خبرگزاری کار ایران

ادعا می‌کنیم کالای ایرانی بالاتر از غربی است/ 5 میلیارد دلار ظرفیت صادرات داریم/ انقلاب صنعتی در حوزه نفت؛ طی سه دهه گذشته

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۷۸۲

پنج میلیارد دلار ظرفیت صادراتی داریم که دولت باید روی صادرات محصولات صنعتی همان گونه که کشورهای دنیا عمل می‌کنند، سرمایه‌گذاری کند و در این زمینه دستگاه دیپلماسی و بانک‌ها و سایر ارگان‌های مربوطه باید در کنار ظرفیت ساخت داخل قرار گیرد تا بازار صادرات برای ما باز شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سیروس تالاری در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به شرایط ویژه کشور در حوزه اقتصاد قطعا بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به تعامل فراگیر بین بخش خصوصی و اقتصاد کلان و دولت داریم. سال‌ها تولید داخل و ملی کالای ایرانی مورد دغدغه رهبری بوده است، کشوری که دارای توانمندی در حوزه کلان اقتصاد نباشد در زمینه طی مسیر توسعه در سایر ابعاد متاثر شده و ممکن است به اهداف کلان نرسد.

وی با بیان اینکه سازندگان تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی از اوایل دهه 70 وارد عرصه ساخت و ساز شدند افزود: انصافا در این سه دهه یک نبرد واقعی برای اثبات ظرفیت داخل و ترجمه این جمله "ما می‌توانیم" پیش‌رو داشتیم، دهه 70 ساخت داخل توهم بود با عمق وابستگی، صنعت نفت و گاز هیچ چیز بویی از داخل نداشت عمق وابستگی مطلق، فرهنگی بر متولیان نفت و گاز تحمیل کرده بود که باید این وابستگی حفظ شود در چنین فضایی انجمن سازندگان پا به عرصه گذاشت و مقاومت دهه 70 با تثبیت فیزیکی را پشت سر گذاشتیم. در سال 79 انجمن برای پییگری اهداف جمعی صنعتگران شکل گرفت و با سابقه دو دهه فعالیت فراگیر امروز در کنار سایر انجمن‌ها تبلور بخش مهمی از خواسته‌ها و آرمان‌های ملت ایران در طول بیش از یک قرن فعالیت صنعت نفت است.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت تصریح کرد: صنعتگران داخلی در آغاز دهه 70 در شرایطی وارد عرصه ساخت و ساز داخلی شدند که صنعت نفت گاز کشور وابستگی مطلق به بلوک غرب را به یدک می‌کشید.

وی ادامه داد: اما در دهه 80 چالشی بزرگتر از دهه 70 داشتیم و آن هم اینکه قیمت نفت بالا رفت و درآمد ازری دولت زیاد شد و بنابراین راه واردات باز شد و تولیدکنندگان سهمی در پروژه‌ها نداشتند و حداکثر ارفاق سهم ساخت داخل زیر 20 درصد بود.  بنابراین دهه 80 با این ابرچالش پول نفت و واردات بی‌رویه گذشت. در دهه 90 دو تحریم بی‌سابقه بر کشور تحمیل شد و دستاوردهای امروز سازندگان که با مقاومت و جنگیدن با این ابرچالش شکل گفت و امروز ساخت داخل 65 درصد نیاز نفت و گاز و پترشیمی را تامین می‌کند و ما صاحب دانش فنی، فناوری و تکنولوژی بومی هستیم. توانسته‌ایم 20 درصد نیاز صنعت نفت و گاز و صنعت پتروشیمی نیز با انجام مهندسی معکوسی بومی کنیم. به دیگر سخن امروز 85 درصد نیاز صنعت نفت و گاز و پتروشیمی را می‌توانیم بسازیم. 15 درصد خلا هم بخشی به دلیل دانش فنی پیچیده‌ای است که با توجه به شرایط بین المللی حاکم بر کشور مقدور به ساخت نیستیم و بخشی دیگر نیز مربوط به مواد اولیه است که به خاطر تحریم امکان خرید آن را نداریم اما در هر حال ساخت این 15 درصد باقیمانده نیز غیرممکن نیست ضمن اینکه باید گفت ساخت داخل از آمریکا گرفته که برترین دانش فنی را دارد تا فقیرترین کشور نفت‌خیز به همین شکل است. معنای خودکفایی این نیست که صفر تا 100 کالا داخل کشور تولید شود زنجیره به هر صورت به هم و ابستگی دارند.

تالاری با بیان اینکه میانگین نیاز به واردات مواد اولیه بین سازندگان زیر 30 درصد است خاطرنشان کرد: این دستاوردها است که ما مدعی هستیم که طی سه دهه گذشته در حوزه ساخت تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی انقلاب صنعتی رخ داده است.

وی در ادا مه گفت: متاسفانه در این شرایط شبکه نمایندگان شرکت‌های خارجی با تکیه بر دو ابزار از محل سهم و بازار ما فروش با سود آنچنانی دارند و به خاطر گستردگی حضور در کشور، منطقه و بین الملل در سه دهه گذشته همچنان بر طبل نخ‌نمای کیفیت پایین داخل می‌کوبند. اکنون کانتینر کالاهایی وارد کشور می‌شود که واردات آنها حرام است.

رئیس هیات مدیره انجمن استصنا تصریح کرد: به رغم اینکه برای چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی احترام قائلیم اما باید بگوییم امروز کیفیت تجهیزات ساخت ایران با چین قابل مقایسه نیست ما در حد استانداردهای غربی هستیم.حتی ما می‌توانیم ادعا کنیم که بالاتر از کالاهای غربی تولید می‌کنیم چرا که بارها شاهد اشکالات فناورانه محصولات غربی در حوزه نفت و گاز بوده‌ایم که با استفاده از تخصص متخصصان ایرانی رفع مشکل شده‌اند.

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم دستاوردها را در مسیر توسعه پایدار قرار دهیم نیاز به هماهنگی در حوزه اقتصاد کلان داریم امیدواریم فرآیندی داشته باشیم که در بلندمدت ظرفیت ما به درجه‌ای از اعتبار برسد که هیچ قدرتی نتواتند ما را نادیده بگیرد.

تالاری ادامه داد: ما نیازمند تشکیل نهاد ستادی هستیم که از حداکثر ظرفیت داخل استفاده کنیم ما معتقد به ساختار کارگزاری دولت در نهادهای بانک، بیمه، مالیات، واردات و صادرات به صورت متوازن توسعه نیافته و از ما عقب‌تر هستند بنابراین درخواست ارتقای راهبردی  شورای تولید ملی هستیم.

وی یادآور شد: در حوزه قوانین بالادست مشکل خاصی نداریم آنچه ما را دچار مشکل می‌کند آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌هایی است که کارآیی لازم برای خدمت رسانی به ساخت داخل ندارد.

رئیس انجمن استصنا گفت: تقاضا کردیم 10 میلیارد دلار در 30 پروژه نفت و گاز و پتروشیمی تزریق شود تا فضای کسب و کار داخل حفظ شود.

وی همچنین گفت: وزارت نفت باید پورتال ملی در وزارتخانه ایجاد کند که همه ظرفیت‌ها در آن متمرکز شوند.

تالاری گفت: ما تقاضا داریم اصلاح زیرساخت بازرگانی با حوزه کارفرمایی صورت گیرد همچنین می‌خواهیم قانون مناقصات برای منبای توسعه ساخت داخل طراحی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر وزارت نفت اعلام کرده 122 قلم کالا از سوی سازندگان داخل تامین شود  افزود: به این ترتیب جلوی واردات به طول کامل گرفته می شود.

وی با بیان اینکه کیفیت محصونلات ما در حد اروپا است اما نمی‌توانیم حتی با همسایگان صادرات داشته باشیم افزود: دلیل این است که راه ما برای دستیابی به استاندارد جهانی بسته است.

تالاری گفت: تقاضا کردیم وزارت نفت تمام نیازمندی‌ها را در سامانه یکپارچه بیاورد ساخت دا خل هم که ظرفیت مشخصی دارد و به این ترتیب به صورت متمرکز نیازمندی‌ها و ظرفیت‌های ساخت به طور متمرکز رگولاتوری و هم پوشانی می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت در اجرای قوانین و استافده از ظرفیت ملی نیاز و نیاز به سرمایه خارجی دچار پارادوکس است افزود: انجمن اسصنا با استفاده از ظرفیت قانونی در حوزه اجرا و عملیات در سه دهه گذشته مدیریت عملیات مهندسی – فنی و لجستیک چهار شرکت اصلی وزارت نفت را گذرانده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در سال 90 حتی یک شرکت دانش بنیان هم نداشتیم افزود: اکنون 150 شرکت دانش بنیاد شناسنامه‌دار داریم که یک کمیته بزرگ تخصصی تشکیل داده‌اند.

تالاری  گفت: اما اکنون وقتی برای تولید نداریم باید وقت را صرف فکر و اندیشه برای تولید دانش بومی کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خالی صادرات اظهار داشت: پنج میلیارد دلار ظرفیت صادراتی داریم که دولت باید روی صادرات محصولات صنعتی همان گونه که کشورهای دنیا عمل می‌کنند، سرمایه‌گذاری کند و در این زمینه دستگاه دیپلماسی و بانک‌ها و سایر ارگان‌های مربوطه باید در کنار ظرفیت ساخت داخل قرار گیرد تا بازار صادرات برای ما باز شود.

در ادامه این نشست رضا خیامیان نائب رئیس انجمن استصنا با تاکید بر اینکه مشکل اصلی ما زمانی حل می‌شود که مسئولان پاسخگو باشند گفت: تعداد زیادی از مشکلات ما همان هایی است که  20 سال قبل بوده و حل نشده باقی مانده است تمام ادرخواست ما این است که به ما هم همان نگاهی را داشته با شند که به خارجی‌ها دارند.

وی افزود: ما درخواست داریم گشایش اعتبار اسنادی صورت بگیرد ما روز به روز توانمندی خوبی در صنعت ساخت د اخل داریم که باید ادامه یابد. باید توانمندسازی کنیم. صنعت نفت یک مزیت بالا در کشور است که می‌تواند بیشترین جوان تحصیلکرده را به کار بگیرد بهترین کار این است که ما در حوزه ساخت داخل توسعه پیدا کنیم. ضمن اینکه باید پایین دست پتروشیمی را نیز توسعه دهیم.

خیامیان تاکید کرد: باید تلاش کنیم با کیفیت بهتر و تحویل به موقع و قیمت مناسب خود را ارتقا دهیم.

وی در ادا مه با بیان اینکه بعد از برجام اولین اشکال این بود که از ما خرید نمی‌کردند یادآور شد: ما نیز باید خودمان را قوی کنیم که بتوانیم مثل خارجی‌ها کالا ف روخته وصادرات داشته باشیم.

وی همچنین گفت: در تمام دنیا شرکت‌های بزرگ حامی شرکت‌های کوچک هستند ما نیز در ایران باید همین رویه را دنبال کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز