خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران مطرح کرد:

ایجاد مناطق آزاد داده در ایران/ موتورهای جستجوگر بومی نیاز به بازبینی فنی دارد/ هرگاه دولت حق انتخاب مردم را محدود کند نتیجه عکس خواهد گرفت

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۳۲۶

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از ایجاد مناطق آزاد داده در ایران در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امیر ناظمی در نشست خبری اظهار داشت:  هر چند ٤٠ درصد از هزینه راه‌اندازی دیتا سنتر در کشور برای واردات تجهیزات صرف می‌شود و این به معنی خروج ارز از کشور است اما ٦٠ ارزش تولید به همراه خواهد داشت.

 وی ادامه داد: این ٦٠ درصد ارزش تولیدی ناشی از نیروی انسانی، نیروی متخصص و دانش است.

به اعتقاد ناظمی با این اوصاف ارزش نهفته دیتاسنتر در کشور بیش از هزینه آن است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشورهای منطقه جنوب غرب آسیا و کشورهای CIS خدمات میزبانی خود را از دیتا سنترهای کشورهای اروپایی و امریکایی تامین می‌کنند، افزود: ایران می‌تواند با ورود به آن بازار خوبی برای خود ایجاد کند و نیروی انسانی خود را به کار گیرد.

ناظمی درباره خدمات ارائه شده برای متقاضیان ایجاد دیتاسنتر، گفت: در زمینه تامین برق به نرخ صنعتی برای آن‌ها محاسبه خواهد شد اما برای دیتا سنترها هزینه ترافیک آن‌ها کمتر محاسبه می‌شود.

به اعتقاد ناظمی با این اوصاف اینکه ارزش نهفته دیتاسنتر در کشور بیش از هزینه آن است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قطع اینترنت نگرانی را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این حوزه ایجاد می‌کند، اظهار کرد: قاعدتا سرمایه گذاران به این مشکل فکر می‌کنند و برای آن‌ها دغدغه است، اما باید بگویم که این ریسک برای مراکز داده وجود ندارد و با این مشکل برخورد نخواهند کرد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه سخنان خود با پذیرش نمود ضعف‌های بسیار بالای موتورهای جستجو گر در زمان قطع اینترنت، اظهار کرد: ضعف‌های بسیار بالای موتورهای جستجوگر بومی نشان داد که نیاز به بازبینی فنی و همچنین سیاست‌گذاری درست در زمینه ایجاد دستاوردهای بومی داریم.

 ناظمی افزود: بزرگترین موانع رشد یک سرویس بومی نبود رقابت، دخالت دولت و شکل نگرفتن بازار است.

وی با اشاره به موفقیت برخی از سرویس‌های بومی مانند مسیریاب در زمان قطع اینترنت، اظهار کرد: تفاوت سیاست بین پیام رسان‌ها بومی و مسیریاب بوی نشان داد که هرگاه دولت بخواهد حق انتخاب مردم را تهدید و محدود کند نتیجه عکس خواهد گرفت.

دیتاسنترها رتبه بندی می‌شوند

معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در حال حاضر دیتاسنترهای موجود در کشور فاقد رتبه‌بندی استاندارد هستند، اظهار کرد: این موضوع موجب شده نهادهایی که قصد دارند از مراکز دیتاسنتر استفاده کنند درباره استاندارد داده‌های آنها اطمینان نداشته و امکان انتخاب بر اساس کیفیت نداشته باشند.

ناظمی ادامه داد: دیتاسنترها یکی از اجزای بسیار مهم زیرساخت فناوری اطلاعات کشور محسوب شده و با افزایش و گستردگی اطلاعات اهمیت آنها بیش از گذشته خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به مصوبات کمیسوین تنظیم مقررات رادیویی افزود: بر اساس این مصوبه استانداردسازی برای دیتاسنترها ضروری است و جزو موضوعاتی به شمار می‌رود که باید پیشتر به آن می‌پرداختیم.

ناظمی اضافه کرد: با استانداردسازی مراکز دیتاسنتر افرادی که سرمایه‌گذار هستند امکان استفاده از خدمات دولتی و تعرفه‌های تشویقی را پیدا خواهند کرد ضمن اینکه استانداردسازی دیتاسنترها می‌تواند داده‌های دقیقی را به سیاست‌گذارها و مدیران کشوری ارائه دهد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران یکی دیگر از مشکلاتی که با استانداردسازی دیتاسنتر مرتفع می‌شود را رفع مشکل پایداری ارائه خدمات و امنیت داده‌ها عنوان کرد و افزود: متشریان دولتی می‌توانند از این پس بدون هیچ دغدغه‌ای خدمات مربوط به امنیت داده‌ها را به صورت پایدار دریافت و مراکز معتبرتر را در این زمینه انتخاب کنند.

ناظمی با تاکید بر اینکه فقدان رتبه‌بندی می‌تواند موجب ایجاد مراکز داده غیراستاندارد شود، گفت: ایجاد مراکز داده‌های غیراستاندارد می‌تواند آسیب زیادی به زیرساخت‌های کشور وارد کند. به همین دلیل برخی از سازمان‌های دولتی اقدام ابه ایجاد مراکز داده خودشان کرده‌اند که این امر به بازار مراکز بخش خصوصی آسیب وارد کرده است.

معاون وزیر ارتباطات درباره ویژگی‌های رتبه‌بندی‌های در نظر گرفته شده برای دیتاسنترها اظهار کرد: این رتبه‌ها بر خلاف مجوز دولتی با دیدگاه سلبی نوشته شده به این ترتیب که مانع کار فردی که مجوز ندارد نخواهد شد اما شرکت‌هایی که رتبه بندی دریافت می‌ کنند از مشوق‌هایی که متفاوت با دیتاسنترهای دولتی و غیرمجاز هستند بهره‌مند می‌شوند.

ناظمی در تشریح بیشتر موارد تشویقی دیتاسنترهایی که رتبه دریافت می‌کنند گفت: جدولی تهیه کرده‌ایم که حدود 10 مورد تشویقی در آن لحاظ شده که مهمترین آنها استفاده از تسهیلات است در حالی که دیتاسنترهای فاقد رتبه‌بندی از این تسهیلات بهره‌مند نخواهند شد.

به گفته وی ارزیابی هر دیتاسنتر برای دریافت رتبه‌بندی سه ماه طول می‌کشد بر این اساس تخمین می‌زنیم اولین مرکزی که از رتبه‌بندی برخوردار شود شش ماه دیگر اعلام خواهد شد.

ناظمی با بیان اینکه برای رتبه بندی دیتاسنترها کارگروه تخصصی تشکیل داده‌ایم افزود: در این کارگروه نمایندگان بخش صنفی و مدنی حضور دارند به نحوی که شش عضو این کارگروه غیردولتی و پنج عضو توسط نهادهای مدنی انتخاب می‌شوند.

وی اضافه کرد: یادآور می‌شوم که در رتبه‌بندی‌های مذکور دیدگاه صفر و یک وجود ندارد به ارزیابی‌ها در چهار رتبه مختلف و بر اساس استانداردهای جهانی انجام خواهد شد.

ناظمی با بیان اینکه در ارزیابی دیتاسنترهای از آزمایش‌هیا خصوصی نیز بهره خواهیم برد گفت: ارزیابی را به آزمایشگاه خصوصی واگذار کردیم تا بر اساس دیدگاه کارشناسی‌تر استانداردها مورد بررسی و رتبه‌ها صادر شود.

تحقق دولت الکترونیک و شهر هوشمند نیاز به دیتاسنترهای استاندارد دارد

در ادامه نشست محمد باقر اثناعشری ریس نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان اینکه در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که هر روز صدها ترابایت دیتا تولید می‌شود اظهار کرد: این عدد در حال افزایش است به همین دلیل ذخیره‌سازی داده‌ها به صنعتی بزرگ در دنیا تبدیل شده به نحوی که در برخی از کشورها بخشی از تولید ناخالص داخلی آنها را در برمی‌گیرد.

وی افزود: در ایران با توجه به گام‌هایی که برای توسعه دولت الکترونیک و شهر هوشمند برداشته شده به شدت به ذخیره‌سازی داده‌ها و استانداردسازی دیتاسنترها نیازمند هستیم تا بتوانیم از داده‌ها که سرمایه مردم به حساب می‌آید نگهداری کنیم.

اثناعشری با تاکید بر اینکه رتبه‌بندی دیتاسنترها زمینه رقابت را ایجاد خواهد کرد افزود: رتبه‌بندی انگیزه رقابت بین دیتاسنترها را ایجاد می‌کند تا با افزایش قابلیت‌های خود به ارتقای رتبه بپردازند تا اطمینان و اعتماد مصرف‌کنندگان را جلب کنند.

وی ادامه داد: این رقابت همچنین موجب افزایش کیفیت و اصلاح ساختار خواهد شد که نتیجه آن بر افزایش کیفیت زیرساخت‌های داده‌های کشور خواهد بود.

رئیس سازمان نظام صنفی کل کشور افزود: انجام رتبه‌بندی را بر عهده سازمان فناوری اطلاعات دانست و گفت: اما دبیرخانه کارگروه تشکیل شده برای این کار در سازمان نظام صنفی کشور مستقر بوده تا علاوه بر تسهیل به امور بخش مهمی از کار را بر عهده بگیرد.

اثناعشری در پایان سخنان خود گفت: اهمیت دیتاسنترها و استانداردسازی آنها در کشور بسیار بالا بوده و لازم است هر چه سریعتر این اتفاق در کشور رخ دهد.

به گزارش ایلنا در پایان این نشست تفاهم‌نامه‌ای بین نظام صنفی یارانه‌ای کل کشور و سازمان فناوری اطلاعات ایران تحت عنوان «همکاری مشترک در حوزه مراکز داده» به امضای طرفین رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز