیت بتن تولیدی در کشور نداریم

asdasd
کد خبر : ۸۴۹۳۵۴

رئیس مرکز تحقیقات گفت: 15 سال است که با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در حال مذاکره هستیم تا بتن را جایگزین آسفالت کنیم و متاسفانه پس از مذاکرات متعدد، میزان پروژه‌هایی که با بتن به اجرا رسیده بسیار محدود است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مصطفی احمدوند در نشست خبری امروز با بیان اینکه با وجود قانون استاندارد ملی اجباری هنوز این قوانین بسیار مهم در میزان کیفیت ساخت و سازها در کشور به اجرا نمی‌رسد، گفت: اجرای استاندارد ملی اجباری بتن نیازمند بازرسی و نظارت مستمر در تمامی فرایندهای تولید بتن در واحدهای تولیدی و کارگاه‌ها است.

وی ادامه داد: استاندارد ملی و اجباری 4460 در خصوص فرایند تولید بتن آماده شامل مصالح ساختمانی و سایر فراورده‌های بتنی در سال 97 تهیه شده است اما به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم، هنوز متولی نظارت و بازرسی بر فرایند سیستم‌ تولید مشخص نشده است. بنابراین نمی‌دانیم این استانداردها تا چه حدی در کارگاه‌های تولیدی بتن رعایت می‌شود.

احمدوند گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی از سازندگان واحدهای مسکونی و تجاری در کشور بتن مورد نیاز را خودشان تولید می‌کنند و فرایندی که با توجه به عدم نظارت سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی هیچ استانداردی در آن رعایت نمی‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با اشاره به نبود تکنسین‌های صلاحیت‌دار و آموزش‌ دیده در حوزه‌های ساخت و ساز اظهار داشت: در سیستم ساخت و ساز کشور نبود تکنسین‌های آموزش دیده و با صلاحیت کاملا مشهود است. این در حالی است که ارتقاء کیفی ساخت و ساخت و بادوام در مقابل زلزله، آتش‌سوزی و انفجارها در گرو به کارگیری این تکنسین‌ها بوده است.

احمدوند با اشاره به مشکلات ناشی از عدم استفاده از بتن استاندارد در ساخت و ساز گفت: هرچند در سدسازی‌ها از باکیفیت‌ترین بتن استفاده می‌شود و بتن‌های به کار گرفته در این پروژه‌ها حرفه‌ای و صنعتی است اما در ساخت مسکن به ویژه در روستاها از بتن باکیفیت استفاده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه بتن یک صنعت ایرانی است که آن را به اروپا و آمریکا صادر کرده‌ایم، گفت: هرچند در کشورهای غربی شاهد تولید باکیفیت‌ترین بتن‌ها هستیم اما در ایران به دلیل نبود نظارت در فرایند تولید بتن نمی‌دانیم بتن مورد استفاده در ساخت و سازها از چه کیفیتی برخوردارند و اغلب استانداردها رعایت نمی‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات بتن اظهار داشت: 80 درصد بتن‌هایی که در کشور تولید می‌شود در پروژه‌های ساخت و ساز عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و 20 درصد آن در پروژه‌های ساختمانی که هیچ کنترلی در رعایت استانداردها در فرایند تولید آن وجود ندارد.

احمدوند با اشاره به میزان تولید سیمان در ایران گفت: میزان تولید سیمان در ایران حدود 70 میلیون تن است که به دلیل ارزان بودن قیمت آن، استفاده از بتن در پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها می‌تواند به نفع پیمانکاران باشد.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از رویه بتنی در ساخت جاده‌های کشور گفت: عمر آسفالت در جاده‌ها بسیار کوتاه‌تر از بتن است و آسفالت مقاومت کمتری در برابر سرما و گرما دارد.

رئیس مرکز تحقیقات بتن ادامه داد: در حالی که عمر مفید آسفالت چیزی حدود 5 سال است، رویه بتنی عمر 30 دارد و تا 45 درصد از هزینه‌های ساخت جاده را کاهش می‌دهد.

احمدوند افزود: کاهش میزان تصادفات، کاهش سایش لاستیک خودروها و کاهش مصرف سوخت از مزایای مشهود رویه بتنی در جاده‌ها است.

وی با بیان اینکه 15 سال است که با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در حال مذاکره هستیم تا بتن را جایگزین آسفالت کنیم، گفت: متاسفانه پس از مذاکرات متعدد، میزان پروژه‌هایی که با بتن به اجرا رسیده بسیار محدود است.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با تاکید بر اینکه در حال حاضر بتن غلتکی که در برخی از پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، استاندارد نیست، گفت: این بتن مناسب ساخت پارکینگ‌ها و باراندازها است و نباید با آن جاده ساخت.

احمدوند با اشاره به افزایش مقاومت ساختمان‌هایی که با بتن ساخته شده‌اند، گفت: بتن می‌تواند ساختمان را در برابر زلزله‌های بیشتر از 7 ریشتر هم مقاومت سازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز