خبرگزاری کار ایران

در میزگرد «صنعت CNG، مشکلات و راهکارها» مطرح شد؛

می‌توانیم گاز را به عنوان سوخت ملی معرفی کنیم/ به زودی آمار خودروهای دوگانه‌سوز به 6 میلیون خواهد رسید/ برای CNG بازار سیاه درست شده است

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۷۵۴

گاز طبیعی یکی از پاک‌ترین سوخت‌های جهان است که به دلیل انتشار بسیار کم آلودگی، به عنوان سوخت سبز معروف شده است. خوشبختانه این انرژی مفید به وفور در کشورمان یافت می‌شود. یکی از بخش‌هایی که در سال‌های اخیر در زمینه استفاده از گاز، پیشرفت بسیار خوبی داشته، صنعت CNG است.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در راستای رسالت حرفه‌ای اطلاع رسانی خود و به منظور بررسی وضعیت صنعت CNG، میزگردی با محوریت بررسی چالش‌ها و راهکارهای توسعه صنعت CNG با حضور اردشیر دادرس رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی CNG استان تهران، احمد رعیتی معاون مهندسی و بهره‌برداری مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، حمید قاسمی ده‌چشمه معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، علی محمودیان رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین کشور، کریمی مدیرعامل شرکت هوایار، یعقوب‌پور مدیرعامل شرکت رادصانع آتی در خبرگزاری کار ایران( ایلنا) برگزار شد.

می‌توانیم گاز را به عنوان سوخت ملی معرفی کنیم/ به زودی آمار خودروهای دوگانه‌سوز به 6 میلیون خواهد رسید/ برای CNG بازار سیاه درست شده است

در ابتدای میزگرد رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرماییCNG  استان تهران با بیان اینکه سه طرح بزرگ ملی و حساس در CNG شاهد هستیم، اظهار کرد: اولین موضوع بحث هوشمندسازی جایگاه‌ها است که این خود با مکانیزاسیون، تست و بازرسی مخازن جایگاهی خودرویی و افزایش ارتقای کیفی و ایمنی جایگاه‌ها همراه خواهد بود.

اردشیر دادرس ادامه داد: در طرح دوم، مصوبه جدید هیئت وزیران بود که یک میلیون و 464 هزار خودرو بتوانند به ناوگان حمل‌و‌نقل دوگانه‌سوز کشور اضافه شوند.

وی تصریح کرد: تا‌کنون نزدیک به 4 میلیون و 500 هزار خودرو دوگانه‌سوز در کشور داریم که این تعداد به بیش از 6 میلیون دوگانه‌سوز خواهیم رسید و این میزان ایران را به یکی از ناوگان‌های بسیار بزرگ دوگانه‌سوزدر دنیا تبدیل خواهد کرد که می‌تواند در این زمینه در جهان پرچم‌دار باشد. 

دادرس با اشاره به کارت اعتباری سوخت گاز به عنوان مبحث سوم گفت: این مورد در مرجع صنعت CNG تایید شده و در حال تهیه و تدوین دستورالعمل آن هستیم که باتوجه به توافق سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها  بتوانیم کارت اعتباری سوخت گاز را به صورت اختیاری به این تعداد خودرو دوگانه‌سوز بدهیم؛ با این کار به میزان حداقل 300 مترمکعب کارت سوخت رایگان در ماه به جای مابه‌التفاوت قیمت بنزین در اختیار آنها قرار داده‌ایم.

دادرس با بیان اینکه در حال حاضر 25 درصد سوخت CNG در ناوگان حمل و نقل است، بیان کرد:این درصد باید به 50 درصداز سبد حمل و نقل کشور برسد تا بتوانیم در این حوزه 5 حلقه زنجیره صنعت CNG رااز نظر تمامی تجهیزات  و امکانات در رفاه کامل داشته و برای آینده صنعت CNG یک اقدام موثر انجام بدهیم.  

می‌توانیم گاز را به عنوان سوخت ملی معرفی کنیم/ به زودی آمار خودروهای دوگانه‌سوز به 6 میلیون خواهد رسید/ برای CNG بازار سیاه درست شده است

باید از سرمایه ملی صیانت کنیم

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه صحبت‌های رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرماییCNG  با بیان اینکه باید بتوانیم رویکرد انرژی  و CNG  را به عنوان یک الگو قرار دهیم، گفت: ما باید از سرمایه ملی که در اختیار داریم صیانت کنیم. توانایی آن را داریم که گاز را به عنوان سوخت ملی معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه منابع گازی ایران با کشور قطر مشترک است، افزود: پارس جنوبی سفره ای است که از یک طرف برای استفاده ایران و از طرف دیگر برای قطر گسترانیده شده است. ایران از این منابع علاوه بر مصارف خانگی، تجاری، صنعتی؛ برای سوخت خودروها نیز استفاده می‌کند.

حمید قاسمی ده‌چشمه بیان کرد: کشورهای همسایه در بحث صادرات حامل‌های انرژی محدودیت جذب دارند و ما باید از این فرصت استفاده کرده و طی 15 سال پیش‌رو برای حمل‌ونقل باری و مسافری به سمت حامل‌های گازی برویم، زیرا آنها اصلی‌ترین مولفه‌های موثر بر عامل تورم هستند.

قاسمی ده‌چشمه از 450 هزار تاکسی، 300 هزار دستگاه CNG سوز است، افزود: 2 میلیون و 445 هزار خودرو وانت در کشور وجود دارد که حدود یک میلیون و 100هزار دستگاه CNG سوز است.  اگر در این بخش یک میلیون و سیصد هزار دستگاه دیگر را CNG کنیم، دیگر وانتی پیدا نخواهیم کرد که CNG  سوز نباشد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه به علت وجود تکنولوژی‌های داخلی و دسترسی به لوله گاز، CNG ما مطمئن است، افزود: با اعلام مصوبه شورای اقتصاد در تاریخ 24 آذر ماه امسال، وزارت نفت این خبر خوب را به مردم داده است که باCNG کردن رایگان ماشین‌های بنزینی،  این ماشین‌ها تا 5 سال آینده با قیمت ثابت CNG روبرو خواهند بود که این اتفاق در هیچ جای دنیا نیفتاده است.

قاسمی با بیان اینکه گران شدن بنزین دست وزارت نفت نبوده و ما نیز از این موضوع بی‌اطلاع بودیم، ادامه داد: برنامه‌ریزی برای CNG شدن ماشین‌ها از دو سال گذشته آغاز شده و طی این دو سال زیرساخت‌های عظیمی برای این اتفاق، ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تقاضای مردم برای CNG باید به 100 درصد برسد، ادامه داد: ایده اصلی ما برای این پلن برنامه ریزی شده، توسعه صنعت CNG بوده است و مقایسه قیمت بنزین و CNG قطعا مردم را به سمت استفاده از صنعت CNG خواهد کشاند.

می‌توانیم گاز را به عنوان سوخت ملی معرفی کنیم/ به زودی آمار خودروهای دوگانه‌سوز به 6 میلیون خواهد رسید/ برای CNG بازار سیاه درست شده است

25 برابر زاینده رود، گاز وارد کشور می‌شود

در ادامه سخنان قاسمی ‌ده‌چشمه، معاون مهندسی و بهره‌برداری مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز، با اعلام اینکه در حال حاضر روزانه حدود 840 میلیون مترمکعب گاز، در سبد توزیع روزانه مصرف می‌شود، اظهار کرد: از این مقدار حدود 510 میلیون مترمکعب صرف استفاده خانگی  و مابقی نیز برای صنایع بزرگ، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و ....مصرف می‌شود و 40 میلیون مترمکعب نیز برای صادرات توزیع داشته‌ایم.

رعیتی با بیان اینکه حدود 21 میلیون متر مکعب گاز، برای CNG ها مصرف می‌شود، بیان داشت: 800 میلیون گازاز نظر انرژی معادل 800 میلیون لیتر فرآورده است. 25 برابر زاینده رود، گاز وارد کشور می‌شود. این مقدار بدون در نظر گرفتن گازوئیل و بنزین و سوخت مایع و ال پی جی و... بوده و نشان‌دهنده  مصرف بسیار زیاد کشور است. از این مقدار 510 میلیون مترمکعب صرف استفاده خانگی می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر 10 مترمکعب گاز به نانو تبدیل ‌شود می‌توان یک میلیون تومان فروخت، گفت: باید بصورت جدی بر روی بهینه‌سازی کار کنیم. در بخش جایگاه CNG حدود 35 هزار کیلومتر خط انتقال  و در حدود 350 هزار کیلومتر خط تغذیه و توزیع داریم.

وی اظهار کرد: دو هزار و 400 جایگاه CNG گازرسانی شده است و در حال حاضر هیچ جایگاهی در نوبت نصب انشعاب وجود ندارد، در صورت توسعه جایگاه‌ها آمادگی این را داریم که گازرسانی کنیم و هیچ مشکلی از این بابت نداریم.

می‌توانیم گاز را به عنوان سوخت ملی معرفی کنیم/ به زودی آمار خودروهای دوگانه‌سوز به 6 میلیون خواهد رسید/ برای CNG بازار سیاه درست شده است

لزوم توجه به میزان توانمندی داخلی‌

رییس اتحادیه سوخت های جایگزین کشور نیز پس از صحبت های رعیتی در خصوص مصوبه شورای اقتصاد و خبر اعلام شده دولت گفت:  در این مصوبه باید به نکاتی توجه کرد تا دچار مشکل نشویم. اول این سوال مطرح است که از این مصوبه، سهم برگشت به مردم و هزینه در خودروسازی چقدر است؟

محمودیان با بیان اینکه این موضوع جای کار داشته و باید شفاف شود، ادامه داد: تجربه نشان داده اگر برای طرح‌های خوب، شاخص اندازه‌گیری مشخص نشود، ممکن است اثربخشی آن در بلندمدت زیر سوال برود.

وی افزود:  در سال 86 بنا به دلایل سیاسی با یک تدبیر درست، دولت مجبور شد قیمت بنزین را افزایش دهد و CNG را به عنوان سوخت  اول معرفی کند، این صنعت توانست با تمام موانع و نوپا بودن موفق عمل کند.

وی بیان کرد: میزان مصرف CNG به جای بنزین در اوایل سال 90 تا 92 به 20 میلیون مترمکعب رسید، در آن مقطع زمانی، معادل یک میلیارد دلار ارز از کشور خارج شد. اتفاق خوشایندی نبود و مجبور بودیم این اتفاق را بپذیریم.

محمودیان تصریح کرد: در آن برهه زمانی، هنوز واحدهای مخزن‌سازی ایران  به چرخه تولید داخلی نرسیده و عمده قطعات مورد استفاده وارداتی بود.

وی ادامه داد: با افزایش هشت برابری قیمت CNG، استقبال از این سوخت به شدت کاهش پیدا کرد و عملا واحدهای تولیدی با وجود اینکه در سال 90 شرکت‌های مخزن‌سازی ایران به چرخه محصول رسیدند، نتوانستند پویایی و توانمندی خودشان را به نتیجه برسانند.

رییس اتحادیه سوخت های جایگزین کشور تصریح کرد: تا به امروز بر حسب منابع و مصارف داخلی و بعضا خودروسازی که روند تبدیل خودروهای داخلی به دلیل عدم فاصله مناسب بین بنزین و سی ان جی، استقبالی از طرف مردم برای استفاده از خودروی گازسوز صورت نگرفت.

محمودیان ادامه داد: ما با توجه به سهم بالایی که برای سی ان جی در نظر داریم، باید به میزان توانمندی داخلی‌مان نیز توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: توجه به این مسئله کمک می‌کند با توجه به فشاری که در سال‌های گذشته برای منابع اولیه به ما وارد شده، برای تهیه برخی از قطعات به وسایل خارجی روی نیاوریم.

می‌توانیم گاز را به عنوان سوخت ملی معرفی کنیم/ به زودی آمار خودروهای دوگانه‌سوز به 6 میلیون خواهد رسید/ برای CNG بازار سیاه درست شده است

دولت کارمزد جایگاه‌ها را افزایش دهد

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرماییCNG  استان تهران  با بیان اینکه در حال حاضر 2500 جایگاه فعال در حال سرویس‌دهی است، گفت: خوشبختانه در این مدت به ویژه در سال گذشته و پاییز امسال قطعی گاز نداشته‌ایم.

وی در خصوص افزایش کارمزد جایگاه‌ها گفت: با همت جایگاه ملی پخش و ملی گاز توانستیم در دو سال گذشته 18 درصد و بار دیگر 14 درصد افزایش داشته باشیم که این 32 درصد به نسبت جایگاه‌های بنزین برای  CNGنسبت بسیار خوبی بود.

وی ادامه داد: این میزان کارمزد لازم بود، اما کافی نیست و باید در سال جاری سازمان برنامه و بودجه با یک افزایش حداقل بیست و پنج درصدی به طور میانگین، افزایش لازم را برای کارمزد جایگاه‌ها داشته باشد.

دادرس ادامه داد: پیشنهاد اصلی که مجلس مورد تایید قرار داده،  موضوع حق العمل کاری جایگاه‌ها است که همزمان با افزایش هرگونه هزینه‌های مرتبط با این موضوع  بتوانند در طول سال نیزحق‌العمل واقعی خودشان را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته از 50 درصد جایگاه‌ها استفاده کرده‌ایم، افزود: در حال حاضر افزایش 15 درصدی در مصرف CNG داشته‌ایم که امیداوریم این افزایش به بالای 30 درصد برسد تا جایگاه‌ها توجیه اقتصادی داشته باشند.

وی با بیان اینکه ممکن است در طول یک سال آینده برای کلان شهرها به دلیل افزایش ظرفیت با مشکل و کمبود جایگاه رو به رو شویم، گفت: باید در مناطق مختلف جانمایی صورت بگیرد. با وجود استقبال سراسری در کشور، در حال حاضر مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

می‌توانیم گاز را به عنوان سوخت ملی معرفی کنیم/ به زودی آمار خودروهای دوگانه‌سوز به 6 میلیون خواهد رسید/ برای CNG بازار سیاه درست شده است

برای CNG بازار سیاه درست شده است

مدیرعامل شرکت رادصانع آتی در این جلسه با بیان اینکه امروز تولد دوباره صنعت CNG است، اظهار کرد: برای CNG بازار سیاه درست شده است، باید کیفیت این صنعت را بالاتر برده تا مردم از نظر شتاب ماشین و کیفیت راضی باشند.

یعقوب‌پور گفت: طرح افزایش راندمان خودرو آغاز شده است، با تغییر سیستم، شتاب ماشین بیشتر و مصرف گاز و استهلاک ماشین کمتر خواهد شد.

یعقوب‌پور معتقد است: اگر قطعات در کارخانه تولید شود، ‌ضریب امنیت و سلامت آنها افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه کشور ما صنعت CNG و LPG را تجربه کرده است، ادامه داد: برای اینکه از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب نمانیم، باید به دنبال تکنولوژی‌های جدید بخصوص LPG برای ماشین‌های بزرگ و بین جاده‌ای و اتوبوس‌ها برویم.

نباید در کنار توسعه ناوگان‌ها، از تامین تجهیزات داخلی غافل شویم

مدیرعامل شرکت هوایار در ادامه صحبت‌های یعقوب‌پور با بیان اینکه امیدوارم خروجی این جلسات توسعه صنعت بخصوص CNG باشد، گفت: شرکت ما در بخش تولید و ساخت جایگاه، فعالیت دارد که در این زمینه  14 تامین‌کننده و تولیدکننده و 4 سازنده در کشور فعال هستند.

کریمی با بیان اینکه در حوزه تجهیزات جایگاهی، کمترین مشکل در کشور وجود دارد، بیان داشت: ما آمادگی صادرات داریم و تاکنون با شرکت‌های مختلفی از جمله روسیه و بخش‌های مختلف رایزنی کرده‌ایم. ظرفیت جایگاه‌ها به اندازه کافی وجود دارد و ما این آمادگی را داریم که محصول ایران را در داخل و خارج از کشورعرضه کنیم.

وی با بیان اینکه نباید از فرسودگی تجهیزات غافل شویم، اظهار کرد: تجهیزات متعلق به سال 86 است، نباید در کنار توسعه ناوگان‌ها، از تامین تجهیزات داخلی غافل شویم.

وی ادامه داد: ، از نظر امکان‌سنجی و امکان ساخت برای تجهیز جایگاه‌ها هیچ مشکلی نداریم.

مدیرعامل شرکت هوایار افزود: بزرگترین مشکل ما از  سال 89 و آغاز دور اول تحریم‌ها بود؛ تامین کننده و سازنده باید به سمت بومی‌سازی پیش می‌رفتند. در حال حاضر بلوک کمپرسور به طور کامل بومی سازی شده و در کشور تولید می‌شود. دغدغه ما بخش‌هایی مانند موتور ضد انفجار یا شلنگ‌هایی با فشار بالا یا ترانسمیترها است.

وی ادامه داد: یک جایگاه CNG  به ترانسمیترها و حفاظت‌های بسیار پیشرفته مجهز است. ما به فشار بالا و یک سیستم ایمنی خوب در جایگاه CNG  نیاز داریم. خوشبختانه تاکنون هیچ اتفاقی در حوزه جایگاهی CNG  نیفتاده یا بسیار کم بوده است.

وی  با بیان اینکه طی یک سال گذشته ساخت موتورهای ضدانفجار را شروع کردیم، گفت: آنچه که به عنوان بخش خصوصی در توان داریم، این است که یک تولید کننده را در کشور فعال کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت هوایار یک تولید‌کننده موتور ضد انفجار را هم فعال کرده است، بیان داشت: تولید محصولات های تک (High tech) در ایران با مشکلات عمده‌ای همراه است. در این راستا در بحث فلومتر کوریولیس تاک که قرار هست جرم گاز در آن دیسپنسرها اندازه‌گیری شود، فعالیتی را شروع کرده‌ایم که در شرف ساخت است.

می‌توانیم گاز را به عنوان سوخت ملی معرفی کنیم/ به زودی آمار خودروهای دوگانه‌سوز به 6 میلیون خواهد رسید/ برای CNG بازار سیاه درست شده است

324 نقطه در تهران برای ساخت جایگاه معرفی کرده‌ایم

معاون مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه کارمزد جایگاه‌های خصوصی را محاسبه کرده‌ایم،‌ گفت:  با توجه به پرداخت سود به سپرده گذاران در ایران،‌ عمدتا مردم سرمایه های خود را در بانک‌ها نگه‌داری می‌کنند؛ در این راستا اگر کمپرسوری خریداری شود و آن ده ساعت کار کند بازگشت سود آن 32 درصد خواهد بود این در حالی است که اگر همین پول را در بانک بگذارم 18 درصد سود به من برمیگرداند. بنابراین به سمت جایگاه‌های کوچک مقیاس رفتیم.

قاسمی ده‌چشمه با اشاره به اهمیت انتخاب زمین برای احداث جایگاه گفت: 324 نقطه در تهران برای ساخت جایگاه معرفی شده است. در حال حاضر بیش از 260 جایگاه وجود دارد.اگر 324 نقطه کوچک مقیاس اضافه شود و در شهرهای بزرگ ما نیز همین مقدار کمپرسور اضافه شود، در آن صورت است که می‌توان گفت گاز سوخت ملی می‌شود.

ایران تنها کشور تولید کننده مخزن‌های تیپ 4 کامپوزیت در دنیا است

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرماییCNG  استان تهران با بیان اینکه اگر توانمندی و ظرفیت امروز صنعت CNG را ببینیم به آینده دلبستگی بهتری پیدا خواهیم کرد، گفت: در این‌صورت در آینده می‌توانیم به این صنعت به عنوان پاشنه آشیل تامین سوخت حامل‌های انرژی اصلی  فکر کنیم. ما در حال حاضر از 5 حلقه زنجیره اصلی صنعت CNG  به عنوان کشوری که  از تمامی  این  پازل استفاده کرده، بهره‌مند هستیم. با توجه به آمارها، مراکز تست سیلندر، مراکز بازرسی و کارگاه‌های خدمات فروش و شرکت‌های  بازرسی که در این حوزه فعالیت دارند، در خدمت صنعت CNG هستند  و این یک توفیق اجباری برای کشور است.

دادرس تصریح کرد: در حال حاضر 4.5 میلیون خودرو در کشور وجود دارد که در آینده به مرز 6 میلیون دستگاه خواهد رسید. 2500 جایگاه با ظرفیت بالا و بیش از 35 هزار کیلومتر شبکه اصلی خط لوله گاز در کشور وجود دارد که یک شاهرگ حیاتی اصلی بوده و به عنوان شاخص ظرفیت توسعه کشورها تلقی می‌شود.  

وی ادامه داد: بیش از 360 هزار شبکه مویرگی تغذیه و تامین گاز وجود دارد. 4 کارخانه کمپرسورساز در کشور با ظرفیت بسیار بالایی فعالیت می‌کنند که به نوبه خود در دنیا بی‌نظیر است و نشان می‌دهد در ایران پایه‌های توسعه در 5 حلقه زنجیره صنعت CNG رشد کرده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه تحریم ها باعث شده در این صنعت به خودکفایی رسیده و بومی سازی انجام شود و می‌توان ادعا کرد که در آینده  به یکی از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و محصولات تبدیل شویم. همچنین ایران تنها کشور تولیدکننده مخزن‌های تیپ 4 کامپوزیت در سایزهای مختلف بوده که باعث افتخار کشور است.

دادرس با اشاره به ای ان جی روی مخازن سیلندر تیپ 4 کامپوزیت، ادامه داد: اگر ساخت آن با پژوهشگاه صنعت نفت به همت شرکت رادصانع آتی، به مرحله عملیاتی برسد، میتواند 2.5 برابر پیمایش جاده‌ای CNG ها، را افزایش بدهد. 

وی با بیان اینکه آمار کلیدی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بزرگ صنعت CNG  در کشور داریم، گفت:  در حال حاضر در بخش خصوصی و دولتی بیش از 8 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و 6 هزار و 500 میلیارد نیز به آن در حال اضافه شدن است و با توجه به اینکه در آینده این موضوع به صورت تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد، بیش از 120 هزار نفر شاغل مستقیم و 90 هزار نفر شاغل غیرمستقیم نیز ایجاد خواهد شد. توسعه صنعت CNG ،‌ در رفاه اجتماعی 4.5 میلیون سرپرست خانواری که خودروهای دوگانه سوز دارند، اثر می‌گذارد و این 4.5 میلیون خودرو معمولا سرپرست خانوارهای پرجمعیت هستند که 5 تا 6 نفر عضو خانواده دارند؛ یعنی بیست میلیون از جمعیت کشور را تحت تاثیر مستقیم خود قرار می‌دهد و تحت تاثیر هزینه حمل و نقل مسافر و کالا امروزه با CNG است.

وی ادامه داد: ما باید به روزی برسیم که اگر بنزین به 5 هزار تومان برسد، اثری برای حمل و نقل مسافر و کالا نگذارد؛ زیرا سوخت اصلی  کشور آن زمان گاز است. به روزی خواهیم رسید که حتی اگر گاز را با قیمت کمی پایین بیاوریم یا فراوانی آن را بیشتر کنیم،  بتوانیم قیمت هزینه حمل و نقل مسافر و کالا را پایین بیاوریم.

می‌توانیم گاز را به عنوان سوخت ملی معرفی کنیم/ به زودی آمار خودروهای دوگانه‌سوز به 6 میلیون خواهد رسید/ برای CNG بازار سیاه درست شده است

قطعات استفاده شده در CNG، استاندارد هستند

رییس اتحادیه سوخت‌های جایگزین کشور با بیان اینکه سوخت CNG کاهش توانی را برای ماشین‌هایی که موتورشان بنزین سوزهستند ایجاد می‌کند؛ گفت: بالغ بر بیست سال است که این صنعت وارد کشور شده  و شاید به جرات می‌توان گفت دو برابر آن خارج از ایران استفاده می‌شود.

محمودیان ادامه داد: خوشبختانه مشکلاتی که وجود داشته مرتفع شده  و تکنولوژی‌هایی در اختیار است که اگر استفاده شود چینن موضوعی اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: در بازه زمانی 87 تا دو سال گذشته ورود نسل جدید از کیت‌ها در حوزه خودرویی تبدیل نشده بود. با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده از کیت‌های جدید استفاده می‌شود برای خودروها و بعضی از متقاضیانی که خودشان علاقمندان بودند از نسل سه و چهار استفاده کردند و بسیار راضی هستند.

محمودیان ادامه داد: سامانه ای را وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی کرده به آدرس irngv.ir که مردم می‌توانند وارد سایت شده و اطلاعات اولیه را وارد سامانه کرده و ثبت‌نام کنند. پیامکی برای متقاضی می‌آید که در داخل سامانه  مراکز مجازی که  که این‌کار را انجام می‌دهند، معرفی شده است و می‌توانند در این چرخه کارشان را انجام داده و خودروهای خود را زیر نظر متخصصین و بازرسان دوگانه‌سوز کنند.

وی در پایان گفت: قطعاتی که در سی ان جی استفاده می‌شود استاندارد هستند.

می‌توانیم گاز را به عنوان سوخت ملی معرفی کنیم/ به زودی آمار خودروهای دوگانه‌سوز به 6 میلیون خواهد رسید/ برای CNG بازار سیاه درست شده است

خودروهای جدید قابلیت CNG سوز شدن دارند

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرماییCNG استان تهران در پایان گفت: مردم سی ان جی و ال پی جی را با یکدیگر اشتباه نگیرند. خیلی‌ها به مراکز مراجعه می‌کنند که خودرویشان را ال پی جی سوز کنند. بهتر است به سمت ال پی جی نروند چرا که اونا مسائل غیراستاندارد خودشون رو دارند.

دادرس اظهار کرد: امروزه خودروهای جدید مثل هیوندا و هوندا و تویوتا و ... با نسل‌های جدید کیتا  به راحتی قابلیت سی ان جی سوز شدن را دارند.  این کیت‌های جدید که آمده است با شتاب گاز، شتاب ماشین را در سربالایی  و  تعداد ظرفیت کم و زیاد  متناسب با آن هماهنگ می‌کند.

تنظیم کننده: فریبا کرمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز