خبرگزاری کار ایران

زنگنه:

سهمیه‌بندی تاثیری در قاچاق سوخت ندارد/ میدان فرزاد را پتروپارس توسعه می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۸۸۴

وزیر نفت با بیان اینکه برای تثبیت مقدار صرفه‌جویی بنزین حاصل از سهمیه‌بندی باید چند ماه صبر کرد، گفت: سهمیه‌بندی تاثیری در قاچاق سوخت ندارد و آنچه در قاچاق تاثیر دارد، قیمت است.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه امروز (یکشنبه، ۲۴ آذرماه) در حاشیه امضای تفاهم‌نامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا استیضاحش به صحن رفته است، پاسخ داد: اطلاعی ندارم، اکنون اینجا هستم.

فعال بودن تمام جبهه‌های گازرسانی در سیستان و بلوچستان

وی درباره گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: گازرسانی به این استان و شهرهای خاش، زاهدان و سراوان فعال و شبکه داخلی زاهدان هم‌اکنون در حال توسعه است. برای خط ایرانشهر - چابهار - کنارک به دلیل مشکلات پیش‌آمده با پیمانکاران جدید قرارداد امضا شده و همه جبهه‌های گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان فعال است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان آخرین استانی است که از نعمت گاز بهره‌مند می‌شود، اظهار کرد: همه تلاشمان را برای گازرسانی در این استان انجام می‌دهیم و پس از گازرسانی شهرهای این استان، گازرسانی به روستاهای آن نیز انجام خواهد شد.

زنگنه درباره احتمال افزایش سهمیه بنزین استان سیستان و بلوچستان هم پاسخ داد: هنوز درباره این موضوع درخواستی نشده است، ضمن اینکه هر تغییری در این زمینه (تغییر سهمیه‌ بنزین) باید در دولت تصویب شود، زیرا دولت سهمیه‌ها را تصویب کرده است و ما  تنها مجری هستیم.

تخصیص قابل‌توجه ال‌پی‌جی به استان‌ها

وزیر نفت درباره مشکل ایجادشده در تخصیص سهمیه گاز مایع (ال‌پی‌جی) در استان سیستان و بلوچستان هم گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، رقم قابل‌توجهی را بیش از نیاز استان‌هایی که از ال‌پی‌جی استفاده می‌کنند، به شرکت‌های توزیع‌کننده تحویل داده است و توزیع‌کنندگان نیز اعلام می‌کنند همه آن میان مردم توزیع می‌شود، اما مشکل این است این کپسول‌ها به دست مصرف‌کننده خانگی نمی‌رسد. پیش‌بینی ما این است که بخشی از آن به‌صورت غیرمجاز و خطرناک در خودروها مصرف می‌شود و بخشی هم ممکن است قاچاق شود.

وی با تاکید بر اینکه توزیع ال‌پی‌جی در همه جای کشور نسبت به پارسال بسیار بیشتر بوده است، تصریح کرد: تلاشمان این است با پیاده کردن سیستمی، مطمئن شویم کپسول ال‌پی‌جی به دست خانوار برسد.

وزیر نفت درباره اینکه برای قیمت نفت‌گاز به استناد مندرجات تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۹ چه برنامه‌ای دارید، گفت: فعلا برنامه‌ای نداریم.

زنگنه درباره میدان گازی فرزاد بی هم اظهار کرد: بخش نخست توسعه این میدان که شامل انجام کار مهندسی، چاه اکتشافی و طراحی پایه می‌شود، تصویب شده و قرارداد آن با شرکت پتروپارس امضا شده و هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران نیز آن را تایید کرده است. بر این اساس قرار شد اجرای این پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۷۵ میلیون دلار از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران در مرحله نخست آغاز شود تا مصوبه شورای اقتصاد را بر مبنای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در قالب بیع متقابل یا آی‌پی‌سی دریافت کنیم.

وی درباره اینکه از ۲۲ میلیون لیتری که عنوان می‌شود از زمان اجرای سهمیه‌بندی در مصرف بنزین صرفه‌جویی شده است چه میزان آن مربوط به قاچاق می‌شود، توضیح داد: این عددی که درباره صرفه‌جویی بنزین پس از سهمیه‌بندی اعلام می‌شود عدد درستی است، اما باید به این موضوع دقت کنیم که برای ثبت رقم صرفه‌جویی باید چند ماه صبر کرد تا عدد آن تثبیت شود.

ویر نفت ادامه داد: هنوز نمی‌توان ادعا کرد رقم ۲۲ میلیون لیتری که از زمان اجرای سهمیه‌بندی صرفه‌جویی شده است تا پنج ماه آینده نیز همین رقم باقی بماند. هر تغییر قیمتی با شوک اولیه همراه است. برای نمونه، فروش بنزین ۳ هزار تومانی به دلیل اینکه هنوز سهمیه در کارت‌ها وجود دارد، بسیار کم است.

زنگنه تصریح کرد: عددی که برای رقم صرفه‌جویی بنزین عنوان می‌شود نسبت به‌ مدت مشابه است، اما بی‌شک می‌دانیم کاهش مصرف خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سهمیه بندی تاثیری در قاچاق ندارد و آنچه در قاچاق تاثیر دارد، قیمت است، تصریح کرد: قاچاق بنزین بر اساس اطلاعاتی که دارم بسیار کم است و قاچاق گازوئیل بیشتر است.

عرضه موفق فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی

زنگنه درباره وضع طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی اظهار کرد: قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی اکنون به‌طور کامل به پتروپارس واگذار شده و این شرکت دنبال اجرای این طرح است.

وی درباره عرضه نفت  خام و فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی اظهار کرد: در عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژ ی بسیار عملکرد موفقی داشتیم و هم‌اکنون عمده فرآورده‌های نفتی در  بورس به فروخته می‌شود، به‌تازگی هم مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران با ارسال نامه‌ای به بنده از این اقدام قدردانی کردند.  

وزیر نفت افزود: در زمینه فروش نفت‌خام و میعانات گازی در بورس انرژی با وجود آنکه هر ماه عرضه داشتیم، نتوانستیم فروش جدی داشته باشیم.  

زنگنه درباره اینکه آیا امکان معافیت نفتی ژاپن همزمان با سفر رئیس جمهوری به این کشور وجود دارد، اظهار کرد: این یک بحث سیاسی است، اما فکر می‌کنم اگر قرار باشد اتفاقی در زمینه معافیت نفتی بیفتد منوط به یک کشور نباشد.

وی درباره درخواست اخیر ایران از کره جنوبی برای دریافت بدهی خود از این کشور گفت: ما همیشه این درخواست را داشتیم و موضوع تازه‌ای نیست، در واقع هر کشوری که پول‌های ایران در آن قفل شده، باید آن را پرداخت کند و تنها مختص کره جنوبی نیست.

وزیر نفت درباره اینکه آیا در شرایط تحریم امیدی به بازگشت پول‌های ایران است، اظهار کرد: بانک مرکزی این موضوع را دنبال می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز