خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنایع افغانستان در گفت‌وگو با ایلنا:

واردات افغانستان از ایران به ۲ میلیارد دلار رسید/ امیدی به تصویب درخواست کابل برای حذف تعرفه نیست/ تخلیه بار در بندرعباس، تاجران را دچار مشکل کرده است

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۵۲۲

رئیس انجمن صنایع افغانستان گفت: در هفته‌های اخیر تاجرانی که از طریق بانک به صورت رسمی پول به چین یا هند می‌فرستند و کالا خریداری می‌‌کنند به علت اینکه تخلیه بار در بندرعباس است و از آن مسیر ترانزیت می‌شود دچار مشکل شده‌اند.

پیمان سخی رئیس انجمن صنایع افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین روند تبادلات اقتصادی ایران و افغانستان گفت: روابط تجاری دو کشور مانند قبل است و خوشبختانه عوامل خارجی نتوانسته تاثیری بر روی آن بگذارد هرچند میزان تبادلات در نوسان است. اطلاعات و آمار گمرک افغانستان با گمرک ایران متفاوت است اما به طور قطع می‌توان گفت که افغانستان نزدیک به ۲ میلیارد دلار در سال از ایران واردات دارد.

وی در خصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر درخواست کابل برای حذف تعرفه برخی کالاها گفت: ما به تهران پیشنهاد دادیم که با توجه به اینکه محصول اول صادراتی افغانستان فرآورده‌های کشاورزی است تعرفه برخی محصولات حذف شود تا آنجا که ما اطلاع داریم این مسئله در حال بررسی است اما امیدی برای تصویب آن نداریم.

سخی در خصوص تاسیس بانک مشترک و یا افتتاح شعبه‌ای از بانک‌های افغانی به خصوص آریا بانک در ایران گفت: در خصوص تاسیس شعبه آریا بانک هنوز اتفاق خاصی صورت نگرفته است زیرا این کار پیچیدگی خاص خودش را دارد در حال حاضر تاجران افغانی از طریق صرافی پول را به فروشندگان ایرانی می‌رسانند و هیچ تبادل بانکی بین دو کشور وجود ندارد.

وی در خصوص هزینه نقل و انتقال خارج از سیستم بانکی برای تاجران گفت: هزینه‌های انتقال آن چنان نیست که بر قیمت تمام شده تاثیر زیادی بگذارد در خصوص مشکلات تحریم و هزینه‌های بین المللی آن معمولا مبالغ کلان از طریق دبی و چین منتقل می‌شود. گردش پول از چند کشور باعث می‌شود که مبدا پول مشخص نشود و تحریم‌ها دور زده شود ضمن آنکه افرادی وجود دارند که در ایران سرمایه خوبی دارند و می‌توان گفت نقش صراف را بازی می‌کنند بدین صورت که به حساب فروشنده ایرانی در ایران ریال واریز می‌کنند و این طرف ما به حساب آنها در افغانستان یا هر کشور دیگری که بخواهند دلار واریز می‌کنیم که اخیرا درخواست‌ها برای واریز به چین افزایش پیدا کرده است

وی در خصوص فعالیت تاجران افغانی در چابهار و مسیر ترانزیت آن گفت: برای اینکه تبادلات از این بندر صورت بگیرد و مسیر ترانزیت آن فعال شود باید تلاش زیادی کرد این بندر برای ایران افغانستان و هند اهمیت استراتژیک دارد مخصوصا پس از معاف شدن از تحریم‌های آمریکا، با تحریم بندر عباس روند صادرات هند به افغانستان مختل شد و مشکلاتی برای تاجران افغانی به وجود آورد.

سخی افزود: در هفته‌های اخیر تاجرانی که از طریق بانک به صورت رسمی پول به چین یا هند می‌فرستند و کالا خریداری می‌‌کنند به علت اینکه تخلیه بار در بندرعباس است و از آن مسیر ترانزیت می‌شود دچار مشکل شده‌اند. از سوی دیگر مسیر ترانزیتی بندر کراچی پاکستان مشکلات زیادی دارد و کسی تمایل به ترانزیت کالای خود از این بندر را ندارد.

وی با اشاره به معافیت بندر چابهار از تحریم های آمریکا گفت: در قراردادهایی که ما با اروپا و چین داریم اگر ذکر شده باشد که کالا از مسیر بندرعباس ترانزیت شود و یا به هر علتی در قراردادها اسمی از ایران باشد هیچ پولی انتقال داده نخواهد شد.

رئیس انجمن صنایع اضافه کرد: اما اگر چابهار محل تخلیه باشد مشکلی به وجود نخواهد آمد این درحالیست که هنوز امکانات تخلیه و حمل و نقل کالا در این بندر مانند بندر امام نیست برای همین فقط چند مورد خاص از این بندر ترانزیت صورت گرفته است اما در نهایت می‌توان گفت تبادل کالا از این منطقه بسیار برای ما خوب است و می‌توانیم علاوه بر هند کالاهای سایر کشورها را از این مسیر ترانزیتی وارد کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز