خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو خبر داد:

توافق ایران و تاجیکستان برای استفاده از ارز ملی در تامین مالی پروژه‌ها/ مذاکره با آذربایجان برای احداث نیروگاه آبی خدآفرین

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۹۰۵

وزیر نیرو اعلام کرد: توسعه همکاری بانکی و بیمه و ارائه پیشنهاد برای استفاده از ارز ملی در تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها از جمله توافقات ایران و تاجیکستان بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم اختتامیه سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های فنی – اقتصادی و فرهنگی ایران و تاجیکستان که با حضور عثمان‌علی عثمان‌زاده وزیر انرژی و ذخائر آبی تاجیکستان برگزار شد، اظهار داشت: طی دو روز گذشته مذاکرات برای تنظیم توافقات و آماده‌سازی اسناد انجام شد اما کار هیات کارشناسی با پایان اجلاس تمام نشد بلکه مسئولیت سنگینی برای توسعه روابط و عملیاتی شدن توافقات بر عهده ما است.

وی با بیان اینکه اراده رهبران دو کشور تقویت روابط در تمام سطوح است خاطرنشان کرد: توسعه روابط همه‌جانبه با کشورهای اسلامی در صدر است و در این بین تاجیکستان جایگاه ویژه‌ای دارد. پیشرفت و موفقیت دولت و ملت تاجیکستان پیشرفت ایران است.

وزیر نیرو تصریح کرد:‌ آنچه بعد از این اجلاس و امضای یادداشت تفاهم باید مورد توجه قرار گیرد پیگیری و توجه برای عملیاتی شدن توافقات است مثل تشکیل کمیته مشترک فنی و بانکی و الزامات منابع مالی است.

وی اهم توافقات این اجلاس را در حوزه تجارت اقتصاد و بانک و بیمه عنوان کرد.

اردکانیان ادامه داد: توسعه همکاری بانکی و بیمه و ارائه پیشنهاد برای استفاده از ارز ملی در تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها از جمله توافقات بوده است. همچنین امضای توافقنامه همکاری بیمه، توسعه همکاری گمرک و تجاری، توسعه همکاری سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و معرفی فهرست مناقصات فنی و مهندسی، همکاری نقشه‌برداری، همکاری‌های معدنی از طریق همکاری در حوزه زمین‌شناسی، حمل و نقل و کشاورزی، ارتباطات، امضای توافقنامه برای را‌ه‌آهن ایران تاجیکستان و ترکیه، اجرای پروژه کریدور ریلی و منطقه‌ای. همچنین خط ریلی افغانستان ایران تاجیکستان است که نشستی در این خصوص طی سه ما ه آینده برگزار خواهد شد.

اردکانیان همچنین گفت: در حوزه انرژی توافقاتی با تاجیکستان برای ارتقای کارخانجات حوزه نفت و گاز حاصل شد همچنین توافق ارائه خدمات فنی و مهندسی در ساخت سامانه آب و فاضلاب توافق در زمینه صدور فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به تاجیکستان، مذاکرات در حوزه آموزش و پرورش، بازدید از مراکز فنی و مهندسی و نهادهای دانشگاهی برای گردشگری، همکاری در زمینه تبادل استاد و دانشجو و بورس تحصیلی در حوزه دادگستری نیز نشست مشترک جهت استرداد مجرمین ظرف دو ماه از جمله توافقات و مذاکرات صورت گرفته بوده است.

وی تاکید کرد: مجموع توافقات فصل جدیدی در توسعه روابط ایران و تاجیکستان است که امیدواریم با تلاش کمیته کارشناسی و همکاری دستگاه‌ها و نمایندگی های دو کشور شاهد تحقق بخش عمده این توافقات باشیم.

وی یادآور شد: به زودی میزبان رئیس جمهور تاجیکستان در تهران خواهیم بود که در عرصه‌های جدید و روابط اقتصادی دو کشور تصمیم‌گیری خواهد شد.

در ادامه این مراسم اردکانیان در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: اجلاس سیزدهم همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی تجاری، علمی با تاجیکستان در طی جلسه اخیر روسای جمهور دو کشور که در حاشیه اجلاس سیکا در شهر دوشنبه برگزار شده بود رخ داد و ما موفق شدیم هم مروری بر پروژه‌های در حال اجرا و هم مذاکراتی برای پروژه‌های جدید و همکاری‌های آتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: کمیته مشترکی شکل گرفت که سه ماه آ‌ینده جلسات آن برگزار می‌شود در بخش پولی و بانکی شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان مشکلاتی داشتند که با تفاهم بانک مرکزی دو کشور مشکلات رفع می‌شود.

وی ادامه داد: نیروگاه سنگ توده 2 که سراب بهره‌بردار آن است مشکلات مالی داشت که برای حل آن تصمیاتی اتخاذ شد همچنین همکاری مربوط به گردشگری، آ‌موزش و پرورش، تور علمی، تبادل هیات علمی دانشگاه نیز از جمله مباحث صورت گرفته بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت انرژی در آسیای میانه و ظرفیت تاجیکستان وامکان ایران برای تبادل انرژی برای تبدیل شدن به هاب انرژی گفت: ما ارتباطات خوبی با همسایگان داریم که برای تبدیل شدن به هاب انرژی مذاکرات خوبی صورت گرفت و در این زمینه با ازبکستان و افغانستان نیز نشست‌هایی خواهیم داشت و به دنبال این هستیم که امکان انتقال انرژی در تاجیکستان فراهم شود.

وی یادآور شد: همچنین بازدیدی برای وزیر تاجیکستان ترتیب داده شده که بتواند تصویر دقیقی از موسسات ایرانی و ظرفیت فنی و خدمات فنی و مهندسی داشته باشد و انتظار می‌رود شرکت‌های ایرانی نیز بتوانند در مناقصات حضور فعال داشته باشند.

وی همچنین گفت: در حوزه نفت و گاز توافقاتی حاصل شد و مقرر شد برای صدور خدمات فنی و مهندسی همکاری‌هایی صورت بگیرد.

وی همچنین به اجلاس شورای حکام مدیریت منطقه‌ای آب در روز پنجشنبه اشاره کرد و گفت: این اجلاس با حضور وزرای 15 کشور و 18 سازمان منطقه‌ای برگزار خواهد شد.

اردکانیان درباره تداوم همکاری‌های دو کشور در سایه تحریم و محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا نیز گفت: در راستای ناکارآمد بودن اعمال تحریم‌ها باید گفت که ما یکشنبه میزبان وزرای اتحادیه اوراسیا برای عملیاتی شدن موافقتنامه مشارکت ایران در این اتحادیه بوده‌ایم. دیروز و امروز وزیر انرژی تاجیکستان میهمان ایران بود، امروز و فردا دیداری با وزیر آذربایجان خواهیم داشت و در خصوص سنکرون کردن شبکه برق دو کشور و احداث نیروگاه آبی خدآفرین مذاکره خواهیم کرد. همچنین پنجشنبه میزبان 15 کشور منطقه‌ای با سازمان‌های بین المللی برای همکاری در زمینه آ‌ب هستیم.

وی ادامه داد: اگر تحریم نبود قطعا تا این حد به مسائل منطقه‌ای و همسایگان پرداخته نمی‌شد البته باید گفت آنچه در ارتباط منطقه‌ای صورت می‌گیرد با پایان تحریم‌ها متوقف نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مشارکت فعالانه با همسایگان جهت استفاده بهینه از منابع و امکانات تداوم خواهد داشت گفت: دنیا متوجه این تغییر و تحول و در روابط منطقه‌ای ایران شده و امیدواریم کشورهای همسایه قدر بدانند چرا که این همکاری‌ها از سوی مردم ایران نیز فراموش نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز