خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با ایلنا:

حل مشکل انتقال پول شرط موفقیت در توافقنامه اوراسیا است/ برخی از مدیران فکر می‌کنند در توافق‌نامه فقط باید امتیاز بدهند

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۲۵۳

عضو اتاق بازرگانی گفت: برخی از مدیران فکر می‌کنند در توافق‌نامه فقط باید امتیاز بدهند در حالی که در این توافق‌نامه‌های تجاری جاده دوطرفه است و اصطلاحا به آن برد برد می‌گویند.

علی شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص تفاهم‌نامه تجاری اوراسیا اظهار داشت: به طور کلی در شرایطی که اکنون ما در آن به سر می‌بریم ایجاد توافق‌نامه‌های تجاری یکی از راهکارهایی است که به تسهیل تجارت کمک می‌کند و می‌توان امید داشت که حتی با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده تجارت خارجی ما گسترش پیدا کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: نکته حائز اهمیت در اینگونه توافق‌نامه‌ها این است که به صورت کارشناسی، ظرفیت‌ها و نیازهای کشور شناخته و از آنها استفاده شود. به طور مثال ما در توافق‌نامه‌ای که با ترکیه داشتیم و تعرفه ترجیحی برروی برخی از کالاها اعمال شد، به هیچ عنوان نتوانستیم از آن بهره ببریم هرچند تحریم‌ها باعث شد طرف ترکیه‌ای کالاها را محدود به حوزه کشاورزی کند و بسیاری از کالاهای صنعتی و ارزش افزوده بالا را از توافق‌نامه حذف شود اما در همان بخش کشاورزی نیز نتوانستیم از ظرفیت‌های خود بهره ببریم. کارگر و انرژی ارزان از جمله امتیازهای مثبت در کشور ما است اما باز هم کالای ما گرانتر از مشابه ترک خود تولید می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از مدیران فکر می‌کنند در توافق‌نامه فقط باید امتیاز بدهند در حالی که در این توافق‌نامه‌های تجاری جاده دوطرفه است و اصطلاحا به آن برد برد می‌گویند. در اینگونه توافق‌نامه‌ها باید در واردات و صادرات به بهتری نحو عمل کرد و نباید فقط به فکر این باشیم که کالاهای خود را صادر کنیم.

وی در خصوص سهم ایران از بازار اوراسیا گفت: تا پیش از این توافق‌نامه سهم ما از این بازار 400 میلیون تنها 3/0 درصد بود در حالی که این کشورها که عمدتا از لحاظ صنعتی عقب‌افتاده هستند و هنوز آثار اقتصاد بسته شوروی سابق در آنها باقی مانده، می‌توانستیم سهم به مراتب بیشتری داشته باشیم. اکنون نیز نباید انتظار داشت که با این توافق‌نامه یک انقلاب و تغییرات عظیمی در اقتصاد و تجارت خارجی کشور به وجود بیاید. این توافق‌نامه شرط لازم است ولی کافی نیست.

وی ادامه داد: توافق‌نامه مانند یک چاه مشترک نفتی است که هر طرف زودتر از تعرفه‌های پایین کالاها بهره ببرد بازی را برده است. حال اگر در ارسال کالا، حمل و نقل و برگشت پول توازن لازم وجود نداشته باشد ما عملا فرصت را به طرف مقابل می‌دهیم. با توجه به وضعیت اقلیمی کشورهای عضو اوراسیا که اکثرا به دلیل سردی آب و هوا در کشت محصولات کشاورزی با محدودیت روبه‌رو هستند، می‌توانیم مازاد محصولات کشاورزی و صنایع غذایی خود را که اتفاقا عدد بزرگی است به این کشورها صادر کنیم به شرط آنکه مشکل نقل و انتقال مالی حل شود اما اگر در این حوزه تعلل کنیم شاهد موج معکوس این ماجرا خواهیم بود و فقط تبدیل به واردکننده گوشت از این کشورها خواهیم شد.

وی در پایان تصریح کرد: در جهان امروز اقتصادهایی موفق هستند که توازن در واردات و صادرات را رعایت می‌کنند. چین اولین واردکننده و دومین صادرکننده در جهان است. این تفکر که واردات برای کشور ضرر است باید اصلاح شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز