خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت؛

بنزین تنها مقصر آلودگی هوا نیست/ سوخت ملی ایران گاز طبیعی است/ موتورسیکلت‌های غیراستاندارد 7 برابر خودروها آلودگی دارند

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۹۴۶

وزیر نفت با تاکید بر اینکه طرح جامعی برای آلودگی هوا باید اجرا شود، افزود: تنها مقصر آلودگی هوا، بنزین نیست چراکه در حال حاضر در تهران و بسیاری از کلانشهرها بنزین و گازوئیل یورو توزیع می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه امروز در حاشیه نکوداشت وزیر سابق جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران در ارتباط با نتایج حاصل از سهمیه‌بندی بنزین اظهار کرد: سهمیه‌بندی بنزین موجب کاهش 20 میلیون لیتری مصرف بنزین در کشور شده است.

وی ادامه داد: البته به اعتقاد ما این رقم ثابت نبوده و مشخص نیست تا کی ادامه پیدا خواهد کرد اما به طور قطع میزان صرفه‌جویی به این میزان باقی نخواهد ماند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه عمده بنزین حاصل از صرفه‌جویی صادر می‌شود، گفت: با سهمیه‌بندی بنزین شاهد افزایش تقاضا برای مصرف گاز CNG‌ بوده‌ایم که این موضوع برای ما دستاوردی ارزشمند به شمار می‌رود چراکه سوخت ملی ایران گاز طبیعی است.

زنگنه اضافه کرد: در همین ارتباط طرح اعطای 1500 میلیارد تومانی وام برای تبدیل سوخت خودروهای عمومی از بنزین به گازسوز در دست اقدام بوده و قراردادهای مربوط به آن بسته شده است.

وی درباره نحوه اجرای این طرح ادامه داد: در مرحله اول این طرح محدود به خودروهای عمومی بوده اما در مرحله بعد خودروهای غیرعمومی نیز شامل آن خواهند شد.

وزیر نفت یادآور شد: مصرف گاز نیز برای مردم در مقایسه با بنزین صرفه اقتصادی بیشتری دارد و اجرای این طرح علاوه بر صرفه‌جویی بنزین، به نفع مردم نیز می‌باشد.

زنگنه از توسعه و افزایش تعداد جایگاه‌های سوخت برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: در حال حاضر تا دو برابر مقدار مصرف گاز خودروها جایگاه CNG در کشور وجود دارد اما با این حال به دنبال ایجاد و توسعه جایگاه‌های جدید سوخت CNG هستیم.

وی تصریح کرد: درباره مصرف گاز LPG در خودروها نیز این طرح زمانی مطرح خواهد شد که مطمئن شویم کسپول گاز LPG به میزان کافی در اختیار خانوارهایی که به گاز شهری دسترسی ندارند، قرار دارد.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که چه میزان از آلودگی تهران و کلانشهرها مربوط به بنزین است، گفت: براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست سهم بنزین در آلودگی هوای تهران زیاد نیست. البته نوع بنزین مسئله آلودگی هوا نیست و موتورسیکلت‌های غیراستاندارد بیشترین تاثیر را در آلودگی هوای شهرها دارند.

به گفته زنگنه موتورسیکلت‌های غیراستاندارد به اندازه 7 برابر خودروها هوای شهرها را آلوده می‌کنند که تعداد آنها نیز بسیار زیاد است.

زنگنه با تاکید بر اینکه طرح جامع برای آلودگی هوا باید اجرا شود، افزود: تنها کیفیت بنزین در آلودگی هوا مطرح نیست چراکه در حال حاضر در تهران و بسیاری از کلانشهرها بنزین و گازوئیل یورو توزیع می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل و CNG ندارد، گفت: گازوئیل و CNG با قیمت سابق توزیع می‌شود و دولت برای افزایش قیمت آن برنامه‌ای ندارد درضمن در بودجه سال 99 نیز افزایش قیمت این سوخت‌ها دیده نشده است.

زنگنه تصریح کرد: خواست ما این است که فاصله قیمت بین CNG و بنزین زیاد باشد تا تمایل مردم برای گازسوز کردن خودروها بیشتر شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال افزایش سهمیه سوخت قایق‌های صیادی اظهار کرد: تعیین سهمیه در کارگروه متشکل از متخصصان صورت می‌گیرد اما به معنی تامین به اندازه تمام نیاز مصرف‌کنندگان نیست و پیشنهاد ما به قایق‌های صیادی گازسوز کردن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز