خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

حسابداران مراقبت ویژه نکنند، جامعه‌شان دچار سرطان می‌شود/ به دلیل تکرار حفره در گزارش‌ها، حسابرسان را مستمر تغییر می‌دهیم/ کاهش ۵۰ درصدی فساد با حضور حسابرس‌ داخلی

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۸۱۴

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر جامعه حسابداران و حسابرسان خود را به منافع سیاسی گره بزنند به طور قطع استقلال‌شان از بین خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرهاد دژپسند در مراسم گرامیداشت روز حسابدار با بیان اینکه همواره حلقه‌ مفقوده‌ای در جامعه تخصصی حس می‌شد که این حلقه مفقوده جامعه حسابداران هستند، گفت: تاکنون به نقش جامعه حسابداران در شفافیت و پاسخگویی و سالم‌سازی و حکمرانی خوب توجه لازم نشده است و این در حالی است که حسابداران و حسابرسان نقش بسیار پراهمیتی در این حوزه ها دارند.

وی ادامه داد: وقتی گاه‌گاهی از بروز نابسامانی‌ها و فسادهای مالی گزارش‌هایی داده می‌شود به این موضوع پی می‌بریم که این پدیده نامیمون به دلیل عدم توجه به جایگاه حسابداران در سلسله مراتب اداری است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اعتبار حسابداران گفت: در گزارش‌های حسابرسی اولین توجه ما به امضای آن حسابدار است که بر اساس اعتبار آن حسابرس یا حسابدار گزارش موجود را بررسی می‌کنیم. باید حسابداران از چنان اعتباری برخوردار باشند که با دیدن امضای آنها تردیدی در آن گزارش نداشته باشیم.

دژپسند با تاکید بر اینکه اولین لازمه استقلال این حرفه گفت: استقلال حرفه‌ای لزوما مواجهه با دولتی‌ها و رقبا نیست استقلال حرفه‌ای آن است که حسابداران و حسابرسان حرف حق را بگویند حتی اگر برخلاف منافع خود و هم‌صنفی‌های خود باشد.

وی تاکید کرد: اگر این جامعه خود را به منافع سیاسی گره بزنند به طور قطع این استقلال از بین خواهد رفت.

وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد: امضای یک حسابدار یا حسابرس آنچنان باید قوت داشته باشد که جای تاملی در آن گزارش نماند.

وی با بیان اینکه درخواست من از سازمان حسابرسی داشتن استقلال حرفه‌ای است، گفت: خوشبختانه این روحیه امروز در سازمان حسابرسی وجود دارد که  ذره‌ای از نظرات کارشناسی خود کوتاه نمی‌آیند و امربر وزیران و مدیران بالادستی نیست.

دژپسند ادامه داد: حرمت امامزاده را باید متولی داشته باشد و حرمت این جامعه حسابداران را هم باید خود افراد حفظ کنند.

وی با اشاره به لزوم حضور کمیته حسابرسی داخلی تاکید کرد: بنده می‌دانم وجود حسابرسی داخلی چطور می‌تواند معجزه‌ای در گزارشگری‌های مالی ایجاد کند البته عده‌ای وجود کمیته‌های حسابرسی داخلی را رقیب کاری خود می‌دانند اما این کمیته می‌تواند بسترساز نقش حسابرسان و حسابداران در سایر دستگاه‌ها باشند.

وزیر اقتصاد تا کید کرد: آمارهای مختلف نشان می‌دهد با حضور حسابرس‌های داخلی فساد در دستگاه‌ها تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند بنابراین باید از پویایی این کمیته و نهادینه شدن آن در دستگاه‌ها استقبال کرد.

وی با بیان اینکه گزارشگری مالی را به عنوان اجزای اجتناب ناپذیر حکمرانی خوب می‌دانیم گفت: هر چند از برخی از گزارش‌ها ابراز ناراحتی‌ می‌کنیم اما این ناراحتی به عملکرد خودمان در دستگاه‌ها برمی‌گردد و نه عملکرد حسابداران و حسابرسان.

وزیر اقتصاد تاکید کرد:‌ جامعه حسابداران و حسابرسان بدانند اگر از مراقبت ویژه این جامعه غافل شوند ممکن است مبتلا به سرطان شوند و این سرطان می‌تواند ما را زمین بزند و نشانه‌های آن هم افزایش پرونده‌های تخلف است.

وی افزود: ما به شما حسابداران به عنوان فرشته‌های نجات نگاه می‌کنیم و شما را دلسوز ، هشیار و عادل می‌دانیم.

دژپسند تاکید کرد: حسابداران باید جایگاهی مانند طبیبان داشته باشند طبیبان امین مردم هستند و حسابداران هم با تدوین گزارش‌های دقیق همین نقش را در جامعه ایفا می‌کنند.

دژپسند اظهار داشت: امروز وقتی حرف از فساد مالی زده می‌شود باید این حس مطالبه‌گری در مردم وجود داشته باشد که حتما از جامعه حسابداران به خوبی استفاده نشده که شاهد چنین فساد مالی هستیم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه متاسفانه در برخی از گزارش‌های مالیاتی حسابداران و حسابرسان حفره‌هایی می‌بینیم گفت: با توجه به تکرار وجود حفره در گزارش‌‌های حسابداران به شدت به دنبال این هستم که حسابرس‌های شرکت‌ها را دوره‌ای تغییر دهم.

دژپسند گفت: به امضای معتبر حسابداران و حسابرسان باور دارم اما وقتی اختلال در گزارش‌ها تکرار می‌شود نمی‌توان به این جریان اعتماد کرد بنابراین نسبت به تغییر مستمر حسابرسان اقدام می‌شود.

وی با انتقاد به برخی از اقدامات در جریان خصوصی‌سازی‌ها گفت: ما در ارزش‌گذاری‌ها به گروه قیمت‌گذاری اعتماد می‌کنیم و با اعتماد به این گروه بر تصمیم آنها تکیه می‌کنیم اما برای قیمت‌گذاری‌ها باید فسفر سوزاند و این اقدامی نیست که با دورکاری بتوان انجام داد.

وی با تاکید بر نقش حسابداران در بودجه‌ریزی کشور گفت: ما در حال گذار از بودجه سنتی به سمت بودجه عملیاتی هستیم و بهترین گروهی که می‌توانند در بودجه‌ریزی به ما کمک کنند حسابرسان و حسابداران هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز