خبرگزاری کار ایران

محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی معطل شیوه‌نامه و نرخ

asdasd
کد خبر : ۸۴۴۵۵۶

به گفته معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها کشور، امکان محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی هم‌اکنون از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در سامانه ایجاد شده است و شرکت مجری منتظر ابلاغ شیوه‌نامه و نرخ‌های پیمایشی است.

به گزارش ایلنا، در روزهای ابتدایی اجرایی شدن طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی در چهار آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان اعلام شده بود ابزارهای مورد نیاز برای محاسبه «پیمایشی» عوارض در این طرح تامین شده است تا از این پس ترددکننده‌ها در این چهار آزادراه مبلغ «عادلانه‌ای»را بر اساس میزان تردد انجام شده پرداخت کنند.

طرح محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی قرار بود با اصلاح سیستم فعلی، پرداخت عوارض را در آزادراه‌های تحت پوشش طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی منطقی‌تر و البته منصفانه‌تر ‌کند.

آن‌طور که مسؤلان شرکت مجری طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی گفته‌اند، در این طرح دوربین‌های تردد شمار به کمک دوربین‌های پلاک‌خوان نصب شده در ورودی‌ها و خروجی‌های هر آزادراه، محاسبه عوارض هر خودرو را بدون هیچ خطایی و به نسبت پیمایشی که در جاده انجام داده‌اند، امکانپذیر می‌کنند تا به عنوان مثال اگر تنها ده‌ کیلومتر در مسیر یک آزادراه رانندگی کرده‌ایم، به میزان همان ده کیلومتر، عوارض پرداخت کنیم.

پرداخت پیمایشی عوارض آزادراهی، شیوه منطقی تر و عادلانه تری از شیوه کنونی محاسبه عوارض است، چرا که در حال حاضر هرکسی وارد آزادراه می شود، باید عوارض کل مسیر را بپردازد اما با پیمایشی شدن محاسبه عوارض آزادراهی، هر وسیله نقلیه، فقط سهم خودش از پیمایش را پرداخت می کند و نیازی نیست عوارض پیمایش کل آزادراه پرداخت شود، به عنوان مثال اگر خودرویی ۱۰ کیلومتر تردد کرده باشد، مبلغ متناسب با آن را می پردازد و عوارض سراسر یک آزادراه از او دریافت نخواهد شد.

تاخیر در اجرای محاسبه پیمایشی عوارض در قطعه تهران-رباط‌کریم

بر همین اساس قرار بود محاسبه پیمایشی عوارض ابتدا در آزادراه «تهران-ساوه» به‌صورت آزمایشی اجرا می‌‌شود و پس از آن، در دیگر آزادراه‌های تحت پوشش این طرح نیز اجرایی شود و با آماده شدن زیرساخت‌های مورد نیاز برای محاسبه عوارض آزادراهی بر اساس «پیمایش» در قطعه تهران-رباط‌کریم از آزادراه «تهران-ساوه»، مبلغ عوارض در این آزادراه بر اساس میزان تردد محاسبه شود.

این درحالی است که با گذشت هشت ماه از اجرای طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی در چهار آزادراه و نصب و راه‌اندازی سیستم‌های مورد نیاز برای اجرای فرآیندهای هوشمند و کنترل‌های چند مرحله‌ای برای شناسایی، خوانش پلاک و محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی در این قطعه از آزادراه «تهران-ساوه» و دیگر آزادراه‌های تحت پوشش این طرح، همچنان فرقی نمی‌کند تا چه مسافتی می‌خواهیم از این آزادراه‌ها استفاده کنیم و از کدام خروجی بیرون می¬رویم، در هرحال باید مبلغ کامل عوارض آن آزادراه را پرداخت کنیم. این شیوه که چندان عادلانه هم نیست با پیمایشی شدن نحوه محاسبه حالتی عادلانه به خود خواهد گرفت و به همین دلیل انجام آن ضروری به نظر می رسد.

با این حال اما معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه درباره زمان اجرایی شدن امکان محاسبه پیمایشی عوارض می‌گوید: هم‌اکنون از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری امکانات مورد نیاز در سامانه ایجاد شده است و شرکت مجری منتظر ابلاغ شیوه‌نامه و نرخ‌های پیمایشی است و با عملیاتی شدن آن، مراتب را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

استفاده از هوش مصنوعی در طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی

جلال بهرامی تصریح کرد: طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی از قابلیت‌های پیشرفته و نیز هوش مصنوعی در شناسایی ترددها و محاسبه الکترونیکی عوارض آزادراهی از جمله همین محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی برخوردار است که این قابلیت‌ها امکان ارائه خدمات با کیفیت و پیشرفته¬ای را به ترددکننده‌ها میسر کرده است.

به گفته مسؤلان شرکت مجری طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی برای بالا بردن صحت و دقت سیستم جدید پرداخت عوارض آزادراهی، از نظر نرم‌افزاری تلاش‌ شده است تا از توان و خلاقیت داخلی استفاده شود و از نظر سخت‌افزاری نیز از‌ بهترین و قوی‌ترین امکانات برای خوانش پلاک و کلاس خودروها استفاده شده است و با این شیوه، دیگر هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند. چرا که همه فرآیندها به‌صورت سیستماتیک انجام می‌شود و خطای انسانی در آن دخیل نیست.

آنگونه که مسئولان وزارت راه در خرداد ماه امسال اعلام کرده بودند، با توجه به این که زیرساخت‌های مورد نیاز برای پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی فراهم شده است و طبق دستورات و پیگیری‌ها باید همه آزادراه‌های کشور به این سامانه متصل شوند، محاسبه پیمایشی عوارض در دیگر آزادراه‌ها نیز امکان پذیر خواهد شد.

امکان محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی یکی از برنامه‌هایی است که با اجرای طرح آنی رو ممکن شده است، چرا که دریافت الکترونیکی عوارض آزادراهی، مزایای فراوانی برای مالکان خودرو یا کاربران و نهادهای مرتبط با مدیریت آزادراه ها و راهداری به همراه دارد. چرا که این شیوه دریافت عوارض، هیچ شک و شبهه‌ای ندارد، همه فرآیندها به صورت سیستماتیک انجام می‌شود و خطای انسانی نیز در آن دخیل نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز