خبرگزاری کار ایران

تسهیل صدور روادید و سرمایه‌گذاری بخش‌ خصوصی ایران و قرقیزستان

asdasd
کد خبر : ۸۴۲۷۰۵

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پیوستن ایران به موافقتنامه اقتصادی اوراسیا گفت: سیاست کلی ایران در توسعه روابط تجاری، توجه به کشورهای همسایه و حاشیه خزر است.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی در دیدار با وزیر اقتصاد جمهوری قرقیزستان, اظهار کرد: در سفر اخیر به اجلاس تاشکند و دیداری که با حضور نخست وزیر قرقیزستان انجام شد، بر گسترش روابط دو طرف تاکید و در همین چارچوب، دیدار حاضر برای بررسی زمینه‌های همکاری های مشترک برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در تامین کالاهای مورد نیاز، هر دو طرف می‌توانند روی همکاری‌ها و ظرفیت‌های تولیدی یکدیگر حساب باز کرده و سطح مبادلات تجاری خود را بیش از پیش ارتقا ببخشند.

رحمانی تاکید کرد: دولت به ‌عنوان تسهیل گر در توسعه روابط عمل می‌کند و این بخش خصوصی و شرکت ها و همچنین افراد هستند که می‌توانند روابط اقتصادی را تثبیت کرده و آن را تقویت نمایند.

وی اضافه کرد: علاوه بر اهمیت تبادل هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاه های مشترک برای معرفی ظرفیت های موجود در دو کشور، ضرورت دارد خط پروازی مستقیمی میان ایران و قزقیزستان برقرار شود و در صدور روادید نیز سهولت بیشتری فرآهم آید.

رحمانی گفت: سرمایه‌گذاران ایرانی علاقه بسیاری برای گسترش روابط و همکاری‌ با کشورهای آسیای میانه دارند.

وی افزود: در قالب موافقتنامه ایران با اتحادیه اوراسیا که در حال حاضر به صورت ۳ ساله است، ۵۰۲ قلم کالا مشمول تعرفه ترجیحی از سوی کشورهای عضو و ۳۶۰ قلم کالا مشمول تعرفه ترجیحی از سوی ایران شده است که این اقلام بیشتر در حوزه تولیدات صنعتی و کشاورزی است و نیازمند اطلاع رسانی به تجار ۲ کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای افزایش همکاری ها وجود ندارد و باید بسترهای لازم و زیرساخت‌های مورد نیاز در راستای توسعه همکاری ها و بهره گیری بهینه از ظرفیت های موجود برای افزایش مبادلات تجاری دوطرف مهیا شود.

ضرورت افزایش تعاملات تجاری ایران و کشورهای عضو اوراسیا در ماه های آینده

در ادامه این نشست، سنجر موگانتبوف وزیر اقتصاد جمهوری قرقیزستان نیز بیان داشت: در خصوص برقراری پرواز مستقیم میان ایران و قرقیزستان و همچنین ایجاد تسهیلات لازم در صدور روادید برای بازرگانان ایرانی استقبال می کنیم و اقدات لازم را نیز در دستور کار قرار می دهیم.

وی ادامه داد: گسترش روابط تجاری دو طرف نیازمند یک هدف گذاری مشخص است که امیدوارم بر مبنای ظرفیت های موجود و همچنین کالاهای مورد نیاز دو کشور به حجم قابل قبولی در ماه های آینده برسد.

وزیر اقتصاد قرقیزستان خاطر نشان کرد: با توجه به پیوستن ایران به موافقتنامه تجاری اوراسیا، تعاملات تجاری ایران و کشورهای عضو باید به سطح مناسبی ارتقا یابد و ما نیز از افزایش همکاری ها در بخش های مختلف اقتصادی و تجاری حمایت ویژه خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز