خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بزرگترین یوتیلیتی صنعت پتروشیمی خبرداد:

خسارت 5 هزار میلیاردی پتروشیمی‌ها به‌دلیل شکستگی لوله‌های آب/ پروژه اصلاح شبکه آب پتروشیمی‌ها کلید خورد

asdasd
کد خبر : ۸۴۴۷۲۱

مدیرعامل شرکت مبین انرژی به‌عنوان بزرگترین یوتیلیتی متمرکز صنعت پتروشیمی ایران با اشاره به عدم النفع زیان 5 هزار میلیاردی صنایع پترشویمی عسلویه به‌دلیل شکستگی لوله‌های جی آر پی انتقال آب اعلام کرد طرح جایگزینی لوله‌های فولادی به منظور توقف این زیان چند هزار میلیارد تومانی کلید خورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیرضا شمیم مدیرعامل پتروشیمی مبین انرژی خلیج فارس در حاشیه بازدید خبرنگاران از این مجتمع اظهار داشت: قبل از دهه 80 تمام پتروشیمی سطح کشور خودشان یوتیلیتی داشتند و این خود باعث شده بود که قیمت تمام شده در عسلویه و ماهشهر بیشتر افزایش یابد. از اوایل دهه 80 بنا شد که در عسلویه و ماهشهر یوتیلیتی متمرکز احداث شود که در این راستا با مبین انرژی خلیج فارس در عسلویه احداث شد.

وی افزود: در استاندارد بین المللی زمان که یوتیلیتی احداث می شود دوبرابر ظرفیت مصرف واحد تولیدی باید یوتیلیتی وجود داشته باشد .

شمیم با بیان اینکه 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مبین انرژی خلیج فارس است، تصریح کرد: شرکت‌هایی که مبین یوتیلیتی آنها را تامین می‌کند با حاشیه سود حساس 80 درصد کار می‌کند که اگر خودشان یوتیلیتی داشتند حاشیه سود این رقم نبود.

وی افزود: ما هر سال برای تعیین قیمت‌ها مشکل داشتیم اما در دو سال اخیر دستورالعملی برای قیمت‌گذاری محصولات یوتیلیتی از شورای رقابت ابلاغ شد و مشتریان نیز آن را پذیرفتند بنابراین برای سال آینده چالش قیمتی نخواهیم داشت به این ترتیب که از روش حسابداری مدرن استفاده شده همانند سودی که مشتریان حاصل می کنند داخل فرمول قرار داده می شود و یوتیلیتی هم دارای حاشیه سود خواهد بود.

شمیم با اشاره به حاشیه سود شرکت مبین از سال 94 تاکنون گفت: این شرکت از سال 94 تاکنون 51 تا 52 درصد سود داشته اما در حال حاضر این رقم به 65 درصد رسیده و حتی سال گذشته 69 درصد سود داشته و پیش‌بینی می‌شود این رقم برای سال آینده نیز محقق شود.

وی یادآور شد: فرمولی که شورای رقابت داده همیشه در همین محدوده حاشیه سود قرار خواهیم داشت چون فرمولی منطقی است. ارزشی که ما به مشتری می‌دهیم تداوم تولید است طبق قرارداد 25 ساله محصولات مورد نیاز مجتمع‌ها از جمله آب، بخار و گاز را می‌رسانیم اگر کم تاخیر داشته باشیم طبق بندی در همان قرارداد 25 ساله جریمه پرداخت می‌کنیم بنابراین برای این از پرداخت آن جریمه جلوگیری کنیم تداوم تولید ما مستمر است.

شمیم با بیان اینکه از بخش تولید پروژه‌هایی را تعریف کردیم، گفت: تمام واحدهای آب‌شیرین کن با صددرصد ظرفیت کار می‌کند. اقدام دیگر در این راستا بویلر 350 تنی است که در حال راه‌اندازی است و به ظرفیت اسمی تولید بخار اضافه کرد. بخش دیگر پساب صنعتی است که به ما ارسال می‌شود تاکنون 500 مترمکعب آب استحصال شده به دریا و یا فضای سبز می‌رفت که با تکنولوژی جدید این آب تبدیل به آب گران یا دی ان شده و به دریا ارسال نمی‌شود. پروژه دیگر در این زمینه واحد آب گیر است که از تکنولوژی لوله‌های جی آر پی به فلزی استفاده می‌شود. تاکنون لوله‌های جی آر پی 5 هزار میلیارد تومان به مشتریان ضرر وارد کرده بود بنابراین لوله‌هایی طراحی کردیم و 120 میلیارد تومان مناقصه برگزار کردیم که 25 آذرماه سال‌جاری کلنگ‌زنی می‌شود. با اجرای این پروژه که طی مدت شش‌ماه انجام می‌شود 5 شرکت مبین، زاگرس، پردیس، پارس و نوری قطعی آب نخواهند داشت.

مدیرعامل پتروشیمی مبین انرژی خلیج فارس با تاکید بر اینکه راه بهشت تداوم علسویه از این پروژه (تبدیل لوله‌های جی آر پی به فلزی ) می‌گذرد، گفت: تاکنون این لوله‌ها خسارت‌هایی به پتروشیمی‌ها وارد می‌کردند و باعث می‌شد کل واحدهای منطقه از سرویس خارج شوند. طوری‌که هر ساعت قطع آب 100 میلیون تومان ضرر مالی به دنبال داشت.

وی با اشاره به برنامه توسعه بازار در پتروشیمی مبین تصریح کرد: در این راستا با انجام مزایده هلدینگ در مهرماه 100 درصد سهام پتروشیمی آپادانا را خریدیم که پیش‌بینی می‌شود نیمه اول سال 1400 به طور کامل راه‌اندازی شود و به این ترتیب افزایش سود 1500 میلیارد تومانی از ناحیه توسعه بازار خواهیم داشت که به سود مبین اضافه می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز