خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا تشریح شد:

چرا گاز ایران به چین و اروپا نمی‌رود؟

asdasd
کد خبر : ۸۳۹۴۳۶

مسائل منطقه‌ای و جغرافیایی ایران، تنش‌ها و نزاع‌های امنیتی و سیاسی که همسایگان با یکدیگر و یا داخل کشورهای خود دارند، باعث می‌شود پروژه صادرات گاز ایران به چین و اروپا به تعویق بیفتد.

شعیب بهمن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تاثیر اجرای خط لوله "قدرت‌ سیبری" و "ترک‌استریم" بر محدود شدن بازارهای صادرات گاز ایران اظهار داشت: این همیشه مطرح بوده که ایران و روسیه دست‌کم در حوزه صادرات گاز رقبای جدی به شما می‌روند، ولی بررسی دقیق‌تر، نگاه به نقشه و وضعیت صادرات گاز ایران و روسیه نشان می‌دهد، این رقابت بیش از آنکه در عالم واقع باشد در حوزه اظهارنظر و نگاه کارشناسی است.

وی افزود: روسیه در وهله اول در مجاورت جغرافیایی با اروپا و چین است در حالی که ایران فاقد این امکان است، در نتیجه روسیه با سهولت بیشتری می‌تواند گاز خود را به اروپا و چین ببرد، در حالی که ایران برای صادرات به چین باید خط لوله را از پاکستان و هند بگذاراند و بعد به هند برسد و برای صادرات به اروپا نیز باید از عراق و سرویه، ترکیه و یا آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه بگذرد. بررسی وضعیت دو کشور ایران و روسیه نشان می‌دهد روس‌ها در سال‌های اخیر سرمایه گذاری‌های قابل توجهی کرده‌اند و تلاش کردند در کنار اروپا، چین را نیز به بازار خود تبدیل کنند، اما عملا بررسی وضعیت ایران نشان می‌دهد، ایران هیچگاه در این مناطق مشتری‌ نداشته و سرمایه‌گذاری‌های زیادی هم شکل نگرفته که بخواهد در آینده یکی از صادرکنندگان بالقوه به اروپا و یا چین باشد.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: در نتیجه اگر همین امروز سرمایه‌گذاری‌های گسترده و کلان برای صادرات گاز صورت بگیرد، جدای از مسائل سیاسی و امنیتی که هر یک از این  پروژه‌ها دارند، زمانبر هستند، تا زیرساخت‌ها را فراهم  و برای صادرات گاز خطوط لوله احداث کنیم، شاید سال‌ها زمان ببرد، در حالی که روس‌ها هم اکنون صادر می‌کنند. ضمن اینکه صادرات ایران به چین و اروپا یک پروسه پیچیده است، علاوه بر مسائل اقتصادی، سرمایه و تکنولوژی، مسائل سیاسی هم در آن دخیل است. به عنوان مثال روابط ایران و غرب گره دارد و تا زمانی که عادی‌سازی نشود و تحریم‌ها علیه ایران لغو نشود، شرکت‌های بزرگ قادر به سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی نیستند. در مورد انتقال به چین با توجه به تنش‌های تاریخی هند و پاکستان و تحریم‌های آمریکا هم عملا پروژه خط لوله صلح بین ایران و پاکستان و هند متوقف مانده است.

وی تاکید کرد: واقعیت اینکه روس‌ها از گذشته به این کشورها صادرات گاز داشته‌اند و در حال حاضر صادرات را ادامه می‌دهند و فرصت‌ها و ظرفیت‌های بیشتری هم دارند، در حالی که ایران محدودیت قابل توجهی دارد و تا زمانی که این محدودیت‌ها رفع نشوند، عملا نمی‌توانیم بازیگر موثری در صادرات گاز به چین و یا اروپا باشیم.

بهمن یادآور شد: در هر حال برای صادرات گاز ایران باید گفت، ما در مجاورت اروپا و یا چین قرار نداریم، اگر گاز را به چین ببریم باید خط لوله از پاکستان و هند بگذریم، در حالی که هم بین هند و پاکستان و هم هند و چین درگیری و نزاع متعدد وجود دارد، بنابراین سایر بازیگران هم در این مسئله دخیل هستند. یا در مورد انتقال گاز ایران به اروپا یکی از مسیرها از عراق و سوریه و دریای مدیترانه و اروپا است، در حالی که در سال‌های اخیر این کشورها درگیر ناامنی هستند و در این شرایط پروژه‌ای در این حد نمی‌تواند اجرایی شود، کما اینکه در گذشته نیز خط لوله پارسی مطرح بود و عملا به دست فراموشی سپرده شد. بنابراین همه عوامل به ایران و یا تحریم‌ها مرتبط نیست، مسائل منطقه‌ای و جغرافیایی ایران، تنش‌ها و نزاع‌های امنیتی و سیاسی که همسایگان با یکدیگر و یا داخل کشورهای خود دارند، باعث می‌شود پروژه صادرات گاز ایران به چین و اروپا به تعویق بیفتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز