خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

تاثیر یک تا هشت درصدی فساد بر روی اقتصاد/ فساد باعث کاهش اعتماد عمومی شده است

asdasd
کد خبر : ۸۴۴۴۳۳

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ‌یکی از مشکلات اساسی که فساد به وجود می‌آورد این است که سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد عمومی به شدت کاهش پیدا می‌کند که این امر به سبب رانت و فساد و تجمل‌گرایی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پنجمین همایش مبارزه با فساد، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به گستردگی فساد در کشور و آثار اجتماعی آن گفت:‌ بالاتر از مشکلات اقتصادی و فرهنگی که امروز داریم آنچه که امروز جامعه ما را تهدید می‌کند سقوط اخلاق است. مسائل اقتصادی آنقدر برای ما مشکل‌آفرین نخواهد بود چه بسا که سقوط اخلاق مشکل‌ساز خواهد بود. متاسفانه روند حرکتی که امروز شاهد آن هستیم یک سیر نزولی را در این حوزه نشان می‌‌دهد. به طوری که داریم به وضع خطرناکی می‌رسیم. ما همان‌هایی هستیم که رفتار حاکم بر بازار برای خیلی از جوامع تحسین برانگیز بود، ما در کسب و کار انسان می‌ساختیم و به جامعه تحویل می‌دادیم اما اکنون به مرحه‌ای رسیدیم که قبح فساد ریخته است.

وی با اشاره به اینکه فساد یک تا 8 درصد بر روی رشد اقتصادی اثر منفی می‌گذارد گفت: ‌یکی از مشکلات اساسی که فساد به وجود می‌آورد این است که  سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد عمومی به شدت کاهش پیدا می‌کند که این امر به سبب رانت و فساد و تجمل‌گرایی است. شرایطی که فقر احساسی به جامعه تزریق می‌کند بسیار بدتر از فقر واقعی است. ما اگر زمینه فساد را از بین نبریم هر چقدر با آن مبارزه کنیم دوباره تولید می‌شود و مستضعفانه به این امر تا به امروز توجه نشده است.

وی در پایان تصریح کرد: فقط یک درصد مردم هستند که تحت هیچ شرایطی امکان ندارد فساد کنند و فقط یک درصد از مردم هستند که تحت هر شرایطی فساد خواهند کرد. پس 98 درصد جامعه آماده حرکت به سمت فساد و یا مخالفت آن هستند و این نشان می‌دهد که چقدر بستر مهم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز