خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان هواشناسی در پاسخ به ایلنا:

هواشناسی آمریکا و اروپا امکان پیش‌بینی سیل فروردین را زودتر از پنج روز نداشتند/ پیش‌بینی هواشناسی نبود در گلستان هزار کشته می‌دادیم

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۴۰۹

رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت: هیچ الگوی اروپایی و آمریکایی نمی‌توانست 15 روز زودتر سیل فروردین امسال را پیش بینی کند و در این مورد تنها پنج الی سه روز زودتر می‌توانستیم این اتفاق را پیش بینی کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سحر تاجبخش در نشست خبری چهارمین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با بیان اینکه در تمام دنیا پیش بینی‌های هوا 75 درصد صحت دارند گفت: هر منطقه‌ای که توپوگرافی پیچیده‌ای داشته باشد پیش بینی هوا در آن منطقه سخت‌تر است.

وی تاکید کرد: ‌در بحث هواشناسی موضوع عدم قطعیت مطرح است گفت: ما باید عدم قطعیت را به صفر برسانیم.

رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت: اساسا در حوزه رخداد سیلاب‌ها داده‌های هواشناسی کافی نیست و در تمام دنیا از جمله آلمان پیش بینی هوا در مورد سیلاب هفت تا سه روز زودتر انجام می‌شود در ایران هم این موضوع سه روزه است.

تاجبخش تاکید داشت: در تمام هواشناسی‌ها وضعیت هوا با درصد اعلام می‌شود، گفت: نباید منطق علمی را در هواشناسی زیر پا گذاشت و این پیش بینی‌هایی که اعلام می‌شود بر طبق معادلات است.

وی تاکید کرد: اگر پیش بینی سازمان هواشناسی نبود در سیلاب گلستان بیش از هزار نفر کشته می‌دادیم.

تاجبخش تاکید کرد: منابع سازمان هواشناسی برای خرید تجهیزات در کل کشور کافی نیست بنابراین سازمان‌های هشدار سیل نسل چهارم را در برخی از مناطق نصب کردیم.

تاجبخش با اشاره به اعلام آخرین تغییرات اقلیمی جهان در سال 2020 گفت: آخرین گزارش مربوط به 2013 بوده و ما گزارش مرتبط با ایران را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده‌ایم.

تاجبخش ادامه داد: بررسی تغییر اقلیم بر اساس تولید گاز دی اکسید کربن است و در ایران هم داده و اطلاعاتی بر اساس این موضوع ارائه شده است با همین سناریو اگر تولید دی اکسید کربن را کاهش ندهیم تا سال 2060 در حالت خشکسالی باقی می‌مانیم و قطعا افزایش خشکسالی با افزایش تولید گاز دی اکلسید کربن ارتباط دارد.

وی ادامه داد: البته در ایران 11 سال متوالی خشکسالی را پشت سر گذاشتیم و آبهای زیرزمینی به حداقل رسیده بنابراین تا زمانی که آب‌های زیرزمینی تامین نشود این خشکسالی ادامه خواهد داشت.

تاجبخش در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه برخی از نهادها و دستگاه‌ها مدعی هستند که در رخداد سیل اخیر سازمان هواشناسی گزارش‌های متربط را در زمان مقرر به ما اعلام نکرده و دلیل خسارت بالا کوتاهی سازمان سازمان هواشناسی بوده است، گفت:‌ سیلاب فرودرین امسال از پدیده‌های حدی بود به این معنا که حداکثر 15 روز زودتر از این رخداد امکان پیش بینی آن را داشتیم.

وی تاکید کرد: طبیعی است امکان پیش بینی این رخداد در بلندمدت وجود نداشت و هیچ الگوی اروپایی و آمریکایی نمی‌توانست 15 روز زودتر سیل فرودین امسال را پیش بینی کند و در این مورد تنها پنج الی سه روز زودتر می‌توانستیم این اتفاق را پیش بینی کنیم.

تاجبخش ادامه داد: ما حداکثر 72 زودتر سیلاب فروردین اعلام کردیم و هشدارها و اطلاعیه‌ها به دو صورت استانی و ستادی به نهادهای مختلف ارائه شد.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: گزارش عملکرد سازمان هواشناسی در رخداد سیل فرودین ماه به کمیسیون عمران ارائه شده اما هنوز در صحن علنی قرائت نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز