خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

توافقنامه اعضای شورای حکام آب تا 2024 تصویب شد/ به دنبال افزایش سطح همکاری‌های آبی در منطقه‌ هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۴۲۷۱۶

رضا اردکانیان گفت: توافقنامه اعضای شورای حکام آب تا 2024 تصویب شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا اردکانیان در مراسم افتتاح دهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری با بیان اینکه تحقق اهداف این شورا مستلزم همکاری و همفکری همه اعضای آن است، اظهار داشت: همکاری و همفکری سایر اعضای این شورا کمک می‌کند اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده راحت‌تر محقق شود.

وی با اشاره به عضویت 30 کشور در این شورا افزود: سایر کشورها نیز مشارکت جدی باید داشته باشند.

وزیر نیرو با اشاره به تاسیس شورا در فوریه 2002 تصریح کرد: براساس توافق یونسکو و اعضای شورای حکام، توافق اولیه در سال 2002 انجام شد و کارها از 2007 مصوب شد.

وی با اشاره به فعالیت 18 ساله شورا خاطرنشان کرد: توافق شورا برای دور سوم تا سال 2024 تصویب شده است.

اردکانیان همچنین از حضور آذربایجان، ترکیه و سازمان‌های مختلف در مرحله سوم فعالیت شورا خبر داد و گفت: در دوره سوم فعالیت‌ها، اعضای شورای حکام، ایران، آذربایجان، بنگلادش، عراق، قرقیزستان، عمان، سوریه، تاجیکستان، مصر، ترکیه، سریلانکا و نیز بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی عضو حضور دارند که علاقه‌مند به عضویت و یا داشتن عضو ناظر در شورا هستند.

وی خاطرنشان کرد: شش مسئولیت به عنوان عملکردهای شورا شامل تصویب برنامه‌های میان‌مدت و درازمدت و تصویب برنامه‌های کالی سالانه شامل جدول کار و گزارش‌های سالانه، تصویب قوانین و مقررات و همچنین تصمیم‌گیری در زمینه سازمان‌های بین‌المللی و بررسی گزارش‌های مستقل حسابرسی دوره‌ای صورت‌حساب‌های مالی است.

وی ادامه داد: در سال 2002 نخستین جلسه در عمان برگزار شد و مسیر اجلاس تعیین و به دنبال آن در تهران جلسه‌ای را داشتیم و مقرر شده که این شوراش سالانه یک بار برگزار شود و مکان آن نیز بسته به علاقه اعضا قابل تغییر خواهد بود.

اردکانیان در ادامه با اشاره به فعالیت‌هایی که تاکنون از سوی شورا برگزار شده و تا پنج سال آینده نیز اجرایی خواهد بود، گفت: سه حوزه آموزش و ظرفیت‌سازی، انتقال فناوری و شبکه‌سازی از جمله فعالیت‌های اصلی هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه پروژه خوبی برای انتقال آب شرب در استان نیمروز افغانستان انجام داده‌ایم، افزود: این پروژه برای بازسازی شبکه‌های آبی افغانستان بوده است و ضمنا تاسیس مرکز تحقیقات آب در کابل برنامه‌ دیگری برای این حوزه آبریز است که تدوین شده است.

وزیر نیرو همچنین به دیگر برنامه‌های ظرفیت‌سازی و آموزشی در شورای حکام طی سال‌های گذشته اشاره و اظهار داشت: از زمان تاسیس تاکنون بیش از 30 هزار نفر در کشورهای مختلف آموزش دیده‌اند.

اردکانیان افزود: کارگاه‌های مربوط به ترویج مشارکت زنان در 2004 کارگاه الگوهای جدید در آبهای زیرزمینی در سال 2006 و کارگاه آب و رسانه‌ها در سال 2007 برگزار شده است. همچنین کارگاه مربوط به آب و رسانه به عنوان منشأ تاسیس برنامه جدیدی در سطح جهان بوده است.

وی در ادامه گفت: بنده زمانی که فعالیتم را به عنوان مدیر موسس دهه آب شروع کردم، برنامه‌های جهانی را در آژانس‌های بین‌الملل برای رسانه‌ها آماده کردیم که هر دو سال یک بار با مشارکت بیش از 2000 خبرنگار در آلمان برگزار می‌شود که نقش مهمی در اطلاع‌رسانی به عامه مردم خواهند داشت.

اردکانیان در ادامه اظهار داشت: از کشورها و پژوهشگاه‌های مختلف در سطح منطقه دعوت می‌کنیم که در حوزه مدیریت آب شهری و فاضلاب به ما کمک کنند.

رضا اردکانیان همچنین در حاشیه مراسم افتتاح دهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این مرکز جایگاهی برای همکاری آبی کشورهای منطقه بوده است، اظهار کرد: تاکنون این شورا با استقبال خوبی مواجه شده چراکه ما در منطقه خشکی هستیم؛ منطقه‌ای که در سالهای اخیر دچار جنگ‌هایی بوده و زیرساخت‌ها نیز تخریب شده است.

وی ادامه داد: شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری دوره جدید فعالیت خود را با حضور 16 کشور و 8 سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی در تهران آغاز کرده است.

اردکانی با تاکید بر اینکه ما در منطقه نیازمند کمک یکدیگر و اتکا به ظرفیت‌های منطقه هستیم، خاطرنشان کرد: انتقال دانش و تجربه از سایل نقاط دنیا و سرمایه‌گذاری‌های بیرونی نیز از جمله برنامه‌های ما که با هدف ظرفیت‌سازی، نیروی انسانی و انتقال تجربیات اجرایی می‌شود.

اردکانیان یادآور شد: از کشورهای منطقه و از سازمان‌های بین‌المللی و حتی کشورهای خارج از منطقه نیز که علاقه‌مند به کمک در این حوزه هستند دعوت به عمل می‌آوریم.

وی ادامه داد: کشورهایی مثل سوریه، تاجیکستان، عمان، عراق، ارمنستان، مصر، هند، سوئیس، آلمان، افغانستان و بنگلادش به این دعوت پاسخ مثبت داده و در این اجلاس شرکت کردند. همچنین سازمان‌هایی مثل سازمان بهداشت و برنامه و محیط زیست، سازمان ملل، بانک توسعه اسلامی و بخش خاورمیانه همکاریها و توسعه ژاپن نیز از جمله سازمان‌های شرکت‌کننده در این اجلاس هستند.

وزیر نیرو با اشاره به جلسات برگزار شده در صبح امروز تصریح کرد: صبح امروز بیشتر به اظهارنظرات اعضا اختصاص یافت و وارد موضوع نحوه همکاریها شدیم و در خصوص مرکز و جایگاهی برای گفت‌وگوها مذاکره کردیم و تمرکز ما روی بحث‌های آب و فاضلاب شهری است که پیشنهادها در این خصوص مورد بررسی قرار گرفت.

اردکانیان همچنین به پیشنهاد دولت تاجیکستان برای میزبانی اجلاس بعدی شورای حکام در سال 2020 اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه اواخر خرداد ماه سال آینده کنفرانس بین‌المللی دهه دوم آب در شهر دوشنبه برگزار می‌شود، نمایندگان این کشور پیشنهاد کردند که اجلاس دوم در این کشور برگزار شود.

وی همچنین گفت: دولت عمان نیز برای برگزاری کارگاه آموزشی در خصوص روشهای پیشرفته در مدیریت منابع آب در آسیا اعلام آمادگی کرده است.

وی بیان کرد: ما نیز در ایران در زمینه‌هایی که تخصص و امکانات خوبی داریم پیشنهادهای خوبی خواهیم داد و امیدواریم که این آغاز جدید فعالیت‌های این مرکز از سال جاری منجر به افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای در این حوزه باشد و بتوانیم فعالیت‌های مهندسی و تخصصی خود را در این زمینه نیز عرضه کنیم تا فضای بیشتری برای مهندسان و متخصصان ما در دیگر کشورها فراهم شود.

اردکانیان همچنین درباره مراحل قانونی اخذ وام برای احداث نیروگاه سیریک هرمزگان نیز گفت: در حال مذاکره با طرف روسی برای طی کردن مراحل دریافت وام 5 میلیارد دلاری برای پروژه‌های ایران از جمله نیروگاه سیریک هستیم.

وی افزود: در ارتباط با موضوع انرژی، در زمینه احداث نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک در هرمزگان مدرن کردن، بازتوانی و توسعه نیروگاه رامین اهواز و همچنین احداث نیروگاه برق‌آبی گتوند اولیا در خوزستان مباحثی شده است.

وزیر نیرو افزود: همچنین در حوزه ریلی، برقی کردن راه‌آهن اینچه‌برون- گرمسار و احداث راه‌آهن زاهدان – بیرجند مذاکراتی شده است و همچنین مشارکت در احداث بیش از 1000 واگن مترو انجام شده که در آینده در مورد آنها اعلام نظر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز