خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفت‌وگو با ایلنا؛

نباید منازعات سیاسی را در دیپلماسی اقتصادی دخالت داد/ طرح‌های جدیدی برای بازار چین داریم

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۶۵۰

رئیس اتاق مشترک ایران و چین اظهار داشت: چین مبنای اقتصادی خود را در سال‌های اخیر و آینده، بر این قرار داده است که نرخ رشد واردات خود را دوبرابر صادرات کند. بنابراین امکان افزایش واردات کشور چین از این 2200 میلیارد دلار نیز وجود دارد. به همین دلیل یک بازار بالقوه برای ما است

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد امکان افزایش صادرات ایران به چین گفت: از 2200 میلیارد دلار واردات کشور چین 700 میلیارد دلار آن شامل کالاهایی است که امکان صادرات آن برای ما وجود دارد. یعنی اگر ما بتوانیم تنها 5 درصد آن را تامین کنیم، 35 میلیارد دلار می‌توانیم صادرات کالا به این کشور داشته باشیم و  باید به امکانات خود در این زمینه توجه کنیم.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که چین مبنای اقتصادی خود را در سال‌های اخیر و آینده، بر این قرار داده است که نرخ رشد واردات خود را دوبرابر صادرات کند. بنابراین امکان افزایش واردات کشور چین از این 2200 میلیارد دلار  نیز وجود دارد. به همین دلیل یک بازار بالقوه برای ما است، البته به فعل درآوردن آن نیازمند کار منظم، متنوع‌سازی کالاها و بازاریابی است.

حریری تصریح کرد: قرار بر این است که با همکاری سازمان توسعه تجارت، مطالعات میدانی انجام دهیم و برنامه‌هایی را نیز تدارک داده‌ایم تا حضور منظم‌تر و منسجم‌تر در بازار چین داشته باشیم به طوری که می‌توانیم در یک دوره 5 ساله صادرات غیرنفتی خود به چین را دوبرابر میزان فعلی افزایش دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به مشکلات نقل و انتقال پول و موانع بانکی در راستای مبادلات دو کشور گفت: به هر حال اینها موانع صادرات هستند اما این مشکلات به مفهوم توقف نبوده و صادرکنندگان ما توانسته‌اند راه‌هایی را بیابند. مضاف بر آن، با استفاده از سیستم‌هایی مانند تهاتر می‌توانیم بر ظرفیت صادرات بیفزاییم که نیازمند همکاری طرفین است تا موانع درونی و بیرونی صادرات را به صفر برسانیم.

وی افزود: در همین راستا قرار شده میز فرش طراحی شود و فعالین این حوزه موانع را بررسی و برطرف کنند تا بازار فرش ایران در چین گسترش دهند. البته با سایر تشکل‌ها و سازمان‌ها در زمینه توریسم، صنایع دستی و زعفران نیز برنامه‌هایی وجود دارد تا برای این بازار طرح‌های جدیدی داشته باشیم. نباید فراموش کرد که ظرفیت صادراتی که ما در حال حاضر داریم خیلی کمتر از آن چیزی است که در بازار چین وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی در مورد افزایش مبادلات با کشورهای آسیای میانه گفت: این کشورها هیچکدام بازارهای قوی نیستند. البته این به معنای صرفنظر کردن از آن نیست. امارات و عربستان در همسایگی ما چندبرابر این کشورها ظرفیت دارند منتها ما در شرایطی نیستیم که حتی بازارهای کوچک را فراموش کنیم و باید با برنامه‌ریزی بازارهای آفریقایی، آسیای میانه و جنوب شرق آسیا را در دسترس داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به ژاپن گفت: هراندازه فعالیت در عرصه دیپلماسی و رفت و آمد مقامات رسمی بیشتر باشد دریچه‌های بیشتری نیز گشوده خواهند شد که در نهایت به نفع جامعه ما است. نباید فراموش کرد در شرایطی که منابع ارزی کشور تحت فشار است این دیپلماسی می‌تواند در این راستا به کشور کمک کند، به همین دلیل دخالت منازعات سیاسی در این موضوع قطعا پسندیده نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز