خبرگزاری کار ایران

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا در پاسخ به ایلنا:

سال گذشته ۴٠٠میلیارد تومان مالیات پرداختیم/ میعانات گازی ایران به دلیل تحریم‌، بر روی آبها سرگردان است/ وارد صنعت خودروسازی نمی‌شویم

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۳۲۱

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا گفت: انواع مالیات را طبق قانون می‌پردازیم این در حالی است که دولت به قرارگاه بدهی قابل توجهی دارد با تمام این‌ها از همان ابتدا مالیات را پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید محمد در  نشست خبری به مناسبت سی سالگی تأسیس قرارگاه با بیان اینکه براساس ماده ١۴٧ قانون اساسی نیروهای مسلح در زمان صلح حق ورود به احداث زیرساخت‌ها را دارند، گفت: با توجه به این قانون در سال آذر ۶٨ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تاسیس شد.

وی ادامه داد: در سال اول به بازسازی زیرساخت‌ها پس از وقوع جنگ در مناطق جنگ زده پرداختیم. در آن دوره یا باید به سمت استفاده از  ظرفیت شرکت‌های خارجی می‌رفتیم یا به توان داخل تکیه می‌کردیم که توانستیم با تجربه جنگ توانمندی‌های خود را شکوفا کنیم.

الگوآفرینی در اقتصاد مقاومتی را ادامه می‌دهیم

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با بیان اینکه فعالیت خود را با پروژه‌های کلان و سختی از جمله سدسازی مانند سد کرخه شروع کردیم، افزود: در دوره اول فعالیت‌ها به دنبال بازسازی کشور بودیم. دوره دوم فعالیت‌ها معطوف به توسعه زیرساخت‌ها شد و دوره سوم انحصارشکنی را آغاز کردیم. در حال حاضر هم بحث الگوآفرینی در اقتصاد مقاومتی را ادامه می‌دهیم.

محمد با تاکید بر اینکه به دنبال خودکفایی هستیم، گفت:تمام گرفتاری‌های کشور به دلیل عدم اجرای اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه در این شرایط ایران در دوره نوین برده‌داری به سر می‌برد، اظهار داشت:در اقتصاد مقاومتی رهبری تاکید بر کاهش خام فروشی دارند اما خام فروشی همچنان ادامه دارد و نکته این است که کشورهای خارجی مواد خام را از ایران می‌خرند و فرآورده‌های حاصل از آن را بسیار گران به ایران می‌فروشند که این استعمار است.

سال گذشته ۴٠٠ میلیارد تومان مالیات پرداختیم

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره میزان پرداخت مالیات این نهاد و اینکه از چه سالی مشمول پرداخت مالیات شده‌اند، گفت: انواع مالیات را طبق قانون می‌پردازیم این در حالی است که دولت به قرارگاه بدهی قابل توجهی دارد با تمام این‌ها از همان ابتدا مالیات را پرداخته‌ایم.

وی با بیان اینکه مالیات قرارگاه تا سال ٩۴تسویه شده و برای سال‌های ٩۵و ٩۶ هم قسط بندی شده است، افزود: سال گذشته ۴٠٠ میلیارد تومان مالیات پرداختیم.

سعید با اشاره به بحثی در قانون بودجه امسال مبنی بر اینکه شرکت‌ها بتوانند مطالبات خود از دولت را با بدهی‌های مالیاتی و بیمه تهاتر کنند، گفت: این موضوع در قانون بودجه آمده اما به اجرا نمی‌رسد چرا که دولت نمی‌خواهد درآمدهای مالیاتی کاهش یابد.

بیشتر از شرکت‌های بخش خصوصی مالیات می پردازیم

وی با بیان اینکه قرارگاه مر قانون در حوزه مالیات را رعایت می‌کند، افزود: بیشتر از شرکت‌های بخش خصوصی مالیات می پردازیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اظهار داشت: شرکت های قرارگاه از بدو تاسیس مالیات پرداخته‌اند.اما بخشی از قرارگاه تا سال ٩١معاف از پرداخت مالیات بود که پس از آن شروع به پرداخت انواع مالیات‌ها کردیم.

محمد با بیان اینکه بحث تکمیل زنجیره ارزش بسیار مهم است، گفت: دشمن برای تحریم بنزین در ایران برنامه‌ریزی کرده بود اما با توجه به عملیاتی شدن ستاره خلیج فارس و خودکفا شدن در بحث بنزین نتوانست در این زمینه موفق شود. در این حوزه کشور به توان داخلی اعتماد کرد و قرارگاه توانست جای شرکت‌های خارجی که با کوچکترین تکانه ایران را ترک کنند کشور را از وابستگی به واردات بنزین بی‌نیاز کند.

وی تاکید کرد: اگر دانش سدسازی، تونل‌سازی و سایر پروژه‌های عمرانی در کشور وجود نداشت به طور قطع امروز تمام این حوزه‌ها هم تحریم بودند.

اگر بار دیگر پالایشگاه خلیج فارس را بسازیم صد در صد آن ایرانی خواهد بود

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بیان اینکه 70 درصد تجهیزات و قطعات پروژه ستاره خلیج فارس ساخت داخل بوده است، گفت: اگر بخواهیم بار دیگر پالایشگاه خلیج فارس را بسازیم صد در صد آن ایرانی خواهد بود.

تمام لانسس‌های پارس جنوبی ایرانی شده‌اند/ توان ساخت ستاره خلیج فارس دوم صد در صد ایرانی را داریم

وی با اشاره به ورود قرارگاه به شش فاز پارس جنوبی اعم از فازهای 15، 16، 13، 22، 23 و 24 اظهار داشت: در حال حاضر تمام لاینسس‌های این پروژه ایرانی شده است و  با شرکت‌های بخش خصوصی در این پروژه همکاری بسیار خوبی داریم.

محمد با تاکید بر اینکه متاسفانه در بحث اقتصاد مقاومتی ضعف‌های زیادی داریم گفت: باید به این موضوعات رسیدگی شود و باید بتوانیم زنجیره ارزش را تکمیل کنیم.

ایران صاحب هفت درصد از ذخائر معادن دنیا/ استفاده تنها 3 دهم درصدی از این ذخائر

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های موجود در صنایع و معادن گفت: صنایع و معادن نفت دوم کشور هستند در حالی که ایران یک درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد اما هفت درصد ذخائر معادن معادل 57 میلیارد تن در عمق صد متری را داریم که شکوفایی همین ظرفیت ما را بی‌نیاز از درآمدهای نفتی می‌کند اما در حال حاضر تمام برداشت ما از این ذخائر تنها سه دهم درصد است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های چشم‌گیری در تولید فولاد و آ‌لومینیوم داریم، گفت: به رغم ظرفیت ایران در این حوزه تنها با تحریم یک قطعه کوچک، تولید در این حوزه به سختی انجام می‌شود بنابراین باید این گلوگاه‌های کشور شناسایی و هر چه سریعتر رفع شود.

مواد خام ایران را به ثمن بخس به خارجی‌ها می‌فروشند

محمد با تاکید بر اینکه در حال حاضر مواد خام را به ثمن بخس به خارجی‌ها می‌فروشیم، گفت: خام فروشی ضد اقتصاد مقاومتی است و قرارگاه در گام دوم انقلاب به دنبال اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی در حوزه ماموریت‌های خود است.

دولت دارایی‌های خود را برای رونق ساخت و ساز بفروشد

محمد با اشاره به دغدغه دولت در تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌های عمرانی گفت: دولت دارایی‌های بسیار زیادی دارد از سوی دیگر نقدینگی قابل توجهی در دست مردم است که همواره به سمت بازارهای کاذب هدایت می‌شود اما در یک ساز و کار مشخص این دارایی‌ها می‌تواند وارد پروژه‌های عمرانی شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ادامه داد: برای مثال وزارت نیرو در اکثر شهرهای بزرگ کشور دارای زمین‌های بسیار زیادی برای ساخت مخازن است به طور مثال در تهران در هفت تیر، در رسالت و غرب پایتخت زمین‌های وسیعی دارد که تنها یک دهم این اراضی برای احداث مخازن اشغال شده‌اند بنابراین این وزارتخانه می‌تواند باقی اراضی را به رونق پروژه‌های عمرانی اختصاص دهد.

وی افزود: در این صورت دولت می‌تواند بدون اتکا به بودجه و با واگذاری دارایی‌های خود پروژه‌های عمرانی را هم فعال کند و ساخت و ساز را رونق دهد.

محمد گفت: از سوی دیگر اگر مردم به این مجموعه اعتماد داشته باشند نقدینگی خود را وارد پروژه‌ها می‌کنند البته برای تحقق این امر سود بانکی باید تعدیل شود تا سود پروژه‌های عمرانی برای مردم جذاب‌تر باشد.

بهره‌برداری کامل از کنارگذر جنوبی تهران در سال آینده

محمد با بیان اینکه در ساخت پروژه‌های عمرانی از پول مردم استفاده می‌کنیم، گفت: پروژه کنارگذر جنوبی تهران با سهم 30-70 درصدی بین دولت و قرارگاه ساخته می‌شود و این پروژه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید البته قطعاتی از آن امسال بهره‌برداری می‌شود.

280 کیلومتر مترو در دست ساخت داریم/ افتتاح متروی هشتگرد در دیماه

محمد با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های مهم قرارگاه در بخش توسعه زیرساخت‌ها است، گفت: سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در پروژه‌های مترو، پل، ابنیه دنبال می‌کنیم و در بخش حمل و نقل عمومی ساخت 280 کیلومتر متر در کلانشهرهای مختلف را در دستور کار داریم.

فرمانده قرارگاه خانم الانبیا با اشاره به اختلاف‌های بین شهراری و دولت برای پرداخت سهم خود در ساخت مترو گفت: دعوای همیشگی بین دولت و شهرداری برای پرداخت سهم 50 درصدی در پروژه‌های مترویی وجود دارد و همواره گفته می‌شود دولت سهم 50 درصدی خود را نمی‌دهد بنابراین نقدینگی‌ها در این پروژه‌ها کافی نیست.

محمد همچنین درباره علت تاخیر در تحویل متروی هشتگرد گفت: کار قرارگاه در این پروژه به اتمام رسیده و تنها بحث پله برقی و سیگنالینگ این پروژه باقی مانده است و قرارگاه دیماه متروی هشتگرد به بهره‌برداری برسد.

چینی‌ها ایران را از طرح یک کمربندی یک جاده طرد کردند/ خط آهن چابهار – زاهدان را زودتر از خط گوادر وارد مدار می‌کنیم

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با اشاره به آخرین وضعیت دو پروژه خط آهن زاهدان – چابهار و آزادراه حرم تا حرم گفت: چابهار جزو طرح بین المللی یک کمربندی یک جاده است و چینی‌ها این طرح را تامین مالی می‌کنند اما اخیرا ایران از این طرح کنار گذاشته شد و مسیر جدیدی از بندر گوادر پاکستان تعریف کردند و سرمایه‌گذاری‌ها در این خط جدید انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کریدور ایران یعنی خط آهن زاهدان – چابهار باید زودتر از خط گوادر وارد مدار شود تا بتوانیم کریدور ایران را در دسترس قرار دهیم.

محمد تاکید کرد:‌ برای تسریع در اجرای کار با مجوز رهبری 300 میلیون یورو از صندق توسعه ملی به این پروژه اختصاص داده شد که طول این پروژه 720 کیلومتر در قالب 8 ایستگاه است و در حال حاضر این پروژه پیشرفت فیزیکی 50 درصدی دارد و زیرسازی آن کامل شده است.

محمد تاکید کرد:‌ به دنبال آن هستیم که این پروژه تا پایان سال 1400 به افتتاح برسد.

برای تامین منابع مالی به سمت فروش اوراق منفعت رفته‌ایم

 فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا درباره پروژه آزادراه حرم تا حرم گفت: ‌این پروژه حدافاصل حرم حضرت معصومه تا حرم امام رضا است که در بخش اول تا گرمسار افتتاح شده و زیر ترافیک رفته است قطعات این پروژه اولویتبندی شده است و منابع مورد نیاز برای ساخت آن از محل پرداخت مطالبات‌مان است که متاسفانه معوق شده بنابراین برای تامین منابع مالی به سمت فروش اوراق منفعت رفته‌ایم.

وی با اشاره به سهم قرارگاه در بودجه اظهار داشت: قرارگاه ردیف بودجه دارد که هر ساله حدود 10 هزار میلیارد تومان برای قرارگاه در نظر گرفته می‌شود و تمام دریافتی‌ها از ردیف اقتصادی خزانه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: قرارگاه پیمانکاری است که طرف قرارداد آن عمدتا دولت است. البته در بخش‌هایی هم پروژه‌های مالکیتی داریم اما عموم پروژه‌های ما با دولت است.

وی با اشاره به سایر محل‌های تامین منابع قرارگاه اظهار داشت: در حوزه تهاتر عملکرد خوبی داریم. بابت بدهی‌هایی که دولت به قرارگاه دارد، ملک و اوراق دریافت می‌کنیم البته این اوراق با نرخ تنزیل 30 درصدی به فروش می‌رود.

سهم 10 هزار میلیارد تومانی قرارگاه از بودجه

محمد با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم کمبود منابع مالی پروژه‌ها را متوقف کند، گفت: بارها دست به فروش ساختمان‌هایمان زدیم تا منابع حاصل از آن را وارد پروژه‌ها کنیم. قرارگاه به غیر از نیروهای پیمانکاری شرکت‌های بخش خصوصی، 200 هزار نیروی انسانی دارد که باید با اجرای این پروژه‌ها حقوق کارکنان را پرداخت کنیم.

دولت پروژه سیراف را در اولویت فاز چهارم ستاره خلیج فارس می‌داند/ میعانات گازی ایران به دلیل تحریم‌، بر روی آبها سرگردان مانده است

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا با اشاره خط انتقال گاز به عمان گفت: یکی از راه‌هایی که کشورمان را در برابر تحریم‌ها بیمه می‌کند بحث ارتباط با همسایگان است. در حال حاضر خط گازی ایران به عراق باعث شده این کشور نتواند وارد بحث تحریم‌ها شود. بنابراین برای پیشبرد اهداف‌مان باید همکاری‌های منطقه‌ای از جمله انتقال آب، برق و گاز را به اجرا برسانیم.

وی اظهار داشت: یکی از این پروژه‌ها هم خط انتقال گاز به عمان است که در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته اما هنوز تصمیمی برای آن اتخاذ نشده است.

محمد با اشاره به اجرای فاز چهارم ستاره خلیج فارس گفت: اجرای فاز چهارم به قرارگاه ابلاغ شده و این فاز از پالایشگاه پیشرفت فیزیکی 20 درصدی دارد اما اولویت دولت احداث پروژه سیراف است که البته از نظر ما فاز چهارم ستاره خلیج فارس باید در اولویت باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر گاز استحصال می‌شود اما صادرات میعانات گازی تحریم است و به همین دلیل تولیدات ایران در آبها سرگردان مانده است. بنابراین باید بحث میعانات گازی را در اولویت قرار دهیم.

وی تاکید کرد: فاز چهارم خلیج فارس ظرفیت تولید 120 هزار بشکه را دارد و زیرساخت‌های آن آماده است و می‌توان با سرمایه‌گذاری 120 هزار یورویی، این فاز را به مدار آورد اما پروژه سیراف پنج سال زمان می‌برد تا زیرساخت‌های آن آماده شود.

وارد مسکن مهر نشدیم

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا تا به امروز وارد پروژه مسکن مهر نشدیم، گفت: دولت درخواستی از قرارگاه بابت ورود به پروژه مسکن مهر نداشت اما درباره پروژه مسکن ملی مذاکراتی با وزارت راه و شهرسازی آغاز شده و در بررسی راهکارها برای حضور در این پروژه هستیم.

دارایی‌های تهاترشده با مطالبات را نگه نمی‌داریم

محمد اظهار داشت: بابت مطالباتمان از دولت دارایی‌هایی را تهاتر می‌کنیم اما این دارایی‌ها از جمله ملک و اوراق را نزد خود نگه نمی‌داریم و سریعا آن را تبدیل به نقدینگی می‌کنیم.

وی افزود: شاید این سوال پیش آید که چرا دولت این دارایی‌ها را تبدیل به نقدینگی نمی‌کند و از آن محل بدهی‌هایش را تسویه نکرده است. دلیل این است که روش‌های نقد کردن دارایی‌ها برای دولت تابع شرایط سختی است اما ما می‌توانیم با انجام مزایده‌ها این دارایی‌ها را سریع‌تر تبدیل به نقدینگی کنیم و بدهی‌هایمان را به پیمانکاران بدهیم.

وارد خودروسازی نمی‌شویم/نیروهای مسلح برای خودروسازان قطعه می‌سازند

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای ورود به صنعت خودروسازی دارید، گفت: وارد صنعت خودروسازی نخواهیم شد چراکه خودروسازی صنعت پیچیده‌ای است و همواره باید با مشتریان در ارتباط باشد که این موضوع با ماموریت‌های قرارگاه سازگار نیست و باعث می‌شود ما از ماموریت‌هایمان فاصله بگیریم.

محمد ادامه داد: البته در جریان هستم که خودروسازان از نیروهای مسلح درخواست کمک کردند و بین این مجموعه و نیروهای مسلح برای ساخت قطعات و در حوزه تکنولوژی‌های جدید ارتباطاتی برقرار شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز