خبرگزاری کار ایران

سرپرست سازمان جنگل‌ها تاکید کرد؛

لزوم استفاده از فناوری‌های نوین برای حفاظت از منابع طبیعی

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۰۴۴

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای حفاظت از منابع طبیعی به لحاظ نیرو با مشکلاتی مواجه هستیم اما باید با استفاده از ابزارها و تکنولوژی نوین روز دنیا منابع طبیعی مدیریت شود.

به گزارش ایلنا به نقل از  وزارت جهاد کشاورزی، خسرو شهبازی در هجدهمین جلسه ستاد ملی مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی در جمع اعضای ستاد که عمدتاً مدیران مناطق شمالی و کارشناسان حوزه جنگل هستند، خاطرنشان کرد: جنگل شاکله اصلی سازمان جنگل‌هاست و نکته اساسی آن حفظ، احیا و توسعه است.

وی تصریح کرد: برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی با چالش‌هایی روبرو هستیم و حریق و قاچاق چوب از جمله عواملی هستند که مدیریت در این بخش را با مشکلاتی مواجه کرده‌اند.

سرپرست سازمان جنگل‌ها از دفتر مهندسی و مطالعات خواست در راهکارهای حفاظتی به دنبال طراحی سیستم و سامانه‌های هوشمند باشند تا حریق در جنگل قابل رصد شده و در زمینه پیشگیری از تخریب شاهد آلارم‌های هشدار دهنده در منابع طبیعی باشیم تا حفاظت از منابع طبیعی مورد توجه بیشتری قرار گیرد..

شمشادها به فراموشی سپرده نمی‌شوند

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این جلسه گفت: این سازمان تمام تلاش خود را برای شمشاد خواهد داشت و نمی‌گذارد این گونه باارزش جنگلی در شمال به فراموشی سپرده شود.

نوبخت شروع آفات شمشاد را از کشور آلمان در سال ۲۰۰۴ دانست و گفت: این آفات ابتدا آنجا پیدا شده است.

وی همچنین گفت: یک مرکز بذر شمشاد در ایستگاه کلوده آمل آماده شده است تا این گونه ارزشمند دوباره به زندگی اش ادامه دهد.

این مسوول افزود: موسسه تحقیقات، دانشگاه و مدیران و کارشناسان مناطق شمالی اقدامات قابل توجه ای برای احیای شمشاد ها انجام داغدند که جای تقدیر دارد.

نوبخت گفت: ادارات کل مناطق شمالی کشور باید ظرفیت خود را برا تولید نهال، قلمه و بذر بالا ببرند و اگرچه برای تامین اعتبارات در این بخش با مشکلاتی مواجه هستیم اما سعی داریم از اعتباراتی که برای توسعه فضای سبز و پوشش گیاهی وجود دارد در این بخش بهره مند شویم.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها همچنین اظهار داشت: کارشناسان فائو به موفقیت کارشناسان سازمان جنگل‌ها در اقدامات حفاظتی و مطالعاتی در این حوزه اذعان داشته و آن را امیدبخش خوانده‌اند.

نوبخت بیماری بلایت شمشاد را مقاوم و مبارزه با آن را سخت خواند و گفت: این درختان چندین مرحله نیازمند محلول‌پاشی می‌باشند.

همچنین در این نشست مجری طرح نجات شمشادها گزارشی جامع از وضعیت درختان شمشاد، میزان پیشرفت کار، شناسایی رویشگاه‌ها، بانک ژن و محلول‌پاشی در مناطق پایلوت در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان ارائه کرد.

یزدانفر آهنگران افزود: محلول‌ها با نظر و تاییدیه موسسه تحقیقات گیاهپزشکی انجام شده و اثرات بسیار خوبی در مناطق پایلوت داشته و آثار زنده‌مانی و جوانه‌زنی در آنها پیدا شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز