خبرگزاری کار ایران

وزیر راه خبر داد:

ساماندهی مرزهای ایران و افغانستان

asdasd
کد خبر : ۸۳۹۸۳۸

وزیر راه و شهرسازی گفت: کمیته مشترک ساماندهی مرزهای ایران و افغانستان در مناطق میلک، دوغارون و ماهی رود باید زودتر تشکیل و خط ریلی خواف- هرات هر چه سریعتر با برقراری امنیت تکمیل شود.

به گزارش ایلنا، محمد اسلامی در دیدار با معاون وزیر حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان و هیات همراه، اظهار داشت: همزبانی و هم‌کیشی از جمله ویژگی‌هایی است که حکومت‌های منطقه را به توسعه تبادلات با یکدیگر ترغیب می‌کند و بر این اساس کشورهای منطقه باید مسائل و مشکلات خود را درون منطقه‌ حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایران همواره خواهان پایداری صلح و ثبات افغانستان برای پیشرفت و توسعه این کشور است و برای تحقق آن از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

وزیر راه با اشاره به تقویت و گسترش روابط دو کشور، گفت: در گذشته برای تکمیل خط ریلی خواف- هرات فعالیت هایی انجام شد که  امیدواریم با برقراری امنیت این خط ریلی هرچه سریعتر تکمیل شود.

وی درباره انتظارات ایران از دولت افغانستان، اعلام کرد: مدت‌هاست به دلیل ناامنی شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه تکمیل خطوط ریلی دچار زیان و خسارت شده اند. انتظار ما این است که دولت افغانستان به ویژه وزارت حمل و نقل آن کشور این موضوع را حل و فصل کند.

اسلامی تکمیل سکو و بارانداز را در مسیر خط ریل خواف- هرات، منوط به برقراری امنیت عنوان کرد و خواستار راه‌اندازی هرچه سریعتر این پروژه و تکمیل آن شد.

عملیات اجرایی پروژه راه آهن خواف – هرات که از سال‌های ۱۳۸۱ - ۱۳۸۲ آغاز شده است، دارای چهار قطعه بوده که سه قطعه آن از خواف تا ایستگاه شمعتیغ و پس از آن ایستگاه جونو در تعهد ایران است و قطعه چهارم که از این ایستگاه شروع شده و به هرات می‌رسد را افغانستانی‌ها متعهد به ساخت و بهره‌برداری از آن شده‌اند.

آمادگی ایران برای ارایه ضوابط و آیین‌نامه‌های حمل‌ونقلی به افغانستان

وزیر راه در ادامه دیدار خود با هیات افغانستانی از آمادگی ایران برای ارایه ضوابط و معیارهای حمل و نقلی و آیین‌نامه‌ها در قالب انتقال تکنولوژی، آموزش، تربیت نیروی انسانی و تجهیزات و ماشین آلات از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خبر داد.

اسلامی افزود: نیاز داریم تا مناطق مرزی ایران و افغانستان در میلک، ماهی رود و دوغاورن ساماندهی شود و انتظار داریم تا توسعه روابط اقتصادی دو کشور با ساماندهی مسیر ترانزیتی هموار شود.

وی اضافه کرد: کمیته و گروه مشترک کارشناسی برای ساماندهی سه منطقه مرزی ایران و افغانستان تعیین شود و با انجام کار کارشناسی، مشکلات این مناطق را بررسی و اولویت بندی کنند و مشکلاتی را که می توان از طریق کمیته و کارگروه حل کرد، در همان کارگروه حل کرده و در صورت عدم رفع مشکلات، در خصوص رفع آنها، کمیته مرزی، تعیین‌ تکلیف کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز