خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد؛

اقتصاد ایران بلاتکلیف است/ قاعده‌گذاری در اقتصاد به نفع مولدها تغییر کند

asdasd
کد خبر : ۸۳۸۷۱۷

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه اقتصاد ایران بلاتکلیف است و از یک اقتصاد بلاتکلیف نمی‌توان انتظار معجزه داشت، گفت: مشکل ما بزرگ‌تر از مسائل اقتصاد کلان و یا خرد است، ما در قاعده گذاری اقتصاد کشور مشکل داریم و تا این مسئله را حل نکنیم، تغییری حاصل نخواهد شد.

به گزارش ایلنا، غلامحسین شافعی در بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی که در تبریز برگزار شد، افزود: در 25 سال گذشته هر چه از مشکلات اقتصاد و صادرات کشور گفتیم، مسئله‌ای مرتفع نشد و به بیان بهتر، در طول همه این سال‌ها مشت به سندان کوبیدیم.

شافعی با تأکید بر اینکه اگر مسیر حرکتی ما همان مسیر دهه‌های گذشته باشد، تغییری حاصل نمی‌شود، اظهار کرد: ایران باید سالانه ۶۰۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشد و اگر این میزان را با آمار کنونی صادرات مقایسه کنیم به عمق فاجعه پی می‌بریم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی، تغییر در قاعده‌گذاری اقتصاد ایران به نفع حوزه مولد را ضرورتی انکارناپذیر دانست و تصریح کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما میهن‌پرست و متعهد هستند و انتظار کمک مالی هم از دولت هم ندارند؛ اما انتظار دارند کسی جلوی پایشان سنگ‌اندازی نکند.

شافعی ادامه داد: اگر قاعده‌گذاری‌های اقتصاد تغییر کند و فشار دولت از دوش تولیدکنندگان برداشته شود و به‌جای مشت کوبیدن بر سینه‌شان، دست بر شانه‌شان گذاشته شود، خواهید دید که چه کارهای بزرگی انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه رونق تولید با شعار محقق نمی‌شود، گفت: اگر به سخنان مقام معظم رهبری اعتقاد دارید، به‌جای تکرار این سخنان، آن‌ها را در کشور پیاده‌سازی و اجرایی کنید؛ وگرنه چگونه می‌توان در کشوری که سود اصلی نصیب دلال‌ها می‌شود و پای تولیدکننده به زندان باز می‌شود، به رونق تولید امیدوار بود؟

رئیس اتاق ایران، تحریم‌ها را مصداق جمله عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد، دانست و افزود: به‌هرحال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور اعمال شده و باید از این وضعیت برای تقویت تولید و توسعه صادرات استفاده کرد.

او از وجود مشکلات و دست‌اندازهایی در حوزه صادرات نیز انتقاد و اظهار کرد: افراد زیادی در کشور خود را متولی صادرات می‌دانند اما کسی پاسخگوی صادرکننده‌ها نیست. به بیان بهتر متولی اصلی این حوزه در کشور مشخص نیست.

شافعی با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم از یک نسخه واحد برای رونق تولید و صادرات استفاده کنیم، گفت: نمی‌توان نسخه آذربایجان را در سیستان عملیاتی کرد و باید نسخه‌پیچی‌های انجام شده متناسب با امکانات و ظرفیت‌های هر منطقه باشد تا بتوان از استعدادهای نهفته در هر استان برای توسعه کشور به بهترین نحو ممکن استفاده کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز