خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

سوبسید ریالی داده شود/ ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه حذف شود/ کاهش سهم صندوق توسعه ملی تعجب‌آور است

asdasd
کد خبر : ۸۴۳۹۲۰

رئیس کنفدراسیون صادرات انرژی گفت: پیشنهاد این است که دلار نیما و تک نرخی در بودجه گنجانده شود و سوبسید به ریال داده شود.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره ملزومات اقتصاد بدون نفت اظهار داشت: ما در دوره گذار از اقتصاد بدون نفت به سر می‌بریم، بنابراین باید جایگزین درآمدی نفت را در بخش‌های مختلف تعریف کنیم و در بودجه‌ریزی قول دولت مبنی بر بودجه عملیاتی محقق شده و در چارچوب اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم ضمن اینکه در مصارف نیز باید تجدید نظر کنیم، از جمله اینکه هزینه‌ها مدیریت و هزینه‌های دولت کم شود.

وی افزود: دولت باید به سمت چابک سازی برود تا بتواند اقتصاد را غیرنفتی کند و منابع متقن و محکم جدید پیدا کند، مثلا باید ببینیم چقدر می‌توانیم از مالیات درآمد داشته باشیم بعلاوه اینکه نمی‌توانیم مالیات را افزایش دهیم زیرا اقتصاد ما در حال گذار است و فشارهای تحریم و تورم هم وجود دارد، بنابراین نمی‌توانیم منابع درآمدی را چند برابر کنیم و روی مردم فشار بیاوریم و یا درآمدی از عوارض بیشتر روی گمرک کسب کنیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات انرژی تاکید کرد: تا جایی که می‌توانیم باید توجه کنیم که فرصت‌هایی برای افزایش درآمدهای ناشی از صادرات غیر نفتی بیشتر شود، هر ظرفیتی که در کشور فعال است در بودجه شناسایی کرده و برای صادرات بیشتر محقق کنیم.

وی با بیان اینکه بودجه باید هدفمند و هوشمندانه نوشته شده و عملیاتی باشد، گفت: باید منبع جدید تعریف کرده و به سمت منابعی برویم که فرصت بوده و تاکنون از آنها استفاده نکرده‌ایم. همچنین باید روی مصارف تجدیدنظر کنیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم، در این صورت اهداف اقتصاد درونزا و برون‌نگر دو چندان محقق می‌شود.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر مردم به نوعی احساس کنند که می‌توانند در اقتصاد مشارکت کرده و درآمدشان بالا برود، نگران اموری مثل افزایش قیمت حامل‌های انرژی نمی‌شوند تورم را کسی نمی‌تواند کتمان کند، بسیاری از کسب و کارهایی که می‌توانند در آمد را بیشتر کنند، باید رونق یابند.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که در این بودجه باید به آن توجه شود اینکه رانت را کم کنیم، دلار 4200 تومانی در بودجه به معنای رانت است هر چند برای واردات دارو، گندم، گوشت و مرغ باشد، زیرا ممکن است به مقاصدی برود که منجر به کاهش قیمت این کالاها نشود. پیشنهاد این است که دلار نیما و تک نرخی در بودجه گنجانده شود و سوبسید به ریال داده شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات انرژی خاطرنشان کرد: تک نرخی بودن دلار در بودجه 99 یکی از خواست‌هایی است که باعث می‌شود رانت کم شود و هرچه بودجه به سمت کاهش رانت برود، فساد نیز کم شده و قدرت خرید مردم بالا می‌رود، در این صورت می‌توانیم قیمت حامل‌های انرژی را نیز بالا ببریم ولی اکنون بالا رفتن قیمت‌ها آسیب به دهک‌های پایین است.

وی یادآور شد: دولت باید این هنر را داشته باشد که از بین رفتن دارایی و سرمایه‌های مردم جلوگیری و آن  را تبدیل به ارزش افزوده کرده و به جیب مردم بازگرداند. در این صورت به درآمدهای دیگر غیر از مالیات می‌توان جواب مثبت داد در غیر این صورت با تردید و نگرانی انجام می‌شود.

صالحی به کاهش سهم صندوق توسعه ملی نیز اشاره و اظهار داشت: همانگونه که قانون اعلام کرده سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش و صادرات نفت است نه از محل استخراج، چه 4 میلیون و چه 600 هزار بشکه صادرات داشته باشیم سهم صندوق همان 20 درصد است. برای ما تعجب آور بود که سهم صندوق از 30 به 20 درصد کاهش یافت چرا که قرار بود هر ساله 3 درصد به سهم صندوق افزوده شود و اگر ادامه پیدا می‌کرد امروز این سهم به 40 درصد می‌رسید و می‌توانست به سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها اختصاص یافته و به عنوان سرمایه بین نسلی ذخیره شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز