خبرگزاری کار ایران

نوبخت:

گام نخست اصلاح ساختار بودجه برداشته شد/ پیش‌بینی رشد منفی ۶۸ درصدی درآمد فروش نفت و گاز/ سازمان مالیاتی از هیچ نهادی برای اخذ مالیات نمی‌گذرد/ ۲۰۰ هنرمند پردرآمد در کشورمان وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۸۴۴۳۷۶

رییس سازمان برنامه و بودجه گفـت: امسال گام نخست طرح اصلاح ساختار بودجه برداشته شده و شامل چهار محور و ۹ بسته است که این چهار محور مبتنی درآمدزایی پایدار ، هزینه‌های کارا، ارتقای ثبات توسعه و عدالت و اصلاحات در نظام بودجه‌ریزی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری تشریح لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: برنامه‌ای برای سال آینده تهیه کردیم که این بودجه برای اجرای برنامه‌های تدوین شده است.

بودجه‌ای مناسب با شرایط تحریم تدوین شده است

وی با بیان اینکه این بودجه برای سومین سال تحریم بزرگ اقتصادی تدوین شده است، گفت: برای سومین سال تحریم، بودجه‌ای مناسب با شرایط تهیه شده تا بدانیم چگونه منابع را برای این شرایط تسهیل کنیم.

معاون‌ رییس‌جمهور ادامه داد: روز گذشته لایحه بودجه با ۱۹جلد پیوست تقدیم مجلس شد. در این برنامه باید بدانیم تاثیر بودجه در زندگی مردم چیست و چگونه می‌تواند در این شرایط تحریمی به تسهیل زندگی‌ مردم کمک کند.

نیاز به دعا و کمک داریم تا آلام مردم را کاهش دهیم

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای قانون بودجه نیاز به دعا و کمک داریم تا بتوانیم آلام مردم عزیز را کاهش دهیم، گفت: بودجه کل کشور  ۴ ماموریت اصلی دارد که پیش بینی منابع ، برآورد مصارف، سیاست‌ها و‌اهداف دولت و کشور را شامل می‌شود.

نوبخت گفت: بودجه کشور شامل دو بخش است؛ بودجه عمومی و بودجه شرکت‌ها و‌موسسات انتفاعی دولت است که منابع عمومی بیش از ۴۸۴هزار میلیارد تومان است.

بودجه مبتنی بر چهار محور است

معاون رییس جمهور با تاکید بر  اینکه بودجه ۹۹ براساس طرح اصلاح ساختار بودجه تهیه شده گفت: امسال گام نخست آن در بودجه ۹۹ برداشته شده و شامل 4 محور و ۹ بسته است که چهار محور مبتنی درآمدزایی پایدار ،هزینه‌های کارا، ارتقای ثبات توسعه و عدالت و اصلاحات در نظام بودجه‌ریزی است.

وی افزود: بودجه تحریمی سال ۹۹ با استفاده از طرح اصلاح ساختار ارایه شده که مبتنی بر تحقق این ۴ماموریت است.

منابع عمومی رشد ۸ درصدی داشته است

نوبخت با بیان اینکه در بودجه ۹۹ سهم بودجه عمومی ۵۶۳ هزار میلیارد تومان است،گفت: رسانه‌ها بدانند بودجه عمومی ۴۸۴هزار میلیارد تومان نیست و درآمدهای اختصاصی به آن اضافه نمی‌شود. مجموع منابع عمومی کل هزار و ۹۸۰هزار میلیارد تومان است که سهم منابع عمومی ۴۸۴هزار و ۶۰۰میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته رشد ۸ درصدی دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به محل تامین بودجه عمومی اظهار داشت: سه محل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و‌ واگذاری دارایی‌های مالی تعیین شده است.

وی با بیان اینکه کشور را باید با درآمدها ا‌داره کنیم، گفت: باید بتوانیم سرمایه‌ها، دارایی‌ها و اوراق مالی دولت را به فروش برسانیم.

نوبخت ادامه داد: مالیات، حقوق گمرکی و سایر که شامل درآمد از سود شرکت‌های دولتی به دست می‌آید، مهم‌ترین محل‌های درآمد و تامین منابع بودجه محسوب می‌شوند.

درآمد حاصل از حقوق گمرک بیش از  ۲۰ هزار میلیارد تومان است

معاون رییس جمهور با بیان اینکه در سال آینده ۲۶۱ هزار میلیارد تومان درآمد از این محل‌های مذکور داشته باشیم، اظهار داشت: ۱۷۵ میلیارد تومان سهم مالیات در درآمدهای دولت است که رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال گذشته دارد. همچنین درامد حاصل از حقوق گمرک بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است که رشد منفی نسبت به بودجه ۹۸خواهد داشت.

وی افزود: درآمد دولت از محل سایر درآمدها هم حدود  ۶۶هزار میلیارد تومان است که تغییر چندانی نسبت به بودجه امسال ندارد.

رشد ۹ درصدی درآمدهای دولت در بودجه سال آینده

نوبخت ادامه داد:بنابراین درآمد ۲۶۱ هزار میلیارد تومانی دولت از این سه محل برای سال آینده نسبت به بودجه امسال رشد  ۹ درصدی خواهد داشت.

فروش نفت و گاز رشد منفی ۶۸ درصدی دارد

وی با اشاره محل‌های دیگر تامین منابع مالی گفت: در بخش واگذاری دارایی سرمایه‌ای بحث فروش نفت و گاز را داریم که درآمد آن ۴۸ هزار و ۳۰۰میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به بودجه امسال رشد منفی  ۶۸ درصدی دارد.

پیش بینی فروش یک میلیون بشکه‌ای نفت در سال ۹۹

این مقام مسوول افزود :همچنین میزان فروش نفت در روز در بودجه سال ۹۹ یک میلیون بشکه احتساب شده است که در بودجه امسال این عدد ۱.۵میلیون بشکه در روز بوده است.

درآمد ۲۲.۲۵ میلیارد دلاری از فروش نفت و گاز

معاون رییس جمهور ادامه داد: درآمدهای ارزی صادرات نفت  ۱۸.۲۵میلیارد دلار در سال آینده پیش بینی شده است و درامد حاصل از فروش گاز هم ۴میلیارد تومان در نظر گرفتیم. بنابراین جمع درآمدهای ارزی صادرات نفت و گاز ۲۲.۲۵ میلیارد دلار خواهد بود.

سهم صندوق توسعه ملی ۳۶درصد است

وی اظهار داشت:صندوق توسعه ملی سهم  ۳۶درصدی در این درآمدها دارد که سهم آن به ۸ میلیارد دلار می‌رسد. همچنین سهم شرکت نفت از این درامدها ۱۴.۵درصد معادل ۳.۲میلیارد دلار و سهم دولت ۴۹.۵ درصد یعنی ۱۱میلیارد دلار خواهد بود.

نوبخت با اشاره به استمرار دلار ۴۲۰۰ تومانی در بودجه گفت: قرار است همچنان کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین شوند تا بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها در بازارها وجود نداشته باشد.

افزایش قیمت بنزین گامی در راستای واقعی شدن قیمت بود

وی افزود: دیدیدم که در افزایش نرخ قیمت بنزین که در واقع گامی بود برای واقعی شدن قیمت‌ها بود، چه ادعاهایی برای افزایش قیمت‌ها به وجود آمد. حال برخی از کارشناسان بر این باور بودند باید نرخ دلار برای تامین کالاهای اساسی افزایش یابد اما ما موافق آن نبودیم چرا که بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها می‌شد.

معاون رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ریال فروش نفت و‌گاز به بخش عمران و‌ درآمدهای ارزی آن در بخش کالاهای اساسی استفاده خواهد شد.

درآمد ۴۹.۵ هزار میلیارد تومانی از مولدسازی دارایی‌ها و فروش اموال مازاد دولتی

نوبخت با اشاره منابع حاصل از مولدسازی دارایی ها و فروش اموال مازاد دولتی گفت: برای سال آینده ۴۹.۵ هزار میلیارد تومان درامد از این محل برای کشور پیش بینی شده است. همچنین منابع حاصل از واگذاری پروژه‌های عمرانی یک هزار میلیارد تومان است که تلاش می کنیم سقف این رقم را بالا ببریم.

کاهش ۳۸ درصدی منابع حاصل از واگذاری‌های سرمایه‌ای

رییس سازمان برنامه ادامه داد: مجموع منابع حاصل از واگذاری‌های سرمایه‌ای بالغ بر ۹۸.۸ هزار میلیارد تومان است که رشد آن نسبت به بودجه امسال حدود ۳۸ درصد کمتر است.

وی با بیان اینکه در سال آینده سقف فروش اوراق مالی ۸۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: مصوب فروش ۵۰ هزار میلیارد تومانی را داریم و برای سال آینده انتشار ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق را پیشنهاد داده‌ایم که البته باید پیشنهاد شود روش اوراق برای تامین منابع مالی یک روش رایج در دنیا است.

میزان فروش اوراق در سال آینده ۸۰ هزار میلیارد تومان است، نه ۱۲۴ هزار میلیارد تومان

وی تاکید کرد: رسانه‌ها بدانند میزان فروش اوراق در سال آینده ۱۲۴ هزار میلیارد تومان نیست و همان ۸۰ هزار میلیارد تومانی است که اعلام کرده‌ایم.

نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر فروش اوراق در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است، گفت: اهمیت انتشار و فروش اوراق این است که پول را از اقتصاد جمع می‌کند و دوباره همان پول را به اقتصاد برمی‌گرداند، بدون اینکه پول پرقدرتی به بازار و اقتصاد تزریق شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به پیش‌بینی مصارف عمومی در بودجه گفت: همانطور که منابع عمومی در بودجه سال آینده ۴۸۴.۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، میزان مصارف در سال آینده هم همین‌قدر است و در برابر درآمدها، اعتبارات هزینه‌ای، در برابر واگذاری‌ها تملک دارایی سرمایه‌ای و در برابر فروش اوراق مالی خرید اوراق سررسید شده را به عنوان مصارف عمومی در بودجه سال آینده داریم.

گام نخست اصلاح ساختار بودجه برداشته شد/ پیش‌بینی رشد منفی ۶۸ درصدی درآمد فروش نفت و گاز/ سازمان مالیاتی از هیچ نهادی برای اخذ مالیات نمی‌گذرد/ ۲۰۰ هنرمند پردرآمد در کشورمان وجود دارد

نوبخت با بیان اینکه میزان مصارف در بخش اعتبارات هزینه‌ای ۳۶۷.۲ هزار میلیارد تومان است، گفت: این رقم نسبت به بودجه امسال رشد ۴ درصدی دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه موضوعی در جامعه شکل گرفته مبنی بر اینکه افزایش بودجه عمرانی خوب و افزایش بودجه جاری امر نامناسبی است اما باید مردم بدانند که طبق قانون، هر سال افزایش هزینه‌های جاری به بودجه تحمیل می‌شود چراکه باید متناسب با نرخ تورم، حقوق و دستمزدها را افزایش دهیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به گروه‌هایی که بیشترین سهم را در مصارف در بودجه عمومی دارند، گفت: ۲۲ درصد از بودجه عمومی مربوط به امور رفاه اجتماعی می‌شود که قابل کاهش نیست. بخش دیگر آموزش و پژوهش است که سهم ۱۴.۲ درصدی در هزینه‌های جاری دارد. همچنین از مهمتر بودجه امور دفاعی و نظامی است که کاهش آن می‌تواند به امنیت کشور لطمه بزند و اساسا دشمن به دلیل واهمه‌ای که از قدرت نظامی و دفاعی ایران دارد، تحریم‌ها را به سمت اقتصاد هدایت کرده است.

رشد ۴ درصدی بودجه جاری در سال آینده

نوبخت ادامه داد: بودجه جاری کشور در سال ۹۹ رشد ۴ درصدی نسبت به بودجه ۹۸ دارد.

وی با اشاره به بودجه عمرانی در نظر گرفته شده برای سال آینده اظهار داشت: ۷۰.۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته‌ایم که این بودجه هم رشد ۵ درصدی نسبت به امسال خواهد داشت.

معاون رئیس جمهور افزود: تا به امروز توانسته‌ایم ۳۴ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی بودجه اختصاص دهیم که بخشی از آن به پیمانکاران اختصاص داده شده است و خوشبختانه پیمانکاران از دریافت اوراق هم استقبال کردند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: برای تملک دارایی‌های مالی سال آینده ۴۷ هزار میلیارد تومان اوراق از دور خارج می‌کنیم و این اوراق خریداری می‌شود بنابراین قرار نیست اوراق بر روی اوراق انباشت شود و اوراق‌های سررسید شده را از بازار جمع‌آوری خواهیم کرد.

اولین سیاست ما جبران کاهش ۱۵ درصدی کاهش قدرت خرید مردم است

نوبخت با اشاره به سیاست مصرف اعتبارات هزینه‌ای در بودجه ۹۹ گفت: اولین سیاست ما جبران متوسط ۱۵ درصدی کاهش قدرت خرید مردم است. همچنین ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای همسان‌سازی بازنشستگان و ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای رتبه‌بندی فرهنگیان در نظر گرفته‌ایم.

وی تاکید کرد: ۳۱ هزار میلیارد تومان برای حمایت معیشتی به ۶۰ میلیون نفر و ۴۳ هزار میلیارد تومان برای هدفمندسازی یارانه‌ها به ۷۸ میلیون نفر اختصاص می‌یابد.

استمرار پرداخت ۳ تا ۶ برابری مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی

این مقام مسئول با اشاره درباره سایر سیاست‌های مصرفی اعتبارات هزینه‌ای گفت: کاهش فقر مطلق را دنبال می‌کنیم که استمرار پرداخت ۳ تا ۶ برابری مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را خواهیم داشت.

نوبخت ادامه داد: همچنین اختصاص ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان برای اجرای برنامه‌های کاهش فقر مطلق را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد:‌ از دیگر سیاست‌های ما استمرار اجرای طرح تحول سلامت است که ۵۳۰۰ میلیارد تومان به این طرح در بودجه سال ۹۹ اختصاص یافته است.

نوبخت تاکید کرد: ‌از دیگر برنامه‌های ما در بودجه ۹۹ مهار تورم است که از دو روش عدم تامین هزینه‌ها با پول پرقدرت و عدم افزایش قیمت کالاها و خدمات دولتی به ویژه کالاهای اساسی و دارو با استمرار تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی دنبال می‌کنیم.

نوبخت در پاسخ به ایلنا: در مجموع ۴۹ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته‌ایم/ سازمان امور مالیاتی از  هیچ نهادی برای اخذ مالیات نمی‌گذرد

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه تا به امروز چقدر اوراق به فروش رفته است که برنامه افزایش ساخت فروش اوراق تا ۸۰ هزار میلیارد تومان را برای سال آینده در بودجه در نظر گرفته‌اید و قرار است چه اتفاقی در چند ماه آینده رخ دهد که ناگهانی مردم و پیمانکاران از خرید اوراق مالی دولت که تا گذشته به آنها تحمیل می‌شده، استقبال کنند، گفت: تا به امروز به صورت نقد فروش ۴۰۰۰ میلیارد تومان اوراق را داشتیم که در این هفته هم ۵۰۰۰ میلیارد تومان به فروش می‌رسد. تا به امروز توانسته‌ایم در مجموع ۴۹ هزار میلیارد تومان اوراق به فروش برسانیم اما تاکید می‌کنیم اصلا مشکلی با خرج‌کرد اوراق مالی دولت نداریم و بخشی از واگذاری این اوراق به صورت پرداخت و تسویه‌حساب با پیمانکاران خواهد بود.

نوبخت ادامه داد: برای سال آینده ۴۷ هزار میلیارد تومان پول نقد برای این اوراق در نظر گرفته‌ایم که ۱۱ هزار میلیارد تومان سود به آن اضافه می‌شود. ما نیاز نداریم که حتما اوراق را به صورت نقدی به فروش برسانیم، این اوراق سود دارند و حتما برای مردم می‌تواند جذاب باشد.

وی تاکید کرد: همانطور که دیدید بورس در سال گذشته رشد قابل توجه‌ای داشت و مردم وقتی شاهد رشد بازار سرمایه بودند، سرمایه خود را به این بازار هدایت کردند بنابراین از آنجایی که این اوراق هم ریسکی ندارد و با مزیت نسبی هم همراه است، می‌تواند محلی برای جذب سرمایه مردم و هدایت نقدینگی‌ها باشد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: ما این مجوز را به خزانه دادیم که از سرجمع اعتبارات بردارد تا ریسک خرید اوراق کاهش یابد.

نوبخت تاکید کرد: این یک سندی از دولت است که سود ۲۰ درصدی دارد و باید مردم از خدایشان باشد که بخواهند از این اسناد و اوراق استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اخذ مالیات از نهادهای حاکمیتی مانند آستان قدس رضوی اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی از هیچ‌کس و هیچ نهادی برای اخذ مالیات نمی‌گذرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره میزان افزایش دستمزد و حقوق کارکنان دولت در بودجه سال آینده اظهار داشت: قانون گفته است که باید متناسب با نرخ تورم، حقوق و دستمزد افزایش یابد نه اینکه مساوی با نرخ تورم، حقوق را بالا ببریم. پاسخ من برای میزان افزایش حقوق و دستمزد این است که واقعا بیشتر از این منابع نداشتیم که بخواهیم حقوق‌ها را به اندازه تورم بالا ببریم اما نرخ تورم هم در سال آینده کمتر خواهد بود.

نوبخت با اشاره به حذف برخی دهک‌های از یارانه نقدی و اضافه شدن تعدادی به حمایت‌های معیشتی گفت: امسال نسبت به حذف تعدادی از خانوارها از یارانه نقدی اقدام کردیم که واقعا حجم اعتراضات ارزش حذف یارانه‌ها را نداشت و همواره هم یک ثروتمندی را پیدا و معرفی می‌کنند که چرا این ثروتمند یارانه دریافت می‌کند و تعدادی از دریافت یارانه حذف شده‌اند؟ بنابراین تغییری در بودجه در این زمینه نداشتیم.

۲۰۰ هنرمند پردرآمد در کشورمان وجود دارد

وی درباره معافیت‌های مالیاتی هنرمندان اظهار داشت: سرجمع ۲۰۰ هزار نفر هنرمند در کشورمان داریم که اغلب آنها درآمد متوسط زیر ۲ میلیون تومان دارند و در نهایت ۲۰۰ هنرمند پردرآمد در کشورمان هستند که در این صورت نمی‌توان به خاطر وجود این ۲۰۰ هنرمند پردرآمد، سایر هنرمندان را که درآمد پایینی دارند، مکلف به پرداخت مالیات کرد.

معاون رئیس جمهور درباره میزان فروش نفت در حال حاضر و میزانی که در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده، گفت: اعداد و ارقامی مبنی بر فروش ۵۰۰ هزار بشکه در روز صحت ندارد و کل درآمد ما از فروش نفت در سال آینده ۴۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که سهم ۱۰ درصدی در تامین منابع بودجه را خواهد داشت و قطعا به سمتی پیش نمی‌رویم که دشمنان بخواهند با تحریم نفت، ما را تحت تاثیر قرار دهند و همانطور که دیدید در اوج تحریم‌ها توانستیم لایحه بودجه را سر وقت به مجلس تقدیم کنیم و نگذاشتیم تحریم‌ها تاثیری در بودجه بگذارد.

عملیات بازار باز از سال آینده اجرا می‌شود

نوبخت درباره شرط کارآمدی فروش اوراق مالی دولت گفت: باید همزمان با افزایش فروش اوراق مالی دولت بحث عملیاتی بازار باز را اجرا کنیم و قطعا از سال آینده عملیات باز به اجرا می‌رسد.

وی همچنین درباره دوسالانه بودن بودجه سال آینده گفت: وقتی گفتیم بودجه دو ساله می‌شود منظور این نبود که جزئیات بودجه ۱۴۰۰ هم با بودجه ۹۹ به مجلس ارائه شود بلکه ما بودجه را دوسالانه دیدیم یعنی بستری را پیش‌بینی کردیم که برنامه‌های سال ۱۴۰۰ هم در آن بستر قابل اجرا باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین با اشاره به کسر مالیات از حقوق کارمندان گفت: معافیت مالیاتی برای کارمندان در سال ۳۶ میلیون تومان و در ماه ۳ میلیون تومان است که این تخفیف مالیاتی به کارمندان داده می‌شود. امیدواریم در اصلاح لایحه بودجه بحث کاهش تخفیفات مالیاتی از موسسات اقتصادی هم به اجرا برسد تا بنگاه‌های تولیدی و کارمندان با فشار کمتری نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند.

نوبخت با اشاره به میزان پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده گفت: همانطور که گفته شد دلار دولتی برای کالاهای اساسی در بودجه آینده هم آمده است و پیش از تهیه بودجه از وزارتخانه‌های متعدد نسبت به ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی مذاکراتی شد و در نتیجه در مجموع ۱۰.۵ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است.

۸۵۰۰ تومان ارتباطی با سامانه نیمایی ندارد

وی درباره نرخ دلار ۸۵۰۰ تومان هم توضیح داد: این ۸۵۰۰ تومان ارتباطی با سامانه نیمایی و فعالیت بخش خصوصی ندارد که بخواهد مکانیزم عرضه و تقاضا برای تعیین نرخ در سامانه نیما را تحت تاثیر قرار دهد.

معاون رئیس جمهور درباره ارائه تسهیلات از صندوق توسعه ملی گفت: سهم ۳۶ درصدی یعنی ۸ میلیارد دلاری از درآمدهای نفتی دارد که طبق مصوبه ارائه شده ۱۶ میلیارد دلار از صندوق در سال آینده تسهیلات ارائه می‌شود.

دولت هیچ سهمی برای صداوسیما از صندوق توسعه ملی ندیده بود

نوبخت درباره خروج منابع از صندوق توسعه ملی برای صداوسیما در بودجه امسال (۹۸) گفت: در بودجه ۹۸ دولت هیچ سهمی را برای صداوسیما از صندوق توسعه ملی ندیده بود. این پیشنهاد مجلس بود که با اجازه رهبری مصوب شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز