خبرگزاری کار ایران

افزایش 11.9 درصدی مرگ خاموش در کشور

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۸۰۶

رئیس HSE شرکت ملی گاز گفت: در سال 96، 311 نفر فوتی ناشی از گازگرفتگی داشتیم که در سال 97 به 348 نفر رسیده که 11.9 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامرضا بهمن‌نیا در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت گاز دوستدار محیط زیست است و با توجه به مسئولیتی که برایش تعریف شده، ماموریت سبز دارد، اظهار داشت: یک رویکرد و ویژگی مهم ما تامین گاز به شکل ایمن، پایدار و بدون وقفه به مشترکین خانگی، صنایع، تجاری و حتی خارج از کشور است.

وی افزود: قرار است سوخت پاک به دست مشتریان برسد و در بسیاری از صنایع و منازل جایگزین سوخت مایعی شود که با خود آلایندگی دارد و به سمت سوخت سبز حرکت کنیم و در حوزه اقتصاد هزینه‌ها را نیز با مصرف این سوخت کاهش دهیم.

رئیس HSE شرکت ملی گاز با بیان اینکه برای ارسال گاز بی‌وقفه باید تاب‌آور باشیم، افزود: یعنی اینکه خود را برای تامین گاز پایدار آماده کرده تا در شرایط بحران و اضطراری توانمند ظاهر شویم.

وی در ادامه به مقایسه حوادث ناشی از گازگرفتگی در سالهای 96 و 97 پرداخت و گفت: در سال 97، 2061 حادثه ثبت شده که از جنس آتش‌سوزی، انفجار و گاززدگی بوده و از این تعداد حادثه منجر به 348 نفر شده است که این آمارها این نگرانی را ایجاد می‌کند که در مصرف گاز باارزش و استراتژیک کوتاهی و اهمال می‌کنیم بنابراین باید به موضوع ایمنی حوادث بیشتر توجه کنیم.

بهمن‌نیا با بیان اینکه شرکت‌های گاز استانی فعالیت‌های زیادی در راستای فرهنگسازی مدارس و مساجد و آموزش به مشترکین را در دستور کار قرار داده‌اند، افزود: اما در هر حال باز هم با 3 تا 4 درصد افزایش تعداد حوادث روبه‌رو می‌شویم.

وی با بیان اینکه ثبت 348 نفر فوتی در سال 97 بیانگر این است که حوادث بخش خانگی در سالهای گذشته روند افزایشی داشته است، گفت: علت 88 درصد حوادث مربوط به مشکلات دودکش و عدم توجه به سالم بودن دودکش‌ها در فصول سرد سال بوده است.

بهمن‌نیا با بیان اینکه 90 درصد فوت و انفجارها از آبان ماه تا پایان سال رخ داده است، گفت: علت بیشتر حوادث نصب غیراصولی و استفاده از دودکش‌های غیراستاندارد و عدم تهویه دود در منازل بوده است.

وی یادآور شد: برای کشوری که به فکر توسعه است و بنا دارد 70 درصد سبد انرژی از گاز باشد، باید حرکت جدیدی در راستای ایمنی مصرف این سوخت انجام شود.

رئیس HSE شرکت ملی گاز افزود: 25.6 درصد حوادث مربوط به گازگرفتگی ناشی از نشت از شلنگ به علت نقص در بست بوده است و 21.8 درصد حوادث ناشی از شلنگ‌های پاره و پوسیده بوده است. همچنین قرار دادن مواد قابل اشتغال، باز گذاشتن شیر گاز و لوله‌کشی غیراستاندارد نیز از جمله عوامل آتش‌سوزیهای مربوط به گاز بوده است.

وی با بیان اینکه سالانه 3 تا 4 درصد رشد حوادث را شاهد هستیم، افزود: این ارقام در حالی است که 3 تا 4 درصد نیز توسعه گازرسانی را در کشور شاهد هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: از 348 فوتی ناشی از گازگرفتگی در سال 97، 135 مورد ناشی از آتش‌سوزی و انفجار، 213 نفر نیز بر اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن بوده است. به عبارت دیگر 88.6 درصد حوادث مربوط به دودکش‌های نامناسب و غیراستاندارد بوده است.

وی یادآور شد: از 2061 حادثه اتفاق افتاده در سال 97، 4.67 درصد نسبت به سال 96 افزایش را نشان می‌دهد. از این تعداد حادثه (2061) 1814 حادثه ناشی از آتش‌سوزی و انفجار و 247 حادثه به دلیل انتشار گاز مونوکسیدکربن بوده است.

بهمن‌نیا در ادامه با اشاره به آمار حوادث ناشی از گازگرفتگی در شهرها و روستاها تصریح کرد: 24 درصد حوادث گازگرفتگی در روستاها و 76 درصد در شهرها اتفاق افتاده است.

وی همچنین در مقایسه وضعیت حوادث ناشی از گازگرفتگی در ایران و سایر کشورها گفت: میزان حوادث در کشورهایی که به لحاظ وضعیت تامین و توزیع گاز با ایران شباهت دارند، یک‌چهارم ایران است.

وی در ادامه گفت: در سال 97 نسبت به سال 96 حوادث ناشی از استنشاق مونوکسیدکربن 10درصد کاهش یافته است.

بهمن‌نیا با اشاره به آمار فوتی‌های اعلام شده از سوی اورژانس گفت: 59 نفری که اورژانس اعلام کرده مربوط به تمامی حوادث ناشی از گاززدگی است که نمی‌تواند مبنای ما قرار گیرد چراکه 90 درصد حوادث مربوط به گازگرفتگی از 15 آبان تا 15 اسفند اتفاق می‌افتد.

وی در مقایسه تعداد فوتی‌ها در سالهای 96 و 97 گفت: در سال 96، 311 نفر فوتی ناشی از گازگرفتگی داشتیم که در سال 97 به 348 نفر رسیده که 11.9 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی همچنین گفت: تعداد حوادث در سال 96، 1969 مورد بوده که در سال 97 به 2061 حادثه رسیده و 4.6 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز